چگونه مهارت گفت و شنود را تقویت کنیم؟

روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان اینکه گفتن هر موضوعی نیازمند مکان، زمان، مقدمه و نحوه بیان صحیح است، گفت: بهره‌مند نبودن افراد از مهارت‌های ارتباطی و زندگی می‌تواند فضای منزل و خانواده را به فضایی سرد و خالی از عشق بدل کند و از همین رو افراد باید توجهی ویژه به این موضوع داشته باشند.

احمد پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش و تأثیر برخورداری افراد از مهارت گفت و شنود اظهار کرد: مهارت گفت و شنود، مهارتی آموختنی است و برای استفاده از این مهارت برای حل مشکلات و چالش‌های ایجاد شده، باید مولفه‌هایی از جمله زمان مناسب، مکان مناسب و آمادگی خود و طرف مقابل برای آغاز مکالمه و گفت و شنود را مد نظر داشته باشیم.

وی افزود: پیش از تولد افراد قدرت شنیدن را دارند و صحبت کردن را از حدود یک سالگی می‌آموزند، اما ممکن است برخی افراد تا ۹۰ سالگی نیز مهارت صحیح گوش کردن و بیان کردن موضوع را به صورت صحیح نداشته باشند.

روان‌شناس و مشاور خانواده با تاکید بر لزوم حفظ خونسردی برای تقویت مهارت گفت و شنود تصریح کرد: در صورتی که افراد مهارت درست حرف زدن با شیوه‌ای صحیح در زمان و مکان مناسب، همراه با مقدمه‌ای مناسب را با شیوه‌های متفاوتی از بیان جمله مطالعه نکنند یا از جلسات مشاوره نیاموزند، در بسیاری از مسائل دچار مشکل خواهند شد.

پدرام با تاکید بر لزوم داشتن تمرین برای تقویت این مهارت ادامه داد: رویکرد افراد به مسائل باید شفاف، صمیمی و محترمانه باشد، شیوه‌های حل مسئله و نحوه صحیح صحبت کردن را بیاموزند تا با استفاده از مهارت گفت و شنود قادر به حل مشکلات باشند.

وی با تاکید بر لزوم خودداری از توهین، سرزنش، تحقیر و مقایسه در صحبت کردن به منظور پیشبرد هرچه بهتر مکالمه گفت: زوجین باید توجه ویژه‌ای نسبت به تقویت مهارت‌های زناشویی و مهارت گفت و شنود خود داشته باشند، چراکه زمانی می‌توانند والدین خوبی باشند و با فرزند خود به‌درستی رفتار کنند که رفتار مناسب با یکدیگر را آموخته باشند.

روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به اینکه بهره‌مند نبودن افراد از مهارت‌های ارتباطی و زندگی می‌تواند فضای منزل و خانواده را به فضایی سرد و خالی از عشق بدل کند، اضافه کرد: افراد باید بیاموزند که شنونده خوبی باشند و مد نظر داشته باشند که بیان هر موضوع نیازمند مکان، زمان، مقدمه و نحوه بیان صحیح است.

پدرام خاطرنشان کرد: افراد به ویژه زوجین و والدین نباید موضوعاتی از جمله کار کردن را اولین اولویت خود قرار دهند، چراکه با اختصاص دادن زمان به خانواده می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد و عشق را به تمام اعضای آن خانواده هدیه داد.

کد خبر 732473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.