از افزایش بودجه نظامی چین تا پیروزی ترامپ در انتخابات درون حزبی

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

سود آمریکا از بازی با آتش‌بس

ایالات متحده در عین حال که بارها از حق وتو برای تضمین حمایت از رژیم صهیونیستی استفاده کرده اما در این سو تلاش دارد که آتش‌بس مدنظر خود را بر پایه شروط رژیم صهیونیستی و پیشبرد منافع آن به تصویب برساند. در همین ارتباط روز چهارشنبه آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرد که در آن از آتش‌بس ۶ هفته‌ای در نوار غزه حمایت شده است.
آن‌طور که منابع دیپلماتیک اعلام کردند، این پیش‌نویس خواستار آزادی تمامی اسیران صهیونیست در غزه پس از تأیید همه طرف‌هاست. ایالات متحده تصریح کرده که مذاکرات درباره پیش‌نویس زمان بر خواهد بود و برای رأی‌گیری عجله نخواهد کرد. این در حالی است که این کشور حدود دو هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی دولت الجزایر را که خواستار آتش‌بس فوری در غزه به دلایل بشردوستانه است، وتو کرد و مانع توقف حملات ارتش صهیونیستی شد. آنچه مشهود است، آمریکا در صدد است که مذاکرات آتش‌بس را در برهه کنونی به یک پروسه پیچیده و مدت‌دار مبدل کند تا بتواند اهداف خود را در این راستا عملی کند. نگاهی به طرح‌های آتش‌بس ارائه‌شده از سوی آمریکا نشان می‌دهد، این کشور ۵ هدف عمده را دنبال می‌کند:

۱- فشار برای پذیرش شروط رژیم صهیونیستی ۲- طولانی‌تر شدن جنگ: سود تسلیحاتی، تداوم جنایات و خرید زمان برای رژیم ۳- کاهش فشار بین‌المللی و ژست حلال مناقشه ۴- مقصر انگاری حماس ۵- به حاشیه بردن ماجرای فلسطین

شهادت کودکان غزه به دلیل گرسنگی

دنده‌های بیرون‌زده، چشمانی که از فرط گرسنگی درشت‌تر از معمول هستند و شکم‌های فرورفته، تصاویری هستند که این روزها در شبکه‌های اجتماعی از وضعیت کودکان گرسنه غزه دست به دست می‌شود. با این حال بعد از هفته‌ها غم و اندوه ساکنان غزه از شهادت کودکانشان به خاطر گرسنگی، سرانجام سازمان جهانی بهداشت، گزارش‌ها در این خصوص را مورد تأیید قرار داد.
به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز گذشته سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، تعداد زیادی از کودکان غزه بر اثر گرسنگی و کم‌آبی جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که تصاویر منتشر شده از سوی مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نشان می‌دهد، فقط کودکان نیستند که جانشان به‌خاطر گرسنگی در معرض خطر است. بر اساس ویدئویی که دیروز این نهاد رسانه‌ای فلسطینی منتشر کرد، یک پیرمرد فلسطینی نیز به همین دلیل جان خود را از دست داده است.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت در اولین سفر خود به نوار غزه از آغاز جنگ در این منطقه، شخصاً از بیمارستان‌های العوده و کمال عدوان در شمال غزه بازدید کرد. تیم سازمان جهانی بهداشت در این بازدید متوجه شد، سوء‌تغذیه شدید یکی از مشکلات کودکانی است که در این بیمارستان بستری هستند و تعدادی از آنها نیز به همین دلیل و همچنین به دلیل کمبود سوخت و نبود تجهیزات کافی بیمارستانی به شهادت رسیده‌اند. رئیس سازمان جهانی بهداشت پس از این بازدید خبر داد، با وجود تلاش‌های این سازمان هنوز دسترسی‌ها برای کمک به مردم غزه باز نشده است.

ترامپ و بایدن، کاندیداهای نهایی انتخابات آمریکا شدند

نتایج انتخابات درون‌حزبی موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» آمریکا همان‌طور که انتظار می‌رفت با پیروزی دونالد ترامپ در حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن در حزب دموکرات به پایان رسید تا رئیس‌جمهور سابق و رئیس‌جمهور مستقر آمریکا تبدیل به نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور شوند.
با این حال انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» امسال که به‌خاطر قابل پیش‌بینی بودن آن بهتر بود به آن عنوان «سه‌شنبه کسالت بار» را می‌دادند، با یک شگفتی به پایان رسید و کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در روز «سه‌شنبه بزرگ» مشخص شدند که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود، زیرا به طور معمول رقابت‌های درون‌حزبی هر دو حزب با اختلافات اندکی پیش می‌رفت و حداقل تا پایان ماه آوریل نامزدهای نهایی احزاب مشخص نمی‌شدند، مگر آنکه رئیس‌جمهور مستقر مثل امسال بنا بود یکی از کاندیداهای انتخابات آن سال شود. در انتخابات درون‌حزبی این هفته جمهوری‌خواهان ترامپ با قدرت تمام ظاهر شد به‌طوری که نیکی هیلی شب گذشته و در پایان شمارش آرا از دور رقابت‌ها کناره‌گیری کرد و به دونالد ترامپ پیروزی‌اش را تبریک گفت تا وی به تنهایی مسیر انتخابات را ادامه دهد. البته او بعد از پیروزی چند روز پیش خود در ناحیه کلمبیا (شهر واشنگتن دی‌سی) روز سه‌شنبه نیز در ایالت ورمونت به پیروزی رسید اما این دو پیروزی دستاورد قابل اتکایی برای او محسوب نمی‌شود.

افزایش ۷ درصدی بودجه نظامی چین

گزارش بودجه‌ای چین در حالی روز سه شنبه توسط نخست‌وزیر ارائه شد که بر اساس آن، چین قرار است هزینه‌های دفاعی خود را ۷.۲ درصد افزایش داده و آن را به ۱.۶۷ تریلیون یوان در سال ۲۰۲۴ برساند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا، نخست‌وزیر چین «لی چیانگ»، دیروز، نخستین گزارش کار خود را در نشست سالانه کنگره ملی خلق (NPC)، ارائه کرد. در این گزارش کار، پکن متعهد شده که قاطعانه با فعالیت‌های جدایی‌طلبانه به قصد «استقلال تایوان» و مداخلات خارجی برخورد کند. گفتنی است پکن در گزارش بودجه‌ای مذکور، برای سال ۲۰۲۴ رشد اقتصادی ۵ درصدی را پیش‌بینی کرده است.
ناظران عقیده دارند مخاطب پیام این افزایش بودجه نظامی، ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آمریکا مانند تایوان، فیلیپین، ژاپن، کره جنوبی و هند هستند. تنگناهای ژئوپلیتیکی و دعاوی ارضی متعدد و متقابل پکن با همسایگان موضوعی است که نگرانی‌های حزب کمونیست چین را افزایش داده و در این میان افزایش دخالت ایالات متحده در منطقه شرق و جنوب شرق آسیا نیز این نگرانی را تشدید کرده است.

کد خبر 734150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.