تلاش، باور و پشتکار زیاد از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد خودکارآمد

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور گفت: افراد دارای باورهای خودکارآمدی بالا، به توانایی‌های خود اعتقاد دارند، با تمام توان برای موفقیت خود تلاش می‌کنند و با وجود موانع و پیامدهای منفی، پشت کار زیادی خواهند داشت و قادر هستند با ناکامی‌ها و ناامیدی‌ها کنار بیایند و به راه خود ادامه دهند.

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مفهوم خودکارآمدی اظهار کرد: خودکارآمدی عبارت است از باور فرد در خصوص اینکه توانایی انجام یک فعالیت را دارد یا خیر؛ در واقع خودکارآمدی با توجه به احساس، تفکر و عمل انسان‌ها متفاوت است و به‌طور معمول در حوزه اختصاصی در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه خودکارآمدی عمومی بر پایه و اساس روشن شدن لیاقت و قابلیت فرد برای کنار آمدن مؤثر با بسیاری از موقعیت‌های تنش‌زا است، افزود: به‌طور کلی خودکارآمدی یک توانایی است که خود مهارت‌های رفتاری، عاطفی، اجتماعی و شناختی، سازماندهی و برای اهداف بی‌شمار به صورت مؤثر هماهنگ می‌شوند.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با اشاره به خصوصیات افراد دارای خودکارآمدی تصریح کرد: افراد خودکارآمد، تکالیفی که چالش‌برانگیزی بیشتری دارد را انتخاب می‌کنند، اهداف بزرگ‌تری را برمی‌گزینند و پایداری بیشتری نسبت به آن اهداف از خود نشان می‌دهند.

روزبهانی ادامه داد: افراد دارای باورهای خودکارآمدی بالا، به توانایی‌های خود در هر عملکرد اعتقاد دارند و به احتمال زیاد با تمام توان برای موفقیت خود تلاش می‌کنند، چنین افرادی حتی با وجود موانع و پیامدهای منفی پشت کار زیادی خواهند داشت و قادر هستند با ناکامی‌ها و ناامیدی‌ها کنار بیایند و بهتر به راه خود ادامه دهند.

خودکارآمدی سطح آرزوها را بالا می‌برد

وی گفت: این افراد کمبود را نه به عنوان نتیجه پایانی، بلکه تنها به عنوان یک عقب‌نشینی موقت قلمداد می‌کند و رویکرد آن‌ها به موقعیت‌های پراسترس، با اطمینان عمل کردن است و قادر خواهند بود استرس‌ها را پیش از آغاز عملکرد خود مهار کنند.

دکترای روان‌شناسی اضافه کرد: در واقع افراد خودکارآمد نسبت به استرس و افسردگی آسیب‌پذیری ندارند و چنین افرادی دارای سلامت روان هستند، در مواجهه با مشکلات به جای اجتناب از آن برای رفع آن تلاش می‌کنند، تعهد بالایی برای رسیدن به اهداف خود دارند و شکست خود را بیشتر به تلاش ناپسند دانش و مهارت ناقص، اما جبران‌پذیر ارجاع می‌دهند.

روزبهانی افزود: افراد دارای خودکارآمدی بالا هنگام مواجهه با مشکل، به جای اضطراب و ترس، احساس آرامش را تجربه می‌کنند، دیدگاه گسترده‌ای از شیوه حل مسئله دارند، بعد از شکست اعتماد به نفس تضعیف شده آن‌ها به سرعت بهبود می‌یابد و در انجام تکالیف علاقه‌مندی و درگیری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه داشتن اطمینان به راه‌حل‌های خود و در عین حال انعطاف‌پذیری از خصوصیات این افراد است، تصریح کرد: به راه‌حل‌های خود اطمینان دارند، اما در عین حال انعطاف‌پذیر نیست هستند.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با اشاره به اینکه خودکارآمدی سطح آرزوها را بالا می‌برد و توانایی‌های مسئله‌گشایی و تفکر تحلیلی را بهبود می‌بخشد، ادامه داد: افراد خودکارآمد از نقاط قوت و ضعف خود اطلاع دارند، اهداف واقع‌بینانه را انتخاب می‌کنند و از خود انتظارات معقولی دارند؛ این افراد عزت نفس بالا و کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند.

کد خبر 732798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.