افطاری ۲ کیلومتری بلژیک در ماه رمضان / رونمایی عمان از مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازیافت چمن‌های مصنوعی در فنلاند، اجرای سیستم پارکینگ هوشمند در دبی برای کاهش تراکم ترافیک، ترویج ورزش در فضاهای شهری اشتوتگارت آلمان، بی‌نظیرترین پیست فرمول یک جهان در عربستان، اجرای سیستم پارکینگ هوشمند در دبی برای کاهش تراکم ترافیک، افطاری ۲ کیلومتری بلژیک در ماه رمضان، طرح جدید لندن برای ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی، استراتژی وین در بهره‌برداری حداکثری از زمین به نفع شهروندان و رونمایی عمان از یک مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

بازیافت چمن‌های مصنوعی در فنلاند

هلسینکی و پنج شهر دیگر در حال بررسی امکان بازیافت و استفاده مجدد از چمن‌های مصنوعی هستند. این بررسی قرار است سال ۲۰۲۴ تکمیل شود و شهر اکنون در حال جمع‌آوری تجربیاتی در مورد استفاده مجدد از چمن‌های مصنوعی و راه‌حل‌های بازیافت موجود برای آن‌ها در فنلاند و سایر نقاط اروپا است.

مطالعه سراسری چمن مصنوعی فنلاند در اصل به‌عنوان پروژه مشترک شهرهای اسپو، هلسینکی، لاهتی، اولو، تامپره و وانتا به‌طور ویژه راه‌حل‌های بازیافت موجود در بخش‌هایی از اروپا را شناسایی می‌کند که در حال حاضر امکانات تخصصی را برای این عملیات دارند. امید آن می‌روند در پایان این بررسی، فنلاند به راه‌حل‌های پایدارتری برای ترویج اقتصاد دایره‌ای چمن مصنوعی دست پیدا کند.

موضوع مطالعه حاضر بررسی پتانسیل ارتقای راه‌حل‌های اقتصاد دایره‌ای تجاری داخلی است و امید آن می‌رود که اطلاعاتی را برای حمایت از تصمیم‌گیری در مورد پروژه‌های حذف چمن مصنوعی در سال‌های آینده ارائه دهد.

حدود ۴۵۰ زمین چمن مصنوعی در فنلاند وجود دارد که به‌طور مرتب هنگام فرسودگی تعویض می‌شود؛ در حال حاضر هیچ روش پردازش پایداری برای چمن‌های مصنوعی استفاده‌شده، به‌ویژه اگر در شرایط نامناسبی باشد، وجود ندارد. چالش‌های استفاده مجدد از مواد چمن مصنوعی شامل انواع پلاستیک‌های مورد استفاده و سایر اجزای موجود در آن‌ها همچون دانه‌های لاستیکی و ماسه است که نیاز زیادی به مدل‌های عملیاتی پایدار برای بازیافت آن‌ها ایجاد می‌کند.

سازمان‌های متخصص درگیر در این پروژه در کنار شهرها، شامل فدراسیون فوتبال فنلاند، شرکت مدیریت زباله شهر، مؤسسه محیط زیست فنلاند، دانشگاه علوم کاربردی تورکو و آژانس ایمنی و مواد شیمیایی فنلاند هستند. هلسینکی همچنین با هدف یافتن مدل‌های عملیاتی پایدار برای بازیافت چمن‌های مصنوعی از کار افتاده، پروژه‌های آزمایشی هم‌زمانی را به‌منظور بررسی راه‌حل‌های اقتصاد دایره‌ای برای چمن‌های مصنوعی راه‌اندازی کرده است که با یک رویداد گفت‌وگوی مشترک بازار در دسامبر گذشته آغاز و برای اجرای طرح‌های آزمایشی در طول بهار با نوسازی دو تا چهار زمین چمن‌مصنوعی برنامه‌ریزی شد. تجربه به‌دست‌آمده از این پروژه‌های آزمایشی تکمیل‌کننده مطالعه سراسری فعلی خواهد بود.

علاوه بر راه‌حل‌های اقتصاد دایره‌ای برای چمن مصنوعی استفاده‌شده، هلسینکی با استفاده از پرکننده‌های زیستی به‌عنوان جایگزین گرانول‌های لاستیک، نسبت به ممنوعیت استفاده از گرانول‌های لاستیک در آینده واکنش فعال نشان داده و اقدامات مختلفی را برای کاهش انتشار دانه‌های لاستیک از مزارع به محیط زیست به کار بسته است.

افطاری ۲ کیلومتری بلژیک در ماه رمضان / رونمایی عمان از مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

اجرای سیستم پارکینگ هوشمند در دبی برای کاهش تراکم ترافیک

شرکت سالیک که طراحی، ساخت، راه‌اندازی و نگهداری دروازه‌های عوارضی در دبی را بر عهده دارد، اعلام کرده است که طی پروژه‌ای جدید، فناوری اخذ عوارض مورد استفاده خود را به سیستم پارک هوشمند خودرو تعمیم خواهد داد. این پروژه شامل ادغام سیستم پارکینگ هوشمند بدون مانع شهر با سیستم عوارض ترافیکی سالیک است تا امکان جمع‌آوری خودکار هزینه پارکینگ را بدون نیاز به دریافت کارت پارکینگ در مرکز خرید شهر، دبی‌مال، فراهم کند؛ این مرکز بیش از ۱۳ هزار جای پارک دارد.

سیستم جدید این قابلیت را دارد که با استفاده از فناوری تشخیص خودکار شماره پلاک، به‌صورت سیستمی به پردازش هزینه پارک رانندگانی بپردازد که خودروی خود را در پارکینگ دبی‌مال پارک می‌کنند. با توجه به اینکه اکثر رانندگان در دبی از قبل دارای حساب سالیک هستند، هزینه‌های پارکینگ به‌طور خودکار از حساب پیش‌پرداخت آن‌ها کسر خواهد شد و تجربه پارکینگ بدون دردسر و کارت پارک را در دبی‌مال امکان‌پذیر خواهد کرد. این سیستم بدون مانع همچنین به رانندگان اجازه ورود و خروج راحت در پارکینگ را می‌دهد و از مشکلات ترافیکی جلوگیری می‌کند.

پروژه حاضر توانایی هم‌افزایی تیم راه‌حل‌های شهری دبی را افزایش می‌دهد. دبی در این طرح از قابلیت‌های ایالات متحده و سنگاپور بهره برده است تا راه‌حلی مناسب با مزایای زمان و هزینه ارائه دهد. مدیریت و کنترل متمرکز عملیات پارک خودرو به‌کمک یک پلت‌فرم هوشمند همچنین به سالیک این امکان را می‌دهد تا استقرار نیروی انسانی خود را بهینه کند و با یک ماژول مدیریت دارایی برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه از توقف‌های پرهزینه جلوگیری کند.

دبی این پروژه را در همکاری با ارائه‌دهنده راه‌حل‌های حمل‌ونقل ایالات متحده، TransCore اجرا کرده است که از سال ۲۰۰۶ به‌عنوان یک شریک فناوری برای سالیک عمل می‌کند و سیستم‌های عوارض جاده باز و دفتر پشتیبان را طراحی و ایجاد کرده است. در حال حاضر نیز خدمات آن شامل عملیات خدمات مشتری، جمع‌آوری درآمد و پردازش تخلفات ترافیکی می‌شود.

افطاری ۲ کیلومتری بلژیک در ماه رمضان / رونمایی عمان از مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

ترویج ورزش در فضاهای شهری اشتوتگارت آلمان

مقامات شهری اشتوتگارت از همکاری باشگاه‌های ورزشی و مقامات محلی برای تقویت فعالیت‌های ورزشی در سراسر شهر خبر دادند که از تابستان تا پایان سپتامبر ادامه خواهد داشت.

اشتوتگارت این پروژه را با همکاری باشگاه‌های ورزشی محلی سازماندهی کرده است، چراکه ورزش در پارک‌ها به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ فعالیت بدنی در شهر تبدیل شده است.

مقامات شهر خاطرنشان کردند که ساکنان علاقه‌مند به ورزش می‌توانند از بین بیش از ۸۰ پیشنهاد دست به انتخاب بزنند و ورزش‌ها و فعالیت‌های مختلف را امتحان کنند. ساکنان این فرصت را دارند تا یوگا، تناسب اندام، ورزش‌های کششی، فوتبال، والیبال ساحلی، تنیس روی میز و موارد دیگر را امتحان کنند. فعالیت‌ها برای مبتدیان و متخصصان مناسب است و برگزاری کلاس‌های یوگا به زبان اوکراینی به‌عنوان بخشی از پیشنهاد شهر برای پناهندگان اوکراین نیز در برنامه‌های سال جاری گنجانده شده است.

مقامات اظهار کردند که قصد دارند تعداد بیشتری از ساکنان اشتوتگارت را در این فصل به سمت فعالیت‌های بدنی سوق دهند و از آن‌ها دعوت کنند تا به مشارکت در بزرگ‌ترین برنامه ورزشی شهر، همه با هم در خارج از خانه ورزش کنند.

باشگاه‌های ورزشی اشتوتگارت با یادآوری اینکه ۹۸ درصد از اهالی که در فصل گذشته در این طرح شرکت کردند، عملکرد مربیان را خوب یا بسیار خوب ارزیابی و ابراز امیدواری کردند که این طرح باعث می‌شود تعداد بیشتری از اهالی شهر به این باشگاه‌ها بپیوندند.

فعالیت‌های بدنی گروهی به‌ویژه برای افراد مسن که نیاز به مراقبت دارند، ارزش افزوده بالا و بلندمدتی را برای شرکت‌کنندگان خود به ارمغان می‌آورند. این پیشرفت به تفکر بین رشته‌ای و شبکه‌سازی ساختارهای محلی بستگی دارد. تأکید مطالعات بر توجه به گزینه‌های ارتباطی و دسترسی قرار دارد که برای ارتقای سلامت گروه هدف از طریق برنامه‌های ورزشی مورد نیاز است. باشگاه‌های ورزشی بارها به‌عنوان شرکای شایسته در ارتقای سلامت شهری ذکر می‌شوند، اما در عملکرد شهرداری، احتمالاً به‌دلیل ساختارهای اساسی بسیار متفاوت در سیستم مراقبت، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

با این وجود در بعضی از نقاط دنیا، باشگاه‌های ورزشی محلی با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سرپایی و بستری همکاری می‌کنند تا برنامه‌های ورزشی جدیدی را برای سالمندانی آغاز کنند که نیاز به مراقبت دارند. اگرچه در اغلب موارد جنبه‌های مالی موضوعی اساسی در این روند محسوب می‌شود، بعضی باشگاه‌های ورزشی معتقدند مسئولیت اجتماعی آن‌ها است که بر تحولات همجواری خود با شهروندان برای همه نسل‌ها تأثیر مثبت بگذارند. این عقیده در عملکرد باشگاه‌های اشتوتگارت و همکاری آن‌ها با نهادهای محلی به‌خوبی منعکس شده است.‌

افطاری ۲ کیلومتری بلژیک در ماه رمضان / رونمایی عمان از مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

بی‌نظیرترین پیست فرمول یک جهان در عربستان ساخته می‌شود

عربستان از یک پیست مخصوص برای مسابقات فرمول یک (Formula 1) در مرکز سرگرمی قدیه در عربستان سعودی رونمایی کرده است که همتای آن در جهان وجود ندارد.

انتظار می‌رود که مرکز سرگرمی قدیه در عربستان سعودی با مجموعه‌ای از جاذبه‌ها و مکان‌هایی که تاکنون در سطح جهانی ایجاد نشده است، سالیانه میلیون‌ها بازدیدکننده داشته باشد. این مرکز ممکن است در آینده به مهم‌ترین مقصد جهانی در زمینه‌های سرگرمی، فرهنگی و ورزشی تبدیل شود و تأثیر مثبتی بر اقتصاد عربستان سعودی و جایگاه بین‌المللی آن داشته باشد.

هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری قدیه (QIC) به‌تازگی اعلام کرده است که مرکز قدیه میزبان یک پیست فرمول یک جدید و پیشگامانه خواهد بود که هدف آن ارتقای عربستان سعودی به یکی از مکان‌های پیشرو در مسابقات در جهانی است؛ این پیست عملکرد، فناوری پیشرفته و تجربه منحصربه‌فرد را با یکدیگر ترکیب می‌کند و آماده میزبانی چشمگیر از بزرگ‌ترین مسابقه‌های جهانی است. در حالی که عربستان سعودی به گسترش ردپای خود در چشم‌انداز ورزشی و سرگرمی جهانی ادامه می‌دهد، پیست موسوم به پارک سرعت قدیه به عنوان شاهدی بر چشم‌انداز بلندپروازانه این کشور پادشاهی است.

این پروژه بلندپروازانه دارای اولین تراسی است که به ارتفاع خیره‌کننده ۲۰ طبقه می‌رسد پیست سرعت قدیه دارای خدمات پذیرایی درجه یک و اقامتگاه‌های VIP است و تجربه‌های بی‌نظیر آینده‌نگرانه را برای طرفداران تضمین می‌کند.

افطاری ۲ کیلومتری بلژیک در ماه رمضان / رونمایی عمان از مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

افطاری ۲ کیلومتری بلژیک در ماه رمضان

آنتورپ قصد دارد رکورد قبلی بلژیک را در تدارک بزرگ‌ترین میز افطاری بشکند که سفره‌ه‎ایی به طول یک کیلومتر بود. شهر آنتورپ و به‌طور ویژه برگرهوت، برای شکستن رکورد طولانی‌ترین میز شام اجتماعی، سی‌ویکم مارس را تعیین کرده است. هدف مسئولان منطقه و انجمن فرهنگی منطقه، داشتن سفره‌ای به طول دو کیلومتر است که نسبت به رکورد قبلی سال گذشته دو برابر شده است.

نکته جالب این است که مسئولان از این ابتکار برای ابراز نوعی تساهل استفاده می‌کنند زیرا قرار است به عنوان نوعی پروژه هم‌زیستی درون‌جمعی عمل کند. سی‌ویکم مارس امسال عید پاک کاتولیک مسیحیان با تعطیلات مذهبی مسلمانان در ماه رمضان در یک تاریخ قرار دارد و به همین علت، مسئولان از این فرصت برای جشن استفاده کردند. از همه ساکنان برگرهوت دعوت شده است تا در جشن هر دو تعطیلات شرکت کنند و رکورد جدیدی را ثبت کنند. همچنین از مردم دعوت می‌شود تا غذای خود را همراهشان بیاورند و آن را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند.

شهرداری با این کار قصد دارد تنوع فرهنگی و مذهبی شهر و اتحاد بین مذاهب را نشان دهد و از نظر آن‌، غذا ابزار ایده‌آلی برای این منظور است. این افطاری عظیم می‌تواند میزبان شش هزار تا هشت هزار نفر باشد و شروع رسمی شام، غروب سی‌ویکم مارس در نظر گرفته شده است تا روزه‌داران بتوانند افطار کنند. این رویداد همچنین اهداف محیط زیستی را دنبال می‌کند و به لطف استفاده از مواد قابل استفاده مجدد، خود را به عنوان افطاری زباله‌صفر معرفی کرده است.

افطاری ۲ کیلومتری بلژیک در ماه رمضان / رونمایی عمان از مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

طرح جدید لندن برای ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی

طرح تغییر کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی در ساعات غیر پیک روزهای جمعه در لندن از هشتم مارس ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد تا شهروندان استفاده بیشتری از حمل‌ونقل عمومی داشته باشند.

آزمایش سه‌ماهه تغییر کرایه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی روزهای جمعه در لندن از هشتم مارس ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد، هدف این اقدام ارزیابی قابلیت اجرا و پیامدهای اجرای کرایه ساعات غیرپیک برای حمل‌ونقل عمومی در روزهای جمعه است، این طرح شهروندان را به استفاده بیشتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی تشویق می‌کند.

طی این آزمایش، مسافران می‌توانند کرایه‌ها را با استفاده از سیستم‌های پرداخت و کارت‌های Oyster پرداخت کنند، در این صورت طیف وسیعی از مسافران از سیستم اصلاح شده پرداخت کرایه سود خواهند برد؛ علاوه بر این، تنظیمات سقف کرایه روزانه در طول دوره آزمایشی به دنبال صرفه‌جویی بیشتر برای مسافرانی است که به صورت مکرر از وسایل حمل‌ونقل عمومی در روزهای جمعه استفاده می‌کنند، شهرداری لندن ۲۴ میلیون پوند برای این پروژه اختصاص داده است که نشان‌دهنده تعهد مشترک برای کاهش کسری در آمد برای حمل‌ونقل لندن (TfL) و اپراتورهای ریلی است.

ین آزمایش علاوه بر کاهش کرایه‌ها در ساعات غیر پیک روزهای جمعه، مزایایی برای شهروندان مسن نیز دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد روزهای جمعه قبل از ساعت ۹ صبح از سفرهای رایگان بهره ببرند، چنین اقداماتی بر تعهد شهر به تقویت فراگیری و حمایت از جامعه سالمند تاکید می‌کند؛ افزایش میزان استفاده افراد از وسایل حمل‌ونقل عمومی در روزهای جمعه به رشد اقتصادی لندن کمک می‌کند، باعث می‌شود اوقات فراغت بهتری داشته باشند، همچنین به ایجاد فضای سبزتر و بدون آلایندگی نیز کمک می‌کند.

به گفته مقامات شهری، در حالی که روزانه میلیون‌ها نفر در لندن از اتوبوس، مترو و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، همچنان تعداد مسافران در روزهای جمعه، حتی در ساعات اوج ترافیک، کمتر از دیگر روزهای هفته است.

افطاری ۲ کیلومتری بلژیک در ماه رمضان / رونمایی عمان از مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

استراتژی وین در بهره‌برداری حداکثری از زمین به نفع شهروندان

شهر وین خود را به عنوان یک الگوی مؤثر در مورد مصرف زمین ثابت کرده است. این شهر به جای استفاده مکرر از زمین‌های شهری برای ساخت‌وساز، آن‌ها را به فضای سبز تبدیل می‌کند.

وب سایت شهرداری وین از نتایج ستودنی این شهر در خصوص اجتناب از بهره‌برداری غیرضروری زمین خبر داده است. با توجه به این واقعیت که در ۱۵ سال گذشته، پایتخت اتریش حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت جدید جذب کرده است، این اقدام وین بسیار چشمگیر و مهم است.

این بدان معنا نیست که هیچ پیشرفت ساخت و ساز جدیدی در شهر ایجاد نشده است، بلکه صرفاً به این معنی است که مدیریت در امور برنامه‌ریزی شهری استراتژیک‌تر و هوشمندتر شده است؛ در حالی که از سال ۲۰۱۰ به طور متوسط بیش از ۱۵ هکتار زمین در سراسر اتریش هر روز استفاده شده است، طبق ارقام آژانس محیط زیست فدرال، در شهر به سرعت در حال رشد وین این میزان فقط ۰.۱ هکتار در روز است.

در واقع، شهر مدعی است که در سیاست حذف آسفالت و آزاد کردن خاک زیر آن برای فضاهای سبز، پیشتاز است. مدیر برنامه‌ریزی وین توضیح می‌دهد که وین صراحتاً متعهد به استفاده بسیار اقتصادی از زمین است. برای سال‌ها این شهر به طور مداوم توسعه شهری را با روش‌های ساخت و ساز فشرده و با کیفیت بالا دنبال کرده است و همین امر زندگی مقرون‎به‎صرفه را در این شهر امکان‌پذیرتر و در عین حال فضای سبز زیادی را برای تفریح تضمین کرده است.

کمپین سبزسازی موسوم به «بیرون از آسفالت» تاکنون حدود ۵۰ هزار متر مربع فضای سبز اضافی و ۵۰ هزار متر مربع دیگر سنگفرش قابل نفوذ ایجاد کرده است که این امر تأثیر مستقیمی بر خنک شدن شهر در تابستان دارد. یکی دیگر از پروژه‌های برجسته این شهر تبدیل یکی از بزرگترین جزایر گرمایی درون شهری وین، پارکینگ ۱۲ هزار متر مربعی، به پارکی مدرن با درختان، بسترهای چمن و آب‌نما است.

افطاری ۲ کیلومتری بلژیک در ماه رمضان / رونمایی عمان از مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

رونمایی عمان از یک مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

عمان به‌تازگی از برنامه‌های خود برای یک پروژه ۲.۴ میلیارد دلاری با کاربری مختلط به‌عنوان مقصد کوهستانی جدید کشور در ارتفاع ۲۴۰۰ متری در جبل‌الاخدر رونمایی کرده است. هدف این طرح توسعه یک منطقه کربن‌صفر خالص با هدف جذب فرصت‌های توسعه پایدار و تلاش برای استفاده ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر است. پروژه حاضر با چشم‌انداز عمان ۲۰۴۰ مطابقت دارد و به‌دنبال اقتصادی توسعه‌یافته، متنوع و پایدار با اقامتگاه‌ها و هتل‌های پایدار و دهکده سلامت است.

طرح مقصد کوهستانی جدید عمان با مشورت جوامع محلی برنامه‌ریزی و متعهد به تولید ارزش اجتماعی شده است. این طرح در راستای پاسخگویی به نتایج نظرسنجی‌ها، برنامه‌هایی را برای برآوردن نیازهای محلی و ایجاد پنج‌هزار شغل جدید ارائه می‌دهد. این پروژه با انتظار جمعیت مسکونی بیش از هشت‌هزار نفر و بازدیدکنندگان متعدد روزانه، بازسازی زندگی شهری در کوهستان را در اولویت قرار داده است.

مقصد کوهستانی جدید ۱۵۰ کیلومتر از مسقط فاصله دارد و دارای دوهزار و ۵۲۷ اقامتگاه، دوهزار اتاق پذیرایی، دهکده سلامت و تندرستی و موارد دیگر است. این طرح با اجرای یک محیط پیاده‌روی ۸۵ درصدی، دارای منطقه موسوم به «آسمان تاریک»، یک مرکز آموزشی ورزشی در ارتفاع بالا و یک مرکز بین‌المللی تحقیق و توسعه تنوع زیستی است و شامل ویژگی‌هایی مانند پیاده‌روی در منطقه حفاظت‌شده منظره ملی می‌شود تا آلودگی نوری را به حداقل برساند، منطقه تاریک آسمان را حفظ کند و در نهایت از اکوسیستم منطقه محافظت کند.

علاوه بر این، مقصد کوهستانی جدید عمان دارای پارک وادی‌الحربی است که امکاناتی را برای ورزش و فعالیت‌های اوقات فراغت فراهم می‌کند. ارتقای سیستم حمل‌ونقل و توسعه‌هایی از جمله جاده‌های قابل دسترس و تله‌کابین جدید نیز برای خدمات‌رسانی بهتر به منطقه برنامه‌ریزی شده است.

پارک جدید وادی‌الحربی دارای پل جدید، گردشگری کشاورزی، فعالیت‌های تفریحی مناسب خانواده، دوچرخه‌سواری در کوهستان و امکانات ورزشی حرفه‌ای مانند صخره‌نوردی و پرش بانگی خواهد بود.

باتینه جنوبی و شمالی، دو استان پرجمعیت در کشور، از طریق یک جاده دسترسی جدید از شمال به این مقصد کوهستانی دسترسی خواهند داشت و بهبود امکانات حمل‌ونقل موجود در منطقه در دست اجرا است.

افطاری ۲ کیلومتری بلژیک در ماه رمضان / رونمایی عمان از مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

کد خبر 734251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.