سردردهای میگرنی چقدر طول می‌کشد؟ / شیوع بیشتر این بیماری در زنان

نوروفیزیولوژیست با اشاره به شیوع بیشتر سردردهای میگرنی در زنان گفت: میگرن نوعی سردرد عودکننده محسوب می‌شود که بین چهار تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از یک پژوهش، میگرن و سردردهای خوشه‌ای با ریتم سیرکادین بدن یا چرخه خواب و بیداری فرد ارتباط قوی دارد؛ مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، میگرن را نوعی سردرد عودکننده تعریف می‌کند که می‌تواند از درد متوسط تا فلج‌کننده متغیر باشد و بین چهار تا ۷۲ ساعت طول بکشد.

وی با بیان اینکه میگرن زنان را سه برابر بیشتر از مردان مبتلا می‌کند، افزود: سردردهای خوشه‌ای شایع‌ترین نوع سردردهای اولیه هستند که در یک سمت سر بروز پیدا می‌کنند و احتمال رخ دادن آن در مردان، سه برابر بیشتر است.

این نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه سردردهای خوشه‌ای اغلب کوتاه‌مدت هستند، تصریح کرد: پژوهشگران متوجه شدند که در ۱۶ پژوهش مختلف، ۷۱ درصد از ۴۹۵۳ داوطلب شرکت‌کننده ریتم مشخصی از سردردهای خوشه‌ای داشته‌اند و بیشتر این سردردها در ساعات پایانی شب تا ساعت اولیه صبح و در فصل‌های بهار و پاییز رخ داده است.

صفری ادامه داد: یکی از پژوهشگران این مطالعه توضیح داده است که اگر یک بیمار به صورت منظم ساعت سه صبح سردرد بگیرد، بیمار دیگری ممکن است هنگام ظهر دچار سردرد شود، اما این رویه ثابت است و سردردها از یک الگوی روزانه پیروی می‌کند.

وی گفت: این پژوهش همچنین نشان می‌دهد افرادی که سردردهای خوشه‌ای را تجربه می‌کنند در مقایسه با افرادی که به این نوع سردردها مبتلا نشده‌اند، سطح کورتیزول بالاتر و ملاتونین پایین‌تری داشته‌اند، میگرن نسبت به سردردهای خوشه‌ای پیوند ضعیف‌تر یعنی ۵۰ درصدی با ریتم شبانه‌روزی بدن نشان داده است.

این نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده، افراد مبتلا به میگرن نسبت به افراد بدون میگرن سطح ملاتونین پایین‌تری در ادرار خود داشتند و این میزان در طول حمله میگرن کمتر نیز می‌شد، اضافه کرد: بررسی مطالعات ژنتیکی نیز هر دو نوع سردرد را با دو ژن مرتبط دانسته است که نقش کلیدی در تنظیم ساعت داخلی بدن دارند.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگران اعتقاد دارند که این تحقیق نشان داده است درمان‌هایی که چرخه شبانه‌روزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد از جمله مصرف داروها در زمان‌های خاصی از روز باید در بررسی روند درمانی سردردها مد نظر قرار داده شود.

کد خبر 731796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.