به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار حسن مؤمنی امروز _چهارشنبه نهم اسفند_ در جلسه بررسی وضعیت تصادفات استان اصفهان با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید بسیار زیادی در خصوص رسیدگی به تصادفات و کاهش آمار دارند، اظهار کرد: دولت سیزدهم اقدامات ویژهای در این خصوص انجام داده است، اما به رغم اقدامات انجام شده، شاهد نتیجه در خصوص کاهش آمار جانباختگان تصادفات نبودیم.
وی افزود: برای سومین سال متوالی است که در راههای برونشهری استان اصفهان شاهد افزایش آمار تصادفات هستیم و در ۱۱ ماه سال جاری نیز این آمار ۱۱ درصد افزایش داشته است، استان اصفهان موقعیت مهمی دارد و حدود هفت درصد از جانباختگان تصادفات کشور را به خود اختصاص داده است که سهم بسیار بالایی است.
رئیس پلیس راه راهور فراجا با اشاره به اینکه استان اصفهان پنجمین استان کشور از نظر تعداد جانباختگان تصادفات است، تصریح کرد: به طور قطع با کاهش آمار در استان اصفهان شاهد کاهش آمار جانباختگان کشوری خواهیم بود.
سردار مؤمنی ادامه داد: در سال ۱۳۸۵ بر اثر تصادفات رخ داده در کشور حدود ۲۹ هزار نفر بوده است و در صورتی که افزایش آمار جانباختگان تصادفات به صورت سالانه رخ میداد، اکنون شاهد ۸۹ هزار جان باخته ناشی از تصادفات بودیم و سال گذشته آمار جانباختگان تصادفات به ۲۰ هزار نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه در کشور موضوع جوانی جمعیت مطرح است، اما از طرفی بسیاری از نسل جوان معادل ۵۴ درصد که نیروی کار کشور محسوب میشوند در تصادفات جان خود را از دست میدهند، گفت: در رخداد تصادفات چندین عامل از جمله خودروها و عوامل انسانی تأثیرگذار است و هنوز بر عوامل انسانی تاکید ویژهای وجود دارد.
رئیس پلیس راه راهور فراجا با اشاره به انجام اقدامات ویژه در خصوص ایمنسازی راهها با همراهی وزارت راه و راهداری اضافه کرد: در رخداد تصادفات باید مباحث ایجابی و سلبی مد نظر قرار گیرد و توجه ویژهای به فرهنگسازی داشته باشیم.
۸۲ درصد تصادفات به عوامل سبقت غیرمجاز، نداشتن توجه به جلو و خستگی و خوابآلودگی تعلق دارد
سردار مؤمنی با اشاره به پیشگام بودن استان اصفهان در اقدامات انجام شده و طرحهای فرهنگی افزود: ۸۲ درصد تصادفات به عوامل سبقت غیرمجاز، نداشتن توجه به جلو و خستگی و خوابآلودگی تعلق دارد و این عوامل باید با توجه به اقدامات لازم کاهش یابد.
وی تصریح کرد: مبالغ جریمه بازدارنده نیست و تأثیرگذاری ندارد، از همین رو برنامهریزی برای افزایش مبالغ جریمه در دستور کار است، حمل و نقل کشور، زمینپایه است، ۳۹ درصد حمل و نقل به حوزه زمینی اختصاص دارد و ۷ درصد تولید ناخالص ملی صرف تصادفات میشود که آمار بسیار بالایی است.
رئیس پلیس راه راهور فراجا ادامه داد: بعضی از راههای استان ایمنسازی نیست که باید ایمنسازی آنها مد نظر قرار گیرد و پیشبینی میشود که از مشارکتهای صنایع و معادن استان نیز به منظور حفظ جان افراد استفاده شود؛ نصب علائم راهنمایی و رانندگی نیز در جادهها نیازمند تقویت است.
سردار مؤمنی گفت: نقاط حادثهخیز در کشور و استان بسیار است و سامانه ثبت تخلفات نیز ظرفیت مناسبی است که باید تقویت شود، در حوزه ارسال پیامکها مشکلی وجود ندارد و بلافاصله پیامکهای اولیه تخلفات برای افراد ارسال میشود، اما بعضی از دوربینهای ثبت تخلف، پیامکهای اولیه را دیرتر ارسال میکنند.
وی با بیان اینکه ۹۵ درصد پیامکهای اولیه زیر ۱۰ دقیقه ارسال میشود و به دست افراد میرسد، اضافه کرد: با توجه به بازدارنده نبودن جریمهها، از ظرفیت مقام قضائی از جمله در نظر گرفتن تخلفات حادثه ساز استفاده شده که تأثیرات به سزایی داشته است.
رئیس پلیس راه راهور فراجا با بیان اینکه استان اصفهان راههای آزادراهی بسیاری دارد، افزود: ۲۰ درصد تصادفات در آزادراههای استان رخ میدهد که از میانگین کشوری بالاتر است، میانگین کشوری تصادفات آزادراهها در کشور برابر با ۳۸ درصد و در استان برابر با ۴۷ درصد است.
متوسط واژگونی خودروها در کشور برابر با ۲۴ درصد و در استان برابر با ۳۷ درصد است
سردار مؤمنی با بیان اینکه بخشی از تصادفات رانندگی به دلیل نداشتن توجه به جلو به استفاده از تلفن همراه بازمیگردد، تصریح کرد: میانگین سرعت در کشور برابر با ۷۹ کیلومتر در ساعت و در استان برابر با ۸۳ کیلومتر در ساعت است.
وی ادامه داد: کامیونها در تصادفات جادهای کشور سهم پنج درصدی و در تصادفات استان اصفهان سهم ۱۵ درصدی دارند و بسیاری از کامیونها علاوه بر اینکه زیرساخت جاده را تخریب میکنند، سیستم ترمز خوب و حفاظ جانبی ندارند، با نصب حفاظ جانبی برای کامیونها، خودروهای سواری زیر کامیون نمیروند و تلفات رانندگی کمتر میشود.
رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: سال ۱۳۹۴ کمیسیون ایمنی راهها مصوب کرد که ظرف دو سال گاردریلها با نیوجرسیها جایگزین شوند، اما تاکنون این موضوع اجرایی نشده و بخش قابل توجهی از تصادفات محور قم به اصفهان در پی رد شدن خودرو از گاردریل است.
سردار مؤمنی اضافه کرد: متوسط واژگونی خودروها در کشور برابر با ۲۴ درصد و در استان برابر با ۳۷ درصد است، در حوزه راههای روستایی نیز آمار بالایی از تصادفات داریم، در کل کشور جمعیت روستانشین ۲۶ درصد است، اما فوتیهای راههای روستایی ۳۷ درصد است که نیازمند کار فرهنگی است و در این مسیر باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده شود.
وی افزود: استان اصفهان نیروی انسانی بیشتری نسبت به متوسط کشوری دارد و نمیتوان به روش سنتی ترافیک را اداره کرد، در صورتی که فناوری پای کار بیاید، نیازمندیها از نیروی انسانی کمتر میشود.




نظر شما