نمایشگاه قرآن و عترت، فرصتی برای پیوند میان قرآن و خانواده

در نوزدهمین نمایشگاه قرآن اصفهان، تغییراتی نسبت به دوره‌های قبل رقم خورد که با انتقادها و پیشنهادهای متفاوتی از جانب مخاطبان و مسئولان مواجه بود؛ در این میان یکی از مهم‌ترین نقاط قوت، توجه ویژه به موضوع خانواده و کودک و نوجوان بود، هرچند در این باره همچنان ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در پل شهرستان در حال برگزاری است؛ این نمایشگاه با محوریت قرآن و عترت شامل ۹۴ غرفه معنوی با موضوعات مختلفی است که در این چند روز میزبان مردمان اصفهانی است.

طبق اعلام مسئولان نمایشگاه، از ۲٠٠ مجموعه متقاضی برای حضور در این نمایشگاه، ۱۲٠ مجموعه شرکت می‌کنند که ۲٠ غرفه به‌صورت ویژه بر موضوع خانواده و نوجوان کار می‌کند، همچنین برنامه مناجات‌خوانی، رونمایی از آثار هنری هنرمندان و نرم‌افزارهای جدید قرآنی از جمله برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است.

نمایشگاه قرآن و عترت، فرصتی برای پیوند میان قرآن و خانواده

حضور غرفه رسانه‌ها، نقطه منحصربه‌فرد نمایشگاه قرآن و عترت

یکی از ویژگی‌های قابل توجه در این نمایشگاه حضور غرفه رسانه‌ها بود؛ بر همین اساس محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان اظهار می‌کند: هر سال به تماشای نمایشگاه آمدم، اما امسال شاهد ویژگی‌های متفاوت بودم که یکی از آن‌ها این بود که رسانه‌ها غرفه‌دار شده بودند و به‌صورت منسجم به انعکاس اخبار پرداختند، در این راستا نقش رسانه در ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت شاخص است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع بعدی موضوع هنر است، ادامه می‌دهد: شاهد بودم که در بخش‌هایی از نمایشگاه فعالیت‌های هنری انجام می‌شد و از سویی فعالیت‌هایی که برای کودکان و نوجوانان انجام شده بود، جذابیت داشت.

فرماندار اصفهان با یادآوری اینکه استقبال از نمایشگاه خوب بود و انتظار می‌رود استقبال بیشتری نیز از آن شود، خاطرنشان می‌کند: تشکل‌های قرآنی تولیدات و فعالیت‌های خود را در بخش‌های مکتوب و مجازی ارائه دادند، همچنین شهرداری نیز غرفه‌های جذاب و متنوعی را برپا کرده بود، از سویی غرفه‌داران میانگین سنی مناسبی داشتند و شاهد نقش‌آفرینی نوجوانان بودیم، اما از نظر محتوا در حوزه خانواده و جوانان جای کار زیادی داریم و باید توجه بیشتری به این موضوع کرد.

نمایشگاه قرآن و عترت، فرصتی برای پیوند میان قرآن و خانواده

محتوای نمایشگاه قرآن و عترت افزایش یافته است

یکی از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه که حتی نام آن نیز حال و هوای انسان را متحول می‌کند، انتشارات آستان قدس رضوی است؛ بهروز کریمیان، نمایندگی انتشارات استان قدس رضوی درباره ارزیابی خود از نمایشگاه اظهار می‌کند: امسال نمایشگاه نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است، چراکه غرفه‌ها زیباتر و شکیل‌تر هستند، مؤسسات قرآنی بیشتری شرکت کرده‌اند و تعداد محتواها افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سال جاری برای دسترسی راحت مردم به نمایشگاه پل شهرستان آمدیم، ادامه می‌دهد: مسئولان باید به مسئله رفت و آمد شهروندان توجه داشته باشند تا مردم راحت‌تر بتوانند برای دیدن از نمایشگاه حضور پیدا کنند.

نمایشگاه قرآن و عترت در هر زمینه‌ای غرفه دارد

حضور آموزش و پرورش نیز از نقاط قابل توجه این دوره از نمایشگاه است و بر همین اساس زهرا شیاسی، مدیر داخلی پیش‌دبستانی طوبی با بیان اینکه برای نشان دادن فعالیت‌های مهد و پیش‌دبستانی خود به نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان آمده است، اظهار می‌کند: فعالیت‌های ما بر اساس یاد دادن مهارت‌های فردی و اجتماعی، کار کردن روی مهارت‌های دست‌ورزی، آموزش به سبک بازی، ایجاد فضای شادی برای کودکان و مواردی از این دست است که از آن‌ها در فعالیت آموزشگاه خود نیز استفاده می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: روند برگزاری نمایشگاه بسیار خوب است، چرا که در هر زمینه‌ای یک غرفه ایجاد شده است.

نمایشگاه قرآن و عترت، فرصتی برای پیوند میان قرآن و خانواده

نمایشگاه قرآن و عترت پویاتر شده است

در ادامه مریم زمانی، روان‌شناس گروه در پرتو قرآن اظهار می‌کند: گروه در پرتو قرآن یک مؤسسه قرآنی است که به صورت فیزیکی و مجازی فعالیت می‌کند؛ به‌طوری که در فضای مجازی بازی تولید می‌کند و آموزش مفاهیم قرآنی را در قالب صنایع فرهنگی به کل جهان انجام می‌دهد، همچنین وبگاهی را طراحی کردیم که از ۱۶ زبان دنیا پشتیبانی می‌کند و در ادامه نیز قرار است فعالیت‌های زیادی همچون رنگ‌آمیزی حیوانات قرآنی و مواردی از این دست را در آن انجام دهیم.

وی با بیان اینکه استقبال و برخورد مردم تاکنون عالی بوده است، ادامه می‌دهد: سعی داریم در کنار بازی یک هدف قرآنی را دنبال کنیم، به صورتی که کودکان حین بازی اسم عربی مباحث دینی را یاد می‌گیرند و کنار آن نیز می‌توانند با مراجعه به وبگاه مربوطه داستان حیوانات را ببینند.

نمایشگاه قرآن و عترت، فرصتی برای پیوند میان قرآن و خانواده

روان‌شناس گروه در پرتو قرآن تصریح می‌کند: سال جاری نمایشگاه قرآن و عترت پویاتر شده است، به‌طوری که گروه‌ها فعال‌تر و بازخورد بهتری نسبت به کارها داشتیم.

وی با اشاره به بازی‌های مجموعه خود افزود: در فرایند کار خود سعی کردیم نکات آموزشی را به صورت غیرمستقیم آموزش دهیم.

صنایع دستی میان مردم رونق دارد

نام غرفه سفره‌های قرآنی بر سر در غرفه‌ای توجهم را به خود جلب می‌کند؛ عباس نوری، از هنرمندان صنایع دستی، در این باره می‌گوید: سفره‌های قرآنی به این معنا نیست که آیات قرآن روی سفره‌ها نوشته شده باشد، بلکه سفره‌های قرآنی مرتبط با قرآن می‌شود یا سلام‌هایی به ائمه بر آن‌ها نقش بسته است.

وی در خصوص استقبال مردم از صنایع دستی یادآوری می‌کند: قلمکاری هنری کاربردی است و در میان مردم رونق دارد، از سویی نمایشگاه قرآن نیز یک نمایشگاه متفاوت است و آنچنان که باید غرفه‌های صنایع دستی در آن حضور ندارند.

نمایشگاه قرآن و عترت، فرصتی برای پیوند میان قرآن و خانواده

حضور سلیقه‌های مختلف در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

در ادامه مسئول غرفه مؤسسه فرهنگ قرآنی شفاءالصدور با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه قرآن و عترت برنامه‌های خوبی را برای اجرا در نظر گرفته شده است، اظهار می‌کند: بهتر است جلسات مربوط به نمایشگاه قرآن و عترت را از یک تا دو ماه قبل برگزار و هماهنگی‌های آن انجام شود، همچنین از هم‌فکری همه مؤسسات قرآنی استفاده و در عمل نیز به کار برده شود.

وی با بیان نقطه قوت نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان می‌افزاید: در این دوره از نمایشگاه قرآن و عترت شاهد حضور همه عرصه‌ها از بعد رسانه‌ای و کودک گرفته تا کتب مفید و مواردی از این دست هستیم.

نمایشگاه قرآن و عترت، فرصتی برای پیوند میان قرآن و خانواده

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در این دوره از نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان شاهد تغیراتی از لحاظ تعداد غرفه‌ها، تنوع موضوعات و مواردی از این دست بودیم که با انتقادها و پیشنهادهای متفاوتی از جانب مخاطبان و مسئولان مواجه بود و بر همین اساس باید برای بهتر شدن دوره‌های بعدی نمایشگاه قرآن و عترت به آن‌ها توجه داشت، اما یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این نمایشگاه توجه ویژه به موضوع خانواده و کودک و نوجوان بود هرچند در این باره نیز همچنان ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که لازم است بیش از پیش به آن توجه کرد.

کد خبر 735424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.