نمود برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۱۰» در بودجه‌ ۱۴۰۳

دوره ششم مدیریت شهری اصفهان با توجه به اهداف و شعارهای خود و در راستای تحقق آن‌ها برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ را با افق هفت‌ساله تهیه و تدوین کرد؛ ۱۴۰۳ نخستین سالی است که این برنامه راهبردی می‌توانست در آن اجرا شود، بنابراین این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برنامه‌ریزی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر اقدامی است و حوزه برنامه‌ریزی شهرداری نیز به‌عنوان تصمیم‌ساز مدیریت شهری فعالیت می‌کند.

تدوین طرح‌های شهری یکی از اقدامات حوزه برنامه‌ریزی است که همواره مشخص کننده مسیر راه و توسعه شهر است؛ این موارد نیز همچون سایر طرح‌ها شامل زمان‌بندی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت است.

برنامه‌های راهبردی شهرداری اصفهان از اواسط دهه ۱۳۸۰ آغاز و برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدتی همچون اصفهان ۱۴۰۰ و اصفهان ۱۴۰۵ تدوین شد؛ برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ با توجه به تغییر دوره مدیریت شهری دچار تغییراتی از نظر سیاست‌ها، شاخص‌ها، اهداف و راهبردها شد.

دوره ششم مدیریت شهری اصفهان با توجه به اهداف و شعارهای خود در راستای تحقق آن‌ها برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ را با افق هفت‌ساله طی کمتر از دو سال تهیه و تدوین کرد؛ این برنامه برای تحقق نیازمند تقطیع و تقسیم در قالب برنامه‌های عملیاتی ۲ تا ۳ ساله است تا بتوان آن را برای شهروندان ملموس و محقق کرد.

نخستین سال پس از تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰، سال ۱۴۰۳ است که بودجه پیشنهادی شهرداری اصفهان برای آن توسط شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب شده است.

نمود برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۱۰» در بودجه‌ ۱۴۰۳

هر ۳ ماهه یک‌بار انطباق بودجه ۱۴۰۳ شهرداری را با برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ کنترل می‌کنیم

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ در بازنگری «برنامه اصفهان ۱۴۰۵» شهرداری تدوین شد و اهداف مختلفی را برای شهرداری تا همان سال تعریف کرد.

وی با بیان اینکه بودجه که یک برنامه یک‌ساله محسوب می‌شود، منبعث از برنامه اصفهان ۱۴۱۰ است، می‌افزاید: شهرداری اصفهان سعی کرده بود در بودجه ۱۴۰۳، موارد این برنامه راهبردی را بگنجاند و شورای اسلامی شهر نیز در زمان بررسی این لایحه به این موضوع توجه کافی را داشت، بنابراین اصول و خطوط کلی این برنامه راهبردی در بودجه‌ریزی ۱۴۰۳ رعایت شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: البته قرار است در فواصل زمانی سه‌ماهه انطباق برنامه یک ساله بودجه ۱۴۰۳ شهرداری را با برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ و پیشرفت برنامه‌های دوره ششم را کنترل کنیم.

نورصالحی با بیان اینکه خطوط کلی که در تصویب بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان مد نظر بود، توجه به ابعاد مختلف حمل‌ونقل عمومی در راستای عدالت اجتماعی و رفاه شهروندی، تسهیل عبور و مرور و بهبود شرایط زندگی در شهر بوده است، اضافه می‌کند: اگر حمل‌ونقل ایمن، مناسب، پرسرعت، راحت و منظمی داشته باشیم و شهروندان قانع شوند که از آن استفاده کنند، شرایط زندگی در نصف‌جهان بهتر خواهد شد که این موضوع در زمینه سیستم‌های مختلف حمل‌ونقلی همچون اتوبوس و مترو، بازگشایی معابر و تکمیل رینگ چهارم مد نظر مدیریت شهری بوده است.

وی اضافه می‌کند: سایر اولویت‌های بودجه ۱۴۰۳ محیط زیست، پسماند، خدمات شهری، فضای سبز، فرهنگی، تفریح و نشاط شهروندان و موضوعات مختلف دیگر بوده است.

۷۰ راهبرد برنامه اصفهان ۱۴۱۰ برای بودجه‌ریزی ۱۴۰۳ شهرداری اولویت‌بندی شد

سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اینکه برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ در یک افق هفت‌ساله تدوین شده است، نیاز دارد که در قالب دو یا سه برنامه عملیاتی دو تا سه‌ساله تقسیم‌بندی و محقق شود.

وی می‌افزاید: این برنامه‌های عملیاتی دو تا سه ساله به بودجه‌های سالانه منتهی می‌شود بنابراین نیاز داشتیم برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ را برای بودجه ۱۴۰۳ برش بزنیم و در مقاطع کوتاه‌تری، آن را توزیع کنیم، بنابراین بین راهبردها اولویت‌بندی شد تا مشخص شود برای سال نخست برنامه کدام راهبرد در اولویت باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: در گام نخست در قالب معیارهایی همچون پوشش حداکثری، چند وظیفه‌ای بودن و توجه به عدالت‌محوری، ۱۲۱ راهبرد برنامه اصفهان ۱۴۱۰ اولویت‌بندی شد و در مرحله نخست ۷۰ راهبرد و در مرحله دوم به ۳۸ راهبرد اولویت‌دار رسیدیم که این موضوع به حوزه‌ها اعلام و با کمک بخش‌های مختلف این اولویت‌بندی محقق شد.

ابراهیمی اضافه می‌کند: پس از تجمیع این اولویت‌ها، پروژه‌ها، برنامه‌ها و اقدامات حوزه‌های مختلف شهرداری اصفهان ذیل این راهبردهای اولویت‌دار پیشنهاد شد که برای آن، شاخص‌های کمی همچون سال هدف و سال پایه یعنی ۱۴۰۲ تدوین شد.

مهم‌ترین تغییری که بودجه مصوب شورای اسلامی شهر نسبت به بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۳ داشت، ردیف توسعه قطار شهری بود

وی ادامه می‌دهد: این اقدامات و فعالیت‌ها قبل از جلسات تدوین بودجه انجام و به‌عنوان ورودی به حوزه‌ها ابلاغ شد تا ذیل این شاخص‌های کمی و راهبردهای اولویت‌دار، بودجه ۱۴۰۳ خود را پیشنهاد دهند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تاکید می‌کند: یکی از فعالیت‌های معاونت این خواهد بود که در طول سال ۱۴۰۳ این شاخص‌ها را پایش و اندازه‌گیری کند و برحسب همین تغییرات، اصلاحات بودجه را داشته باشیم و مبنای مدیریت شهری برای تدوین و اصلاح بودجه، میزان دستیابی به این شاخص‌های کمی باشد.

ابراهیمی تصریح می‌کند: مهم‌ترین تغییری که بودجه مصوب شورای اسلامی شهر نسبت به بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۳ داشت، ردیف توسعه قطار شهری بود که شهرداری ۴,۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد کرد و برای این بخش در جذب شورا، شش هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

وی تصریح می‌کند: سایر موارد، تغییراتی در راستای کیفی‌سازی پروژه‌ها و اولویت‌دهی به بعضی پروژه‌های شهری بود؛ در مجموع تغییرات اعمال شده، به‌طور قابل توجهی برای تغییر اهداف برنامه راهبردی نبوده است.

نمود برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۱۰» در بودجه‌ ۱۴۰۳

برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ با مشارکت تمام ذی‌نفعان تدوین شد

سیدمصطفی اعتصامی، مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برنامه‌محور بودن پروژه‌ها و اقدامات شهرداری و برنامه عملیاتی ۱۴۰۳ اظهار می‌کند: بودجه سال ۱۴۰۳ به عنوان برش یک‌ساله از برنامه اصفهان ۱۴۱۰ با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

وی می‌افزاید: یکی از اصول برنامه اصفهان ۱۴۱۰، ارزش‌های کلیدی تدوین شده در این برنامه است که مبنای تدوین اهداف و راهبردهای این برنامه بوده است و تمام راهبردها، برنامه‌های اجرایی و اقدام‌ها، باید با رعایت این ارزش‌های کلیدی تنظیم و اجرا شوند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با اشاره به ارزش‌های برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ خاطرنشان می‌کند: کرامت انسانی، شفافیت و فساد ستیزی، امانت‌داری، پاسداشت هویت تاریخی و دینی، نیکنامی، عدالت‌محوری و مسئولیت‌پذیری و تلاش جهادی این موارد را شامل می‌شود.

اعتصامی اضافه می‌کند: از جمله دیگر ارکان مهم برنامه راهبردی نیز سیاست‌ها است که داده‌محوری، کربن‌زدایی، فراگیری، مشارکت‌محوری و نوآوری را شامل می‌شود.

وی تصریح می‌کند: تحقق شعار «اصفهان من شهر زندگی» مستلزم برنامه‌ای بود که بتواند مفهوم این شعار را پوشش دهد، در این راستا برنامه اصفهان ۱۴۱۰ با مشارکت تمام ذی‌نفعان درون و برون‌سازمانی از جمله کارشناسان، متخصصان و شهروندان تنظیم و در نهایت به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ با توجه به اسناد فرادست موجود و با هدف شناسایی و ارائه راهکارها با دو رویکرد همزمان هدف‌محور و مسئله‌محور، مضامین اصلی را استخراج کرد که مهم‌ترین مشکلات و راهکارهای مربوط به این مضامین طی جلسات کمیته‌های کارشناسی در سطوح مختلف و در قالب روش تحلیل علی‌لایه‌ای که از ویژگی‌های بارز این برنامه بوده است، تکمیل شد.

بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه بر اساس راهبردهای اولویت‌دار برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ تعریف شده است

اعتصامی با بیان اینکه لازمه اجرا و پیاده‌سازی برنامه مصوب، تهیه برنامه عملیاتی است و برنامه عملیاتی بر اساس راهبردهای اولویت‌دار تعیین شده برای سال ۱۴۰۳ تدوین شد، ادامه می‌دهد: در این فرایند بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شد که از این میان حدود ۷۵ درصد پروژه‌ها با هدف تحقق نخستین هدف کلان برنامه با عنوان «بهبود کیفیت زیست شهری با تاکید بر کاهش آلودگی‌ها و مخاطرات زیست‌محیطی»، حدود ۵ درصد متعلق به هدف کلان دوم برنامه با عنوان «ارتقای جایگاه شهر اصفهان با تاکید بر افزایش درآمدهای پایدار و توسعه گردشگری»، حدود ۱۰ درصد بودجه برای تحقق هدف کلان سوم برنامه با عنوان «ارتقای سرزندگی و پویایی محلات شهر مبتنی بر هویت تاریخی، مذهبی و فرهنگی شهر»، حدود ۵ درصد در راستای تحقق هدف کلان چهارم برنامه با عنوان «ارتقای کارآمدی، هوشمندی و هم‌آهنگی در راستای تحقق حکمروایی خوب شهری» و حدود ۵ درصد نیز برای تحقق هدف کلان پنجم با عنوان «احیای سبک زندگی اسلامی-ایرانی در راستای رشد و تعالی ابعاد معنوی انسانی» تعریف شده‌اند.

وی در خصوص تحقق‌پذیری این برنامه عملیاتی گفت: از جمله ویژگی‌های مهم برنامه عملیاتی ۱۴۰۳، تهیه شاخص‌های ارزیابی برنامه بوده که بالغ بر ۱۶۰ شاخص برای ارزیابی برنامه تدوین و هدف‌گذاری لازم در خصوص آن انجام شد.

به گزارش ایمنا، بهره‌گیری از از برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت برای از برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری اهداف مدیریت شهری امری الزامی است و باید حوزه برنامه‌ریزی شهرداری‌ها نسبت به شهرداری‌ها نسبت به استفاده از این روش‌ها اهتمام لازم را داشته باشند.

این اقدام شهرداری اصفهان در راستای بهره‌گیری از برنامه‌های جامع قابل تحسین است، اما بیشتر اهمیت موضوع آنجا مشخص می‌شود که شهروندان نیز با این موارد درگیر شوند و خروجی آن برای آن‌ها ملموس و محسوس باشد؛ فعالیت‌های حوزه برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان همواره در راستای اعتلای خدمات مدیریت شهری بوده است، اما گاهی ملموس نبودن این خدمات و فعالیت‌ها برای شهروندان بازخورد مثبتی از سوی آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

کد خبر 731484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.