LiTT ؛ روش جراحی کم‌تهاجمی برای از بین بردن بافت غیرطبیعی

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به اینکه لیزردرمانی حرارتی بینابینی (LiTT) یک روش جراحی کم‌تهاجمی است، گفت: در این روش از انرژی لیزر برای از بین بردن بافت غیرطبیعی، به‌ویژه در مغز با کنترل دقیق و حداقل آسیب به بافت سالم اطراف استفاده می‌شود.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه لیزردرمانی حرارتی بینابینی (LiTT) یک روش جراحی کم‌تهاجمی است، اظهار کرد: در این روش از انرژی لیزر برای از بین بردن بافت غیرطبیعی، به‌ویژه در مغز با کنترل دقیق و حداقل آسیب به بافت سالم اطراف استفاده می‌شود.

وی در مورد روش لیزردرمانی افزود: این روش با هدایت MRI تسهیل می‌شود که امکان قرار دادن دقیق یک کاوشگر مجهز به لیزر را در ناحیه مورد نظر از طریق یک سوراخ کوچک در جمجمه فراهم می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: لیزردرمانی حرارتی بینابینی (LiTT) در درجه اول برای شرایطی در نظر گرفته می‌شود که بیماران به‌طور سنتی به جراحی تهاجمی‌تر مانند کرانیوتومی نیاز دارند، این روش چندین مزیت را نسبت به روش‌های مرسوم ارائه می‌کند؛ کاهش درد، بهبودی سریع‌تر و اثرات شناختی کمتر، آن را به گزینه‌ای جذاب برای بیماران و پزشکان تبدیل می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه بیمارانی ممکن است به لیزردرمانی حرارتی بینابینی (LiTT) نیاز داشته باشند، گفت: بیماران با شرایط عصبی مختلف و مبتلا به انواع خاصی از تومورهای مغزی ممکن است کاندیدای LiTT باشند ، بیماران صرع به‌ویژه صرع کانونی ناشی از ضایعات مغزی، مانند صرع لوب تمپورال مزیال (MTLE) که می‌تواند باعث تشنج‌های کانونی مقاوم به دارو شود نیز کاندیدای این روش درمانی هستند.

عادلی تاکید کرد: لیزردرمانی حرارتی بینابینی (LiTT) در بیماران دارای تومورهای مغزی، برای دسترسی و درمان تومورهایی که در نزدیکی ساختار حساس یا اعماق مغز قرار دارند، مفید است؛ ممکن است دسترسی ایمن از طریق جراحی باز چالش‌برانگیز باشد که این روش برای تومورهای بدخیم مانند گلیوبلاستوما و تومورهای خوش‌خیم قابل استفاده است.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت تسکینی برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به تومورهایی که قابل درمان نیستند، همچنین بیماران متاستازهای مغزی برای درمان سرطانی که به مغز گسترش یافته است، به‌ویژه زمانی که متاستازها کوچک است یا در عمق مغز قرار دارد، در بیماران نکروز پرتویی LiTT می‌تواند بافت نکروزه ناشی از پرتودرمانی قبلی را حذف کند و علائم را تسکین دهد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: آماده‌سازی شامل بررسی سوابق پزشکی، نوار مغزی، تصاویر مغزی و تست‌های عصبی روانی است، این عمل تحت بیهوشی عمومی در اتاق عمل مجهز به MRI حین عمل انجام می‌شود، یک سیستم هدایت‌کننده استریوتاکتیک، قرار دادن یک پروب لیزری فیبر نوری را به ضایعه هدایت می‌کند و گرمای لیزر بافت غیرطبیعی را از بین می‌برد، در حالی که دماسنج MRI دما را برای محافظت از بافت سالم مجاور نظارت می‌کند.

عادلی با تاکید بر اینکه بهبودی با لیزر درمانی حرارتی بینابینی (LiTT) سریع‌تر از کرانیوتومی سنتی است، گفت: بیشتر بیماران در عرض یک هفته فعالیت‌های عادی خود را از سر می‌گیرند، با این حال ممکن است برای شرایط عودکننده مانند تومورهای مغزی نیاز به تکرار این روش باشد.

وی در خصوص عوارض جانبی این روش درمانی تصریح کرد: عوارض جانبی این روش درمانی می‌تواند شامل تورم خفیف، سردرد، مشکلات گفتاری یا سایر تغییرات عصبی باشد که خود به خود رفع می‌شود. عوارض جدی‌تر مانند نشت مایع مغزی-نخاعی، خون‌ریزی یا عفونت در مقایسه با جراحی‌های تهاجمی‌تر کمتر شایع است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران خاطرنشان کرد: لیزردرمانی حرارتی بینابینی (LiTT) نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در درمان اختلالات مغزی است، جایگزینی کمتر تهاجمی با زمان بهبودی سریع‌تر و خطرات کمتر را ارائه می‌دهد و آن را به گزینه‌ای ارزشمند برای بیماران با شرایط مناسب تبدیل می‌کند.

کد خبر 731977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.