فانوس‌های شناور؛ جشنواره‌ای از جنس نور و نما

جشنواره فانوس شناور در پانزدهمین روز از اولین ماه تقویم چینی برگزار می‌شود که امسال مصادف با ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۲) است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جشنواره فانوس شناور تعطیلاتی است که در بسیاری از کشورهای آسیایی جشن گرفته می‌شود. این جشنواره به واسطه نفوذ فرهنگی چین، به کشورهای همسایه مانند کره و ژاپن نیز گسترش پیدا کرد. البته با این که جشنواره فانوس شناور در چین و خارج از آن برگزار می‌شود، این تعطیلات در هیچ یک از هفت تعطیلات رسمی شناخته‌شده سرزمین اصلی چین گنجانده نشده است.

فانوس‌های شناور؛ جشنواره‌ای از جنس نور و نما

جشنواره فانوس شناور

فانوس‌های شناور چراغ‌های سنتی چینی هستند که از کاغذ یا ابریشم روغنی ساخته و برای رها شدن در آبراه‌ها یا هوا طراحی شده‌اند. این فانوس‌ها با اشکال کاغذی (معمولاً حیوانات یا حروف چینی) تزئین می‌شوند و هر یک از قابی نازک و مربعی‌شکل با چند میله بامبو ساخته شده است که دو طرف آن را کنار هم نگه می‌دارد. پس از تمام شدن سوخت فانوس، هیچ شعله یا ماده سوختی باقی نخواهد ماند و فانوس در هوا خاموش می‌شود و به زمین بازمی‌گردد. فانوس‌ها بسته به مواد مورد استفاده تجزیه می‌شوند یا به‌عنوان زباله باقی می‌مانند.

فانوس‌های مورد استفاده در جشنواره

فانوس‌های مورد استفاده در جشنواره دو نوع هستند. به فانوس‌های مخصوص شناور شدن در آب، فانوس‌های شناور یا آبی گفته می‌شود و فانوس‌های مخصوص رها شدن در آسمان، فانوس‌های آسمانی نامیده می‌شوند. مردم چین بر این باورند که شناور شدن فانوس‌ها روی دریاچه‌ها، دریاها، رودخانه‌ها و چاه‌های آب، باروری را برای زمین به ارمغان می‌آورد، زیرا ارواح آب با شادی از آن‌ها استقبال می‌کنند. فانوس‌ها را همچنین می‌توان در طول جشن‌هایی مانند عروسی یا تولد به دیوارها یا سقف خانه‌ها یا معابد آویزان کرد.

فانوس‌های شناور؛ جشنواره‌ای از جنس نور و نما

تاریخ جشنواره فانوس شناور ۱۴۰۲

جشنواره فانوس شناور در پانزدهمین روز از اولین ماه تقویم چینی، مصادف با بیست‌چهارم فوریه ۲۰۲۴ و پنجم اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

تاریخچه جشنواره فانوس شناور

سنت جشنواره فانوس‌های شناور صدها سال است که در چین، ژاپن و سایر کشورهای آسیایی رایج بوده است. این جشن‌ها در ایالات‌متحده به سبک چینی به‌طور فزاینده‌ای در حال محبوب شدن هستند. تاریخچه این جشنواره بسیار طولانی و هیجان‌انگیز است. مردم در زمان‌های قدیم فانوس‌های خود را با استفاده از بامبو یا پاپیه‌ماشه (خمیر کاغذ یا مخلوط تکه‌های کاغذ) می‌ساختند. فانوس‌ها معمولاً به شکل اژدها یا اسب بودند و با نوارهای رنگارنگ تزئین می‌شدند. در بیشتر نقاط دنیا فانوس‌ها تنها به‌صورت تزئینی آویزان می‌شوند و مورد تحسین قرار می‌گیرند، اما شناور کردن آن‌ها در آبراه‌ها یا رها کردن آن‌ها در آسمان هر یک معنای متفاوتی دارد.

گفته می‌شود که حدود ۲۰۰۰ سال پیش، در سلسله هان (۲۵ تا ۲۲۰ پس از میلاد)، امپراتور مینگ از راهبان بودایی تقلید می‌کرد که هر ۱۵ روز از سال چینی فانوس روشن می‌کردند. او دستور داد برای نشان دادن احترام به بودا در کاخ، معابد و خانه‌ها فانوس روشن کنند. در افسانه‌ای دیگر، امپراتور می‌خواست دهکده‌ای را با سوزاندن مجازات کند. دخترش برای روستاییان احساس ترحم کرد و این موضوع را به آن‌ها گفت. مرد خردمندی به آن‌ها توصیه کرد تعداد زیادی فانوس قرمز روشن کنند تا به نظر برسد که روستا در حال سوختن است.

فانوس‌های شناور؛ جشنواره‌ای از جنس نور و نما

جشنواره فانوس‌های شناور در جهان

اندونزی: در روز وساک، هزاران نفر برای جشن تولد بودا به بزرگ‌ترین معبد بودایی در جاوه می‌روند و شاهد پرواز هزاران فانوس به آسمان هستند.

ژاپن: یکی از محبوب‌ترین جشن‌های فانوس شناور در ژاپن، جشنواره فانوس‌های رودخانه کیوتو است که هر ساله به یاد افرادی برگزار می‌شود که در جنگ جهانی دوم جان باختند.

هندوستان: دیوالی در هند بزرگ‌ترین جشنواره فانوس جهان است که در اوایل پاییز در سیزدهمین روز از ماه هندو کارتیک (بین اکتبر و نوامبر میلادی)، به‌عنوان جشن پیروزی خیر بر شر توسط هندوهای سراسر جهان برگزار می‌شود.

لهستان: جشنواره فانوس‌های شناور یک سنت جادویی است که در شب اولین ماه کامل پس از عید پاک و در سواحل رودخانه ویستولا در ورشو برگزار می‌شود.

میانمار: فستیوال نورهای تادینگیوت برای جشن گرفتن پایان فصل روزه در تقویم بودایی برگزار می‌شود که نماد بازگشت بودا است.

فانوس‌های شناور؛ جشنواره‌ای از جنس نور و نما

کد خبر 730593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.