مشکلاتی که مستند «رزیدنت» به تصویر کشید

دبیر پویش پزشکان جوان اصفهان با اشاره به اکران مستند «رزیدنت» گفت: با توجه به اینکه این مستند به‌خوبی به مشکلات رزیدنت‌ها پرداخته، مورد استقبال پزشکان جوان و رزیدنت‌ها قرار گرفته است و به‌خوبی مشکلات و فشار مضاعف روی رزیدنت‌ها را به تصویر می‌کشد.

علیرضا لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مستند «رزیدنت» به کارگردانی امیرمحمد کوچک‌زاده و تهیه‌کنندگی محمدتقی بستجانی ساخته شده و به مشکلات رزیدنت‌ها از جمله داشتن پرداختی پایین و ساعت‌های حضور زیاد در بیمارستان پرداخته است.

وی با بیان اینکه مستند مذکور حدود چهار ماه اکران خصوصی و در جشنواره‌های سینما حقیقت و عمار حضور داشته است، افزود: با توجه به اینکه این مستند به‌خوبی به مشکلات رزیدنت‌ها پرداخته، مورد استقبال پزشکان جوان و رزیدنت‌ها قرار گرفته است و فشار مضاعف روی رزیدنت‌ها را به تصویر می‌کشد.

دبیر پویش پزشکان جوان اصفهان تصریح کرد: تعهدات سنگینی از جمله داشتن دو ضامن کارمند، وثیقه ملکی و ممنوع‌الخروج شدن در صورت نداشتن فعالیت در مناطق محروم از جمله مشکلاتی است که رزیدنت‌ها با آن مواجه هستند.

لطیفی ادامه داد: پرداختی حقوق متخصصان تأخیرهای زیادی دارد، پرداخت‌های بخش دولتی نیز به صورت منظم انجام نمی‌شود و همین موضوع معیشت متخصصان را دچار مشکل کرده و پایین بودن دریافتی‌ها منجر به ایجاد چالش برای سرپرستان خانوار متخصص شده است.

وی با تاکید بر اینکه سلامت بخشی از ضروریات جامعه است و هزینه‌های آن باید تأمین شود، گفت: در حال حاضر بیمارستان‌های دولتی با زیان‌انباشته چند ۱۰ میلیاردی مواجه هستند و فرسودگی شدیدی دارند، از سوی دیگر بیمارستان‌های خصوصی نیز با سختی بسیار روی پا هستند.

دبیر پویش پزشکان جوان اصفهان اضافه کرد: پرداختی‌های پایین منجر شده است که تمایل همکاران برای ورود به دوره دستیاری به‌خصوص در رشته‌های مادر از جمله جراحی، اطفال، طب اورژانس، بیهوشی، داخلی و زنان کم شود و با این اتفاق، رشته‌های مذکور خالی می‌ماند، در مقابل هنگامی که تعداد رزیدنت کم می‌شود، اما وظایف آن‌ها یکسان است، افراد وارد شده به دوره دستیاری نیز به علت فشار زیاد انصراف می‌دهند و به تغییر شغل یا فعالیت‌های زیبایی روی می‌آورند.

لطیفی اضافه کرد: در حال حاضر حقوق پرداختی به یک رزیدنت متأهل ۱۱ میلیون تومان و به رزیدنت مجرد هشت میلیون تومان است که با این پرداختی به‌خصوص در شهرهای بزرگ، معیشت آن‌ها دچار مشکل می‌شود، از همین‌رو افرادی که به عنوان رزیدنت فعالیت می‌کنند باید پشتوانه مالی داشته باشند.

وی با اشاره به وجود تبلیغات منفی علیه پزشکان و واقعی نبودن بودجه‌ها افزود: از سوی دیگر اساتید نیز از مجموعه دولتی انصراف می‌دهند، خود را بازنشسته یا مهاجرت می‌کنند و با توجه به این موضوع، حتی اگر فردی تمایل به فعالیت به عنوان رزیدنت داشته باشد، استاد حاذقی وجود ندارد که تحت آموزش وی قرار گیرد.

کد خبر 733073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.