چگونه در زندگی مشترک از مشاجره و لجبازی دوری کنیم؟

مشاور و روان‌شناس خانواده گفت: برخی زوجین هنگام بروز مشکل، بحث یا مشاجره منتظر می‌مانند تا طرف دیگر از موضع خود کوتاه بیاید، در حالی که لازم است زوجین مهارت گفت‌وگو و تعامل را بیاموزند.

احمد پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه گاهی ممکن است مشکلات زمینه‌ساز سماجت و لجبازی بین برخی زوجین در زندگی مشترک شود، اظهار کرد: برخی زوجین هنگام بروز مشکل، بحث یا مشاجره منتظر می‌کنند تا طرف دیگر از موضع خود کوتاه بیاید، در حالی که لازم است زوجین مهارت گفت‌وگو و تعامل را بیاموزند تا در پیچ و خم زندگی مشترک از پس چالش‌های موجود برآیند و با منطق مباحث را پیش ببرند و مسائل را حل کنند.

وی افزود: زوجین نباید منتظر پذیرش اشتباه از سوی طرف مقابل خود باشند، زیرا در چنین شرایطی گره‌های کور بیشتر از چراغ‌های امید و همدلی در زندگی مشترک رخ پیدا می‌کند، زوج‌ها باید تلاش کنند تا در چهارچوب احترام به یکدیگر، بحث تمام شود و مشاجره بین آن‌ها طولانی نشود و در نهایت با رسیدن به یک تصمیم درست، موضوع پیش آمده را مدیریت کنند و مانع بروز بحث‌های عمیق‌تر و پرچالش‌تر شوند.

مشاور و روان‌شناس خانواده با اشاره به تعریف لجاجت تصریح کرد: در واقع لجبازی یا لجاجت به معنی سماجت بی‌جا بر امری غیرمنطقی است و در بسیاری از موارد با دیدن چنین رفتارهایی به یاد رفتارها و لجبازی‌های کودکانه می‌افتیم، بنابراین مهم است تا زوج‌ها با آگاهی، از بروز چنین رفتارهای خامی در زندگی مشترک پرهیز کنند، زیرا این رفتارهای ناآگاهانه و دور از منطق بسیار آسیب‌زا خواهد بود و نهاد گرم خانواده را همچون تیری زهرآگین نشانه می‌رود.

پدرام با بیان اینکه لجبازی یا لجاجت به عنوان یک رفتار مقابله‌ای در درون خانواده تلقی می‌شود، ادامه داد: مشاجره و لجاجت نه‌تنها هیچ سودی برای زوجین ندارد، بلکه آسیب‌زا خواهد بود و به دنبال آن هر دو طرف تحت فشار روحی و روانی آسیب می‌بینند و با ادامه یافتن مشاجره، تنها چالش‌ها بیشتر می‌شود و گاهی نیز ممکن است به درازا کشیده شود و کانون گرم خانواده را دچار مشکل کند.

وی گفت: در صورتی که افراد به دنبال پایان یافتن مشاجره باشند، باید دیدگاه خود را تغییر دهند و گاهی از موضع خود کوتاه بیایند و در صورت انجام این رفتار می‌توانند طرف مقابل خود را نیز با مهربانی و در آرامش به همراهی منطقی و مسالمت‌آمیز در ادامه مسیر زندگی تشویق کنند.

این مشاور و روان‌شناس خانواده اضافه کرد: تسلیم شدن اولیه افراد و کوتاه آمدن از موضع خود، به معنی توانمندی بیشتر آن‌ها و مقابله صحیح‌تر با ضعف‌ها است و بروز رفتارهای منطقی و همراه با همدلی و سرشار از محبت و فداکاری ادامه زندگی مشترک را دلچسب‌تر خواهد کرد و در صورت تبدیل شدن این رفتار به عادتی مثبت و مؤثر، زندگی کم‌آسیب‌تری برای زوج‌ها رقم می‌خورد.

کد خبر 730915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.