دو مرکز جمع‌آوری پسماندهای الکترونیکی در شیراز راه‌اندازی شد

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: دو مرکز جمع‌آوری پسماندهای الکترونیکی در شیراز با هدف حفظ محیط زیست و جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، روح الله خوشبخت امروز_ شنبه نوزدهم اسفند_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی ظرفیت آلودگی بسیار بالایی دارند و فلزات سنگینی مانند: جیوه، کادمیوم، سرب، نیکل موجود در پسماندهای الکترونیکی در صورت دفع نامناسب می‌تواند با ورود به خاک، آب‌های سطحی و زیر زمینی زمینه بروز بسیاری از بیماری‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی شود.

وی افزود: پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی شامل همه لوازم و قطعات غیر قابل استفاده و دورریزی است که در مبادی مختلف همچون منازل، ادارات، اصناف و مواردی از این قبیل تولید شده‌اند و بازیابی آنها علاوه بر ذخیره‌سازی منابع می‌تواند ضمن حفظ محیط زیست از هزینه‌های بسیار زیاد حذف آلودگی از محیط پیرامون جلوگیری کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز اضافه کرد: سرانه تولید پسماند الکترونیکی در کشور حدود هفت کیلوگرم است و مشارکت شهروندان در جداسازی، ذخیره سازی مناسب در محل و تحویل به مکان‌های مورد تأیید شهرداری، مهم‌ترین گام در خصوص مدیریت پسماندها به ویژه دور ریزهای الکتریکی و الکترونیکی است.

خوشبخت ادامه داد: مهمترین اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در راستای مدیریت صحیح پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی آموزش در خصوص شناخت انواع پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی در مدارس و درب منازل، طراحی و توزیع مخزن مناسب برای تفکیک از مبدا این پسماندها در ادارات، صنوف و مدارس و جمع‌آوری جداگانه آنها است.

وی اضافه کرد: در این خصوص دو ایستگاه ویژه در جهت تحویل پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی از شهروندان در بوستان بعثت و بلوار مثنوی جنب کارواش پسماند راه‌اندازی شد تا شهروندان با مراجعه به این مکان‌ها نسبت به تحویل پسماندهای الکترونیکی اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تاکید کرد: در سطح کلان‌شهر شیراز ۶۵ ایستگاه اطلاع‌رسانی و تحویل مواد بازیافتی این سازمان علاوه بر پسماندهای خشک اقدام به دریافت پسماندهای الکتریکی از شهروندان می‌کند و در قبال این مشارکت شهروندان، بسته‌های زیست محیطی اهدا می‌شود.

خوشبخت همچنین اظهار کرد: جشنواره بزرگ بازیافت با هدف افزایش مشارکت شهروندان در زمینه تفکیک مناسب پسماندها برگزار می‌شود و تفکیک و تحویل پسماندهای الکترونیکی به دلیل اهمیت، امتیاز ویژه‌ای برای شرکت کنندگان در جشنواره خواهد داشت.

کد خبر 734502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.