افزایش قبض و زندان؛ راهکار تونس برای مبارزه با خشکسالی

راهکارهای تونس برای مبارزه با خشکسالی شامل اعمال محدودیت‌های آب، افزایش هزینه قبوض پرداختی و زندان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، هزینه آب آشامیدنی در تونس تا ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است، زیرا این کشور با پنج سال خشکسالی شدید مبارزه می‌کند. این افزایش بیشترین تأثیر را بر امکانات توریستی و افرادی خواهد داشت که بیشترین مصرف آب را دارند و قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان خانگی کوچک بدون تغییر باقی می‌ماند.

طبق اطلاعیه‌ها هزینه مصرف بیش از ۴۰ متر مکعب ۱۲ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و مصرف‌کنندگان بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر مکعب اضافی ۱۳.۷ درصد بیشتر می‌پردازند. افزایش ۱۶ درصدی نیز به‌عنوان بیشترین افزایش مربوط به تأسیسات گردشگری و افرادی با بیش از ۱۵۰ متر مکعب مصرف آب است.

تصمیم برای افزایش قیمت‌ها در حالی اتخاذ شد که تونس شاهد اولین بارندگی قابل‌توجه خود پس از مدتی طولانی بود که سدهای کشور را در پایان فوریه به ۳۵ درصد ظرفیت خود رساند. با این حال به‌رغم بهبود جزئی نسبت به سال گذشته، کارشناسان اظهار کردند که بارندگی اخیر برای جبران کمبود آب کافی نبود و وزارت زراعت، منابع آب و شیلات تونس از افزایش سال‌های خشکسالی خبر داد.

افزایش قبض و زندان؛ راهکار تونس برای مبارزه با خشکسالی

آسیب‌پذیری تونس در برابر تغییرات آب‌وهوایی

تونس به‌نحو ویژه‌ای در برابر تغییرات بارندگی آسیب‌پذیر است، زیرا بیشتر منابع این کشور به جذب آب‌های سطحی متکی است. مانند بسیاری از کشورهای اطراف دریای مدیترانه، تغییرات آب‌وهوایی پس از تابستان‌های داغ، کم‌بارش و زمستان‌های معتدل اکنون خشکسالی‌های مکرر را برای این کشور به همراه آورده است.

بر اساس تحقیقات مؤسسه منابع جهانی، خاورمیانه و شمال آفریقا یکی از بدترین مناطق جهان از نظر استرس آبی هستند که ۸۳ درصد از مردم آن‌ها در معرض سطوح بسیار بالایی از کم‌آبی قرار دارند. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

به این ترتیب تونس در ماه مارس گذشته از اعمال محدودیت‌های آب، افزایش هزینه قبوض پرداختی و زندان به‌عنوان راهکارهایی برای مبارزه با خشکسالی یاد کرد و به ایجاد یک سیستم سهمیه‌بندی برای آب آشامیدنی پرداخت، به این امید که این امر باعث کاهش مصرف بیش از حد این مایع حیاتی شود. شرکت دولتی توزیع آب نیز از تابستان گذشته آب را در طول شب قطع کرد.

افزایش قبض و زندان؛ راهکار تونس برای مبارزه با خشکسالی

این کشور همچنین استفاده از آب آشامیدنی در کشاورزی را ممنوع کرد. کشاورزان در گذشته حدود سه‌چهارم مصرف آب کشور را به خود اختصاص داده بودند. اعمال این محدودیت در سال گذشته با کاهش تولیدات کشاورزی به‌دنبال کاهش ۶۰ درصدی تولید غلات همراه بود. استفاده از آب آشامیدنی برای شست‌وشوی خودروها، تمیز کردن خیابان‌ها یا اماکن عمومی و آبیاری مناطق سبز نیز ممنوع است و متخطیان با مجازات‌هایی از جریمه نقدی تا حبس تا شش ماه مواجه می‌شوند.

نمک‌زدایی و تصفیه فاضلاب

تونس به‌دنبال نمک‌زدایی به‌عنوان بخشی از راه‌حل‌های موجود برای مقابله با نگرانی‌های جاری خود در زمینه آب است. در حال حاضر حدود ۱۶ کارخانه، ۶ درصد از منابع آب شیرین این کشور را تأمین می‌کنند، اما تونس در تلاش است این میزان تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد برسد.

از سوی دیگر مانند بسیاری از کشورهای دیگر از جمله اسپانیا، فاضلاب گزینه دیگری است که تونس در نظر دارد. در حالی که آب تصفیه‌شده فاضلاب با بوی بد اغلب توسط کشاورزان استفاده می‌شود، کارخانه جدیدی در ماه می گذشته در شمال غرب این کشور افتتاح شد که می‌تواند ۹۵ درصد از ناخالصی‌های این آب را فیلتر کند.

از آنجا که کشور با احتمال وضعیت بدتری در آینده مواجه است، در تلاش برای کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی به این منابع آب جایگزین روی خواهد آورد.

افزایش قبض و زندان؛ راهکار تونس برای مبارزه با خشکسالی

کد خبر 733389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.