تاثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر پیشگیری از آلزایمر/ اثر مخرب استرس و اختلالات خواب بر مغز

نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهترین رژیم غذایی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر شناخته شده است، گفت: استرس و اضطراب، اختلالات خواب و بمباران اطلاعاتی از جمله مواردی است که تأثیر مخربی بر مغز دارد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بهترین رژیم غذایی به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری آلزایمر اظهار کرد: برای هفتمین سال متوالی، رژیم غذایی مدیترانه‌ای به عنوان بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری آلزایمر شناخته شده است.

وی افزود: این رژیم غذایی نه تنها در پیشگیری از ابتلاء به آلزایمر مؤثر است، در صورت ابتلای افراد به آلزایمر یا زوال عقل باعث می‌شود که قابلیت‌های شناختی فرد به میزان بسیاری حفظ شود.

این نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: نتایج مذکور از یک مطالعه ۲۴ ساله به دست آماده است که در آن مغز حدود ۵۵۰ نفر کالبد شکافی و مشخص شد که این افراد علائم زوال عقل داشتند، اما با این وجود، افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشتند، اختلالات شناختی مربوط به تصمیم‌گیری، تفکر و حافظه کمتر بوده است.

صفری با بیان اینکه این رژیم غذایی بیشتر بر مبنای گیاهان، سبزیجات، میوه‌ها و غذاهای دریایی است، ادامه داد: استرس و اضطراب اولین سَم حافظه محسوب می‌شود و هرچه افراد استرس و اضطراب مزمن و بالاتری داشته باشند، در طول زمان به سلول‌های ذخیره کننده حافظه مغز آسیب وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افراد برای حفظ حافظه و خاطره‌های خود نیازمند خواب کافی و باکیفیت هستند، گفت: اختلالات خواب دومین عامل مضر برای سلول‌های ذخیره کننده حافظه در مغز به شمار می‌رود و در طول زمان منجر به تخریب حافظه می‌شود.

این نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه مغز انسان ظرفی نامحدود نیست، اضافه کرد: انباشت بیش از اندازه اطلاعات در مغز از دیگر مواردی است که آسیب‌های متعددی برای افراد به همراه خواهد داشت؛ در واقع در صورتی که افراد مغز خود را به نوعی بمباران اطلاعاتی کنند، مغز به صورت خودکار بعضی از موارد ذخیره شده در مغز را پاک می‌کند.

کد خبر 730740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.