دارچین چه خواصی دارد؟ / تاثیر دارچین بر سلامت پوست و مو

دارچین یکی از ادویه‌های بسیار خوشبو و خوش‌طعم است و به روش‌های مختلف و ترکیبات متعدد از آن استفاده می‌شود، این ادویه خواص درمانی رایجی دارد که از جمله خواص آن در طب سنتی می‌توان به لاغری، بهبود تنگی نفس، کاهش فشار و قند خون و کنترل دیابت و کم کاری تیروئید اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دارچین نوعی ادویه خوشبو و طعم‌دهنده است که از پوست درخت دارچین به دست می‌آید، این ادویه قرن‌ها است که در آشپزی و طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای خواص متعددی برای سلامتی است؛ این ادویه، ادویه‌ای چندمنظوره است که می‌تواند به بهبود سلامتی عمومی بدن کمک کند و تأثیرات مثبت فراوانی بر بدن انسان داشته باشد.

دارچین تأثیر بسیار زیادی بر سلامت بدن می‌گذارد و از جمله تأثیرات این ادویه می‌توان به کاهش قند خون، بهبود عملکرد مغز، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

دارچین ترکیبی از درشت مغذی و ریزمغذی‌هاست که ترکیبات مختلفی در آن قرار گرفته است، ویتامین‌های موجود در آن شامل A، E، K، C، B1، B2، B3، B4، B5، B6، B9، B12 و مواد معدنی آن نیز شامل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم است، همچنین مقادیری از کربوهیدرات‌ها، چربی، آب، فیبر، قند و کلسترول نیز در جدول ارزش غذایی آن دیده می‌شود.

دارچین همچنین می‌تواند به بهبود هضم غذا، کاهش درد عضلانی و کاهش نفخ کمک کند، دارچین به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبی برای درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه و اگزما استفاده نیز می‌شود و برخی از خواص و مزایای دارچین عبارتند از:

  • خاصیت آنتی‌اکسیدان
  • ضدالتهاب طبیعی قوی
  • کاهش قند خون و مناسب برای دیابتی‌ها
  • بهبود بیماری‌های عصبی
  • خاصیت ضدسرطان
  • ضدعفونت و قارچ
  • بهبود بیماری‌های قلبی
  • کاهش کلسترول LDL
  • کمک به درمان ناباروری
  • مؤثر در کاهش وزن و لاغری
  • سلامت دستگاه گوارش
  • مؤثر برای درمان کبد چرب
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان
  • درمان بیماری‌های پوستی و قارچ

دارچین چه خواصی دارد؟ / تاثیر دارچین بر سلامت پوست و مو

طبع دارچین گرم و خشک است

دارچین مانند زنجبیل، میخک و جوز هندی دارای خاصیت گرم کننده است، یکی از خواص دارچین این است که جریان خون را افزایش می‌دهد و دمای بدن را بالا می‌برد، ترکیبات موجود در دارچین مانع از ایجاد پروتئین تاو در مغز می‌شوند که یکی از علل بیماری آلزایمر است.

دارچین به محافظت از نورون‌ها کمک می‌کند، سطح عصبی را بهبود و عملکرد حرکتی در بیماران مبتلا به پارکینسون را بهبود می‌بخشد، علاوه بر این، به هضم غذا کمک می‌کند و برای درمان زخم معده و گاز روده مفید است، دارچین بیشتر به عنوان چاشنی معطر و افزودنی طعم دهنده در طیف گسترده‌ای از غذاهای شیرین و خوش طعم، غلات صبحانه، غذاهای سبک، چای و غذاهای سنتی استفاده می‌شود.

چوب دارچین، نشاط‌آور و ضدمسمومیت است / ‏‬ خواص دمنوش دارچین

دارچین ضمن افزایش سطح کلسترول خوب، سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و در کاهش خطر بیماری‌های قلبی مفید است، بنابراین یک لیوان شیر دارچین گرم به جریان خون شما کمک می‌کند و کلسترول را کاهش می‌دهد، دارچین حاوی مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان است که بدن را در برابر انواع سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند.

دمنوش دارچین، مرجع خوبی از آنتی‌اکسیدان است که به رها شدن بدن از رادیکال‌های آزاد که موجب لطمه سلولی و مریضی می‌شوند نیز کمک می‌کند، دمنوش دارچین علاوه بر پتاسیم، مرجع خوبی از منگنز است؛ اگرچه بدن ما به مقدار اندکی از این ماده معدنی احتیاج دارد، اما نباید اهمیت آن را در بدن نادیده گرفت.

خواص دارچین برای پوست

دارچین به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و نرمی و درخشش را به پوست باز می‌گرداند و خواص دارچین برای پوست عالی است، چوب دارچین خردشده، عسل و آب جوش را تهیه کنید، دارچین را بشویید و سپس به همراه آب جوش در قوری چینی بریزید و روی حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت دم کنید.

سپس دم کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید، عسل را به آن بیفزایید و هم بزنید تا حل شود و به آرامی آن را میل کنید، خواص چوب دارچین در این نوشیدنی برای ناراحتی‌های گوارشی، دیابت، دردهای استخوانی و سردی بدن بسیار مفید است.

دارچین چه خواصی دارد؟ / تاثیر دارچین بر سلامت پوست و مو

خواص دارچین و عرق آن برای کاهش وزن و لاغری

یکی دیگر از خاصیت‌های دارچین این است که این ادویه می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک شایانی کند، دارچین از ادویه‌هایی است که می‌تواند باعث کاهش اشتها شود و در نتیجه به لاغری کمک کند، توجه داشته باشید برای لاغری و کاهش وزن باید از یک برنامه غذایی مناسب تحت نظر کارشناس تغذیه استفاده کنید تا نتیجه دلخواه را بگیرید.

دارچین متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند منجر به سوزاندن کالری بیشتر شود، دارچین اشتها را کاهش می‌دهد که منجر به خوردن کمتر می‌شود و دارچین می‌تواند به افزایش چربی‌سوزی کمک کند و در نتیجه چربی کمتری در بدن ذخیره می‌شود.

مصرف عصاره دارچین با کم کردن چربی و افزایش بافت عضلانی، موجب بهبود تناسب اندام و اضافه کردن دارچین به رژیم‌های پر شکر و با چربی بالا، سبب کاهش مقاومت به انسولین و انباشت چربی می‌شود که در نهایت به تناسب اندام می‌انجامد.

بزرگترین خاصیت عرق دارچین را می‌توان در لاغر کننده بودن آن دانست، عرق دارچین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا چربی‌های اضافی بدن با سرعت بیشتری آب شوند، انتخاب کیک سیب و دارچین البته به صورت کم شکر می‌تواند یک عصرانه خوشمزه و رژیمی مناسب برای همه افراد باشد.

تأثیر دارچین در سلامت مو

دارچین یکی از بهترین ادویه‌ها برای سلامت و تقویت موها است و با افزایش گردش خون‌رسانی در کف سر به ریشه موها کمک می‌کند تا تقویت و محکم شوند، اولین تأثیر دارچین، روی رشد موها است، ترکیب عسل (یک قاشق‌چای‌خوری)، دارچین (یک قاشق‌چای‌خوری)، روغن زیتون (یک قاشق غذاخوری) و یک تخم‌مرغ را یک‌بار در هفته به مدت ۲۰ دقیقه، روی موهایتان قرار دهید تا بتوانید رشد آن را چندبرابر کنید.

دارچین به دلیل دانه‌های زبری که دارد، باعث پاک‌کردن پوست سر هم می‌شود، برای دست‌یافتن به این فایده باید یک قاشق چای‌خوری از آن را با مقداری عسل و روغن زیتون گرم ترکیب کنید و روی کف سرتان ماساژ دهید، پاک شدن پوست سر باعث رشد بهتر موها شده و چربی آن را از بین خواهد برد.

شاید در مورد رنگ‌های گیاهی چیزی شنیده باشید، دارچین هم در این فرایند نقش مهمی را دارد و کافی است پودر دارچین را در نرم‌کننده موی خود ریخته، آن را روی موهایتان بمالید و سپس شانه کنید، این ترکیب باید شب تا صبح روی سر شما باقی بماند تا تغییر رنگ موهایتان را احساس کنید.

دارچین چه خواصی دارد؟ / تاثیر دارچین بر سلامت پوست و مو

درمان دندان درد و سرماخوردگی با دارچین

برای درمان دندان درد با دارچین، پنج قاشق چای‌خوری عسل را به یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین اضافه کنید و تکه‌ای از آن را روی قسمت آسیب دیده دندانتان بگذارید، این روند را دو تا سه بار در روز تکرار کنید، تا احساس درد شما کاهش یابد.

از آنجایی که دارچین خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارد، یکی از انواع دمنوش‌ها برای درمان سرماخوردگی به حساب می‌آید، زیرا می‌تواند باعث بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا شود، برای پیشگیری و بهبود علائم سرماخوردگی، می‌توانید دارچین را به همراه چای مصرف کنید، البته خواص زنجبیل خشک، دارچین و لیمو برای سرماخوردگی به اثبات رسیده است و می‌توانید با ترکیب کردن این‌ها زودتر بیماری خود را درمان کنید.

خواص دارچین در طب سنتی

تمام موارد گفته شده درباره خواص دارچین، در طب سنتی نیز صدق می‌کنند و علاوه بر این، در طب سنتی گفته می‌شود که دارچین طبعی گرم و خشک دارد، طبع گرم و خشک دارچین آن را به یک محرک عالی اعصاب تبدیل می‌کند، در طب سنتی دارچین را شادی‌آور می‌دانند و به طور گسترده‌ای برای درمان افسردگی، غم و اندوه و بی‌حوصلگی استفاده می‌شود، همچنین در کاهش تورم عضلات بدن و صورت مؤثر است.

چای دارچین یک نوشیدنی عالی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش است، مصرف چای دارچین معده را آرام می‌کند، نفخ را کاهش می‌دهد و حرکات روده را بهبود می‌بخشد، زیرا دارچین تولید بزاق و اسید معده را افزایش می‌دهد و به بهبود هضم کمک می‌کند.

مصرف چای دارچین نقش مؤثری در کاهش تورم و پیشگیری از اسهال، معده درد و یبوست دارد. در ضمن، مطالعات نشان داده است که چای دارچین به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، هوشیاری را افزایش می‌دهد و حافظه و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

مصرف چای دارچین از بیماری پارکینسون و آلزایمر پیشگیری می‌کند و باعث افزایش بهره‌وری مغز و کاهش استرس می‌شود، نوشیدن چای دارچین یک درمان ساده برای جلوگیری از بوی بد دهان است و چای کم رنگ با دارچین سلامت دهان را بهبود می‌بخشد، در واقع دارچین خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و باعث ضدعفونی شدن دهان می‌شود.

کد خبر 730380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.