نظارت بر بازارهای شب عید در خراسان شمالی

با توجه به همزمانی نوروز و ماه رمضان، نظارت بر نحوه قیمت‌گذاری‌ها و ارائه کالاهای مورد نیاز شهروندان اهمیت زیادی پیدا می‌کند، در این راستا و با توجه به بعضی تخلفات صورت گرفته در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی لازم برای نظارت بر بازارهای فروش در استان خراسان شمالی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، اسفند که از راه می‌رسد، آرام‌آرام بوی نوروز حس می‌شود؛ بوی لباس‌های نو و دیدوبازدیدهایی که بگو و بخند و شادی را برای مردم به دنبال دارد.

امسال ماه مبارک رمضان پیش قدم شده و اندکی زودتر فرا رسیده است و نوروزی با طعم روزه و سفره افطار خواهیم داشت؛ شاید از میهمانی‌های طول روز کمتر خبری باشد و عموم عیددیدنی‌ها به ساعات پایانی شب موکول شود.

سفره افطار، لحظه تحویل سال، میهمانی‌های نوروزی، تماشای سریال‌های طنز در نوروز و رمضان، هرکدام شیرینی‌های زیادی برای مردم دارد که آن را خاطره‌انگیز می‌کند، در کنار همه اینها تأمین سفره ماه رمضان و شب عید دغدغه‌ای برای خانواده‌ها است و آن‌ها تلاش دارند تا کالاهای مورد نیاز را با قیمت مناسب خریداری کنند.

تأمین بعضی کالاها در ماه رمضان همچون گوشت سفید و قرمز، خرما و پنیر، زولبیا و بامیه، برنج، روغن و لبنیات بیشتر از سایر موارد به چشم می‌آید، یک خانواده چهارنفره به طور میانگین در یک ماه پنج عدد مرغ مصرف می‌کنند و برای آن مبلغی حدود ۵۰۰ هزار تومان را کنار می‌گذارند. اگر گوشت قرمز از جمله گوشت گوساله و گوشت چرخ‌کرده را نیز در نظر می‌گیریم، می‌تواند مبلغی بالغ بر ۲.۵ میلیون تومان را به خود اختصاص دهد.

خرما و پنیر از واجبات هر سفره افطار است که با احتساب کیلویی ۱۰۰ هزار تومان، هر سه کیلوگرم خرما هزینه‌ای حدود ۳۰۰ هزار تومان را برای یک خانوار دارد؛ قیمت پنیر را نیز می‌توان در حدود ۳۰۰ هزار تومان برای چهار نفر ارزیابی کرد.

سایر هزینه‌ها از جمله برنج، روغن، زولبیا و بامیه، لبنیات، تخم‌مرغ، میوه، سیب زمینی و پیاز نیز هزینه‌هایی را برای خانواده‌ها در بر خواهد داشت، برای ایام نوروز بعضی موارد همچون آجیل و شیرینی نیز به سبد کالای یک خانوار اضافه می‌شود که با احتساب آجیل مخلوط کیلویی ۴۵۰ هزار تومان و شیرینی کیلویی ۲۰۰ هزار تومان، لازم است حداقل دو میلیون تومان در نظر گرفته شود.

با توجه به هم‌زمانی ماه رمضان و نوروز نظارت بر نحوه قیمت‌گذاری‌ها و ارائه کالاهای مورد نیاز شهروندان اهمیت زیادی پیدا می‌کند، در این راستا و با توجه به بعضی تخلفات صورت گرفته در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی لازم برای نظارت بر بازارهای فروش در استان خراسان شمالی انجام شده است.

نظارت بر بازارهای شب عید در خراسان شمالی

رصد ویژه بازارهای خراسان شمالی

علی وفاخواه، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: ۹ تیم بازرسی در قالب طرح تشدید نظارت نوروز ۱۴۰۳ بر نحوه عرضه کالا در بازار استان نظارت می‌کنند.

وی افزود: طرح تشدید بازرسی از بازار به مناسبت فرا رسیدن نوروز و ماه مبارک رمضان از هشتم اسفند جاری آغاز شده است و تا ۲۴ فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه ۱۸ نفر بازرس در این طرح مشارکت دارند و بازرسان با هرگونه تخلف صنفی برخورد می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این طرح نظارت ویژه بر نحوه عرضه کالاهای پرمصرف این روزها از جمله شیرینی و شکلات، کیف و کفش، پوشاک، میوه و تره بار و لوازم یدکی نیز در دستورکار است.

وفاخواه اضافه کرد: بازرسان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر، نحوه عرضه محصولات مختلف و مایحتاج مردم در شب عید را رصد می‌کنند.

راه‌اندازی نمایشگاه بهاره برای دسترسی ارزان‌تر مردم به کالاهای اساسی

ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با مردم، یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های خانوارها است که به این منظور سالانه در خراسان شمالی چندین نوبت نمایشگاه عرضه کالاهای اساسی برپا می‌شود.

حسین حاجی بیگلو، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از آغاز فعالیت نمایشگاه بهاره در شهر شیروان خبر داد و اظهار کرد: نمایشگاه بهاره در سایر شهرهای استان نیز به زودی دایر خواهد شد.

نظارت بر بازارهای شب عید در خراسان شمالی

وی افزود: ۲۵۰ غرفه از ۵۰۰ غرفه نمایشگاه‌های بهاره استان مربوط به شهر بجنورد است که از هفدهم تا بیست‌وپنجم اسفند در محل بازار روز امام رضا (ع) گشایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه کالاهای مورد نیاز مردم در نوروز در این نمایشگاه عرضه می‌شود، اظهار کرد: مردم می‌توانند اجناس و مایحتاج شب عید و ماه مبارک رمضان را با ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار در نمایشگاه‌ها تأمین کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: قیمت اجناس نمایشگاه در کمیته نرخ‌گذاری بررسی و رصد شده است و بازرسان در طول فعالیت نمایشگاه بر نحوه عرضه اجناس نظارت دارند.

وی افزود: همچنین سال جاری تنها اصناف دارای پروانه کسب در نمایشگاه حضور دارند، از این‌رو نظارت‌ها و رسیدگی به شکایت‌های احتمالی به آسانی امکان‌پذیر است.

نظارت‌های بهداشتی در جریان است

زولبیا و بامیه در ماه رمضان و شیرینی‌های خانگی در نوروز، یکی از مواردی است که حوزه بهداشت را بیشتر از قبل درگیر نظارت‌ها می‌کند؛ در این راستا تیم‌های نظارتی در خراسان شمالی مهیا شده است و آماده بررسی شرایط هستند.

محمدرضا اکبری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره عنوان کرد: طرح تشدید نظارت بهداشتی از پانزدهم اسفند ویژه عید نوروز و ماه رمضان با هدف تأمین سلامت و امنیت غذایی شهروندان در استان آغاز شد.

وی اضافه کرد: در این طرح تیم‌های بازرسی بهداشت از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، اماکن بین راهی و سامانه‌های آب‌رسانی بازرسی خواهد کرد.

نظارت بر بازارهای شب عید در خراسان شمالی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: نمونه‌برداری از مواد غذایی مشکوک به فساد، طغیان بیماری‌های قابل انتقال از غذا، ارسال به آزمایشگاه مواد غذایی معاونت غذا و دارو و رسیدگی به شکایات مردمی از اقداماتی است که در این طرح دنبال می‌شود.

اکبری با بیان اینکه ۳۰ هزار و ۳۳۲ مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در ۹ ماه سال جاری انجام شده است، گفت: ۱۴ هزار و ۳۵۷ بازرسی از اماکن عمومی، ۲۳۷۰ مورد یدسنجی از نمک طعام و ۹۵۶ مورد نمونه‌برداری مواد غذایی نیز در این بازه زمانی انجام شده است.

کد خبر 733518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.