ابتکار خلاق تایوان در تبدیل ایستگاه‌های مترو به مزارع عمودی

تایوان برای استفاده بهینه از فضاهای بلااستفاده شهری نظیر ایستگاه‌های متروی کم‌تردد، اقدام به راه‌اندازی مزارع عمودی پرورش کاهو کرده است تا علاوه بر تامین فضای سبز داخلی و ترویج کشاورزی محلی، امنیت غذایی شهروندانش را تامین کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تایوان قصد دارد از زیرساخت‌های منسوخ حومه‌ای نظیر ایستگاه‌های متروی کم‌استفاده برای تا گسترش کشاورزی عمودی در فضاهای داخلی استفاده کند. در حال حاضر این اقدام هنوز در مرحله آزمایشی است، اما هدف تایوان استفاده از شبکه متروی بلااستفاده برای تأمین تغذیه مردم و تقویت ایمنی مواد غذایی است.

کشاورزی عمودی چیست؟

کشاورزی عمودی عمل رشد محصول در لایه‌های عمودی است. این نوع کشاورزی به طور معمول در محیط‌های سرپوشیده، با استفاده از تکنیک‌های ایروپونیک و هیدروپونیک و پیروی از یک فرآیند صنعتی پیشرفته، نیمه خودکار و حتی روباتیک انجام می‌شود.

هدف از کشاورزی عمودی چیست؟

هدف از کشاورزی عمودی دقیقاً همان کشاورزی متعارف سنتی برای تأمین غذای جمعیت هشت میلیارد نفری جهان است. اما یکی از مهم‌ترین اهداف این رویکرد از بین بردن بعضی از معایب ذاتی روش‌های کشاورزی امروزی است.

ابتکار خلاق تایوان در تبدیل ایستگاه‌های مترو به مزارع عمودی

در کشورهای کوچک مانند تایوان، سنگاپور، آندورا یا موناکوو و به طور کلی مناطقی که با کمبود زمین‌های زراعی مواجه هستند، این نوع کشاورزی می‌تواند وابستگی به واردات خارجی را کاهش دهد. علاوه براین، فضاهای سبز عمومی تنها بخشی از راهکارهای سبزسازی شهرها است و کشاورزی عمودی راهی مؤثر برای افزایش تنوع زیستی در عین تولید و بهره‌برداری در شهرهای پرجمعیت است.

مزایا و معایب کشاورزی عمودی در مقایسه با کشاورزی سنتی

کاربری کمتر زمین

مزیت اصلی کشاورزی عمودی این است که امکان استفاده کمتر از زمین را فراهم می‌کند و از کشاورزی در سطح گسترده جلوگیری می‌کند و به این ترتیب می‌توان اقدامات احیایی را برای حفظ خاک و محیط زیست انجام داد. در سال ۲۰۲۰، گزارشی در مورد گندم کشت شده در مزارع عمودی سرپوشیده تایوان با نسبت ۱۰ تا ۱۰۰ سطح منتشر شد؛ این بدان معناست که وسعتی به مساحت هزار مترمربع می‌تواند معادل یک تا ده هکتار به صورت کنترل شده، با عملکرد بسیار بالاتر و با استفاده از منابع کمتر، تولید محصول داشته باشد.

مزارع عمودی در زمین‌های شهری می‌تواند هزینه‌های بالایی را به همراه داشته باشد و مشکلات اعیانی‌سازی را افزایش دهد، اما در مناطق حومه شهر می‌توانند در کنار کمربندهای سبز شهری به عنوان فضاهای عمومی سبز عمل کند و به نوعی از پراکندگی شهری جلوگیری کنند.

ابتکار خلاق تایوان در تبدیل ایستگاه‌های مترو به مزارع عمودی

بازده انرژی بالا

بهره‌وری انرژی و منابع در رابطه کاملاً مستقیمی با یکدیگر قرار دارند. کشاورزی سنتی ۱۸.۴ درصد از گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کند که بخشی از آن به دلیل جنگل‌زدایی، استفاده شدید از مواد شیمیایی مبتنی بر نفت یا استفاده از سوخت‌های فسیلی در بخش حمل‌ونقل برای جابه‌جایی محصولات است. نزدیک کردن مراکز تولید و استفاده در کنار یکدیگر، کاهش تأثیرات مخرب اقلیمی و اتلاف انرژی را به همراه دارد.

فناوری نوآورانه

چالش‌های مهمی در ارتباط با کشاورزی عمودی وجود دارد؛ اول اینکه، بسیاری از مردم هنوز مفهوم کشاورزی عمودی را به درستی درک نکرده‌اند و بسیاری آن را با فناوری‌های دیگری مانند اصلاح ژنتیکی اشتباه می‌گیرند. علاوه بر این، سطح تکنولوژیکی مورد نیاز باعث می‌شود کشاورزان کمتر به آن دسترسی داشته باشند و همین امر باعث می‌شود که آنها نسبت به پذیرش این فناوری تعلل کنند و حتی به طور کلی با آن مخالفت کنند. همین وابستگی تکنولوژیکی تا حدودی کارایی این روش را کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال، کشاورزی عمودی به سیستم‌های روشنایی برای تقلید از نور خورشید نیاز دارد که باعث می‌شود انرژی زیادی مصرف کند. این روش به طور کلی انرژی کمتری نسبت به کشاورزی خاک مصرف می‌کند، اما از انرژی الکتریسیته بیشتری استفاده می‌کند و همین امر موانع خاصی را به‌ویژه در مورد پذیرش عمومی ایجاد می‌کند.

ابتکار خلاق تایوان در تبدیل ایستگاه‌های مترو به مزارع عمودی

تایوان کشور کوچکی است که جمعیت بالایی را در خود جای داده است. جمعیت این کشور حدود ۲۳.۵۷ نفر است و تنها ۳۶۱۹۷ کیلومتر مربع وسعت دارد. این بدان معناست که باید از هر فوت مربع فضای موجود استفاده کند تا شهروندان خود را به خوبی تغذیه و امنیت غذایی مردم را به صورت خودکفا تأمین کند. به همین دلیل است که ظهور مزارع هوشمند مانند Metro Fresh بسیار مهم است. این نوع مزارع نسبت به کشاورزی معمولی نیاز به زحمت کمتری نظیر نیاز به نور خورشید دارند و مهم‌تر از همه با داشتن مقدار کمی فضا، بازده چند برابر بالاتری دارند.

در حال حاضر بازده تولید مزرعه Metro Fresh تایوان حدود ۱۸۰ کیسه کاهوی ۲۰۰ گرمی است و می‌توان هر هفته ۱۸۰ کیسه کاهو تولید کرد. مزرعه هیدروپونیک Metro Fresh برای حذف استفاده از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها، کاهو را تحت نور LED در یک محیط استریل پرورش می‌دهد و به همین دلیل عاری از مواد مضر نظیر ازدیاد نیتروژن است.

ابتکار خلاق تایوان در تبدیل ایستگاه‌های مترو به مزارع عمودی

کد خبر 733629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.