سیگار الکترونیک و مضراتی که نادیده گرفته شده است

تولیدکنندگان ویپ و سیگار الکترونیک این محصول را جایگزین سیگار معمولی می‌دانند، اما این در حالی است که مضرات این نوع سیگار از چشم دور نمی‌ماند؛ سکته، کلسترول بالا، زخم معده، وابستگی شدید و بروز آسیب در روند رشد مغز، تنها بعضی از تاثیرات سیگارهای الکترونیک به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیگار الکترونیکی که با نام ویپ هم شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر به عنوان یک ابزار برای ترک سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد، و تصور آن‌ها بر این است که سیگارهای الکترونیک برای سلامتی مضر نخواهند بود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) خبر از آمار بسیار بالای استفاده نوجوانان از ویپ می‌دهد که این امر باعث نگرانی است؛ ویپ یا سیگارهای برقی از باتری و عنصر گرمایش استفاده می‌کنند تا مایعات طعم‌دار به بخار قابل استنشاق تبدیل شود، در واقع این ابزار سبب می‌شود تا نیکوتین را به‌جای دود به شکل بخار خارج کنید.

سیگارهای الکترونیکی و ویپ‌ها دارای تنباکو نیستند و به دلیل تولید نکردن دو عنصر آسیب‌زا (قطران و منواکسید کربن) طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، این ابزار مایعی حاوی نیکوتین به نام e-liquid را به همراه پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی طعم‌دهنده همچون نعنا برای شبیه‌سازی حس سیگار کشیدن مورد استفاده قرار می‌دهد.

ممنوعیت تبلیغ و تولید سیگار الکترونیک در کشور

جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درباره مصرف سیگارهای الکترونیکی اظهار کرد: سیگارهای الکترونیک با توجه به مضراتی که دارد، ممنوع است و هرگونه تبلیغ برای سیگارهای الکترونیک به‌طور کامل غیرمجاز به حساب می‌آید.

وی درباره روند تولید سیگارهای الکترونیک در ایران افزود: سیگارهای الکترونیکی به عنوان یک کالای آسیب‌رسان معرفی شده‌اند و با توجه به مضرات سیگارهایی از این دست، تولید آن را نیز در کشور ممنوع کرده‌ایم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه اقدامات علیه دخانیات فقط محدود به ممنوع اعلام‌کردن تولید سیگارهای الکترونیکی نمی‌شود، تصریح کرد: هرگونه سیگار غیرمتعارف جزو موارد غیرمجاز به حساب می‌آید؛ منظور از سیگارهای غیرمتعارف سیگارهایی است که تصاویر، نوع پاکت، رنگ و ابعاد پاکت آن منطبق بر تصمیم‌های «کمیته پیشگیری از خطرات ناشی از مصرف مواد دخانی» نباشد.

جندقی ادامه داد: با توجه به تصمیم‌های کمیته پیشگیری از خطرات ناشی از مصرف مواد دخانی، اگر مشخصات ظاهری بسته‌بندی سیگارها منطبق بر تصمیم‌های این کمیته نباشد، غیرمجاز به حساب می‌آید.

سیگار الکترونیک و مضراتی که نادیده گرفته شده است

بروز سرطان در افراد مصرف کننده سیگارهای الکترونیکی

غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به مضرات و معایب مصرف سیگار الکترونیکی اظهار کرد: سیگارهای الکترونیکی با هدف کاهش مصرف سیگارهای سنتی وارد بازار شدند، اما برخلاف تصور عموم این سیگارها به سلامت افراد آسیب می‌رساند.

وی افزود: بر اساس هشدار سازمان جهانی بهداشت مواد معطر موجود در سیگارهای الکترونیکی برای سلامت افراد مضر است و به آن‌ها آسیب می‌رساند، سیگارهای الکترونیکی نه تنها موجب ترک دخانیات در مصرف‌کنندگان نمی‌شود، بلکه عاملی برای شروع مصرف سیگارهای سنتی و حتی قلیان بین نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: مواد معطر موجود در سیگارهای الکترونیکی و دود آن‌ها، حاوی ترکیبات حلقوی است که باعث بروز سرطان در افراد مصرف کننده می‌شود؛ مصرف سیگارهای الکترونیک، کنجکاوی نوجوانان برای شروع استعمال قلیان و حتی سیگارهای سنتی را بیشتر می‌کند و در بعضی کشورها واردات و توزیع سیگارهای الکترونیکی آزاد است.

حیدری با اشاره به ابلاغ ممنوعیت واردات، تولید و توزیع این سیگارها به سازمان‌های مرتبط گفت: سیگار الکترونیکی به عنوان یک کالای آسیب‌رسان معرفی شده است و عرضه آن یک نوع قاچاق محسوب می‌شود و توزیع و فروش آن ممنوع است.

وی اضافه کرد: اولین مرگ مرتبط با مصرف سیگار برقی در سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده آمریکا رخ داد، این فرد به دلیل کشیدن سیگار الکترونیکی دچار بیماری شدید تنفسی شده بود و جان خود را از دست داد.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به عوارض ناشی از مصرف سیگار الکترونیکی در مصرف‌کنندگان افزود: در این افراد علائمی نظیر سرفه، تنگی نفس، خستگی و برخی موارد استفراغ و اسهال مشاهده شده است، در حالی که هیچ سند و مدرکی دال بر وجود یک بیماری عفونی ناشی از ویروس یا باکتری در بدنشان وجود نداشت.

حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سیگار الکترونیک برای سلامت افراد مضر است و به ترویج مصرف دخانیات کمک می‌کند باید در برنامه‌های کنترل دخانیات به موضوع ممنوعیت مصرف، فروش و عرضه آن توجه شود.

استفاده از ویتامین E در مایعات ویپ، به عنوان ترکیبی که به‌منظور ایجاد بخار استفاده می‌شود، ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد؛ سال ۲۰۱۹، افزایش ناگهانی در موارد بیماری ریوی شدید مانند آسم و التهاب ریه با علائمی مانند سرفه، تنگی نفس، دردهای سینه و تشدید علائم درازمدت ناشی از استفاده از ویپ گزارش شد، این بیماری در اغلب موارد با استفاده از مایعات ویپ حاوی تتراهیدروکانابینول (THC) و ویتامین E گزارش شده بود.

کد خبر 732582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.