المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای گامی موثر در راستای شادابی و سلامت دانش‌آموزان

اختتامیه چهارمین المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای با هدف شادابی، نشاط، شناسایی استعدادها، توسعه آمادگی جسمانی و سلامت دانش‌آموزان به دنبال ایجاد فرصت مشارکت وسیع‌تر در فعالیت‌های ورزشی در حالی به مسیر پایانی رسید که دانش‌آموزان اصفهانی خوش درخشیدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای یکی از طرح‌های سند تحول بنیادین و ساحت‌های شش‌گانه تربیتی، زیستی، و بدنی در حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است، بنابراین مشارکت دانش‌آموزان در المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای موجب ارتقای سطح سلامت جسمی و نشاط و شادابی دانش‌آموزان می‌شود و می‌توان گفت مدرسه‌محور کردن فعالیت‌های تربیت‌بدنی و ورزش دانش‌آموزی و مشارکت‌محور کردن فعالیت‌ها، ظرفیت‌شناسی و بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های درونی و بیرونی آموزش‌وپرورش، فضای جذاب، بانشاط و سالمی را برای برگزاری المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای فراهم می‌کند.

المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای یکی از گام‌های بسیار مهم وزارت آموزش و پرورش در راستای رشد و تربیت دانش‌آموزان محسوب می‌شود و ضروری است خانواده‌ها و مربیان به این المپیادها توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ در سال‌های قبل که فعالیت‌های ورزشی به عنوان فوق برنامه در مدارس مطرح بودند، تنها تعداد محدودی از دانش‌آموزان درگیر ورزش می‌شدند، اما پس از اجرای طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای، فعالیت‌های ورزشی در قالب برنامه‌ای همه‌گیر که تمام کادر مدارس از جمله مدیر مدارس، معاون و دانش‌آموزان به عنوان برگزارکننده، شرکت‌کننده یا تشویق‌کننده در المپیاد حضور مؤثر داشتند، برگزار شد.

یکی از اهداف نظام آموزش‌وپرورش کشور، تربیت نسلی شاداب و بانشاط است تا دانش‌آموزان در کنار فراگیری علوم مختلف، از سلامتی، تحرک و پویایی لازم برخوردار باشند، از این‌رو اجرای طرح المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای با هدف توسعه آمادگی جسمانی و سلامت دانش‌آموزان به دنبال ایجاد فرصت مشارکت وسیع‌تر در فعالیت‌های ورزشی در دستور کار قرار گرفته است و این طرح می‌تواند با پر کردن بخشی از اوقات فراغت دانش‌آموزان، در کاهش آسیب‌های اجتماعی و سلامت رفتاری آن‌ها نقشی بسزا داشته باشد.

لازم به یادآوری است که المپیاد ورزشی یک طرح مدرسه محور است که با مشارکت مدیران، دانش‌آموزان و اولیا اجرا می‌شود و هدف از برگزاری این المپیادها جذب حداکثری و نقش آفرینی دانش‌آموزان در فعالیت‌های ورزشی، ایجاد شور و نشاط در مدرسه، کشف استعدادهای ورزشی و جذب کمک‌های اولیا و مربیان است که پس از سه سال از شیوع کرونا که موجب تعطیلی بسیاری از باشگاه‌ها و برنامه‌های ورزشی شد، امسال با تلاش و رقابت سالم دانش‌آموزان برپایه مهارت‌ها؛ مراسم اختتامیه چهارمین المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای با هدف شادابی، نشاط، شناسایی استعدادها، توسعه آمادگی جسمانی و سلامت دانش‌آموزان به دنبال ایجاد فرصت مشارکت وسیع‌تر فعالیت‌های ورزشی در حالی در مجموع ورزشی کوثر نصف‌جهان با برپایی نمایش حرکات رزمی قهرمانان، قرائت سوگندنامه، به مسیر پایانی رسید که دانش‌آموزان مجموعه دخترانه و پسرانه مدارس مدادهای رنگی، آبرنگ و کاغذ رنگی در اصفهان با کسب رتبه‌های برتر کشوری در رشته کاراته، خوش درخشیدند.

المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای گامی موثر در راستای شادابی و سلامت دانش‌آموزان

برگزاری مسابقات درون مدرسه‌ای از اهداف سند تحول بنیادین است

آذر کیوان امیرپور، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهداف عمومی و اختصاصی برگزاری مسابقات درون مدرسه‌ای، گفت: برگزاری این مسابقات در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و مدرسه به عنوان یک ظرفیت بزرگ و کانون حضور دانش‌آموزان باید مورد توجه جدی قرار گرفته شود و مشارکت طلبی آنها را در این زمینه افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه سرانه ورزشی دانش‌آموزان در استان اصفهان ۶۲ سانتی‌مترمربع است، اظهار کرد: افزایش ۴۰ درصدی و رشد ۱۰ پله‌ای سرانه ورزشی دانش‌آموزان استان در کمتر از یک سال تحقق یافته است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات ورزشی درون مدرسه‌ای جزو مدارس هدف ما محسوب می‌شود که ۳۱۰ هزار و ۵۰۲ نفر از دانش‌آموزان و یک‌هزار و ۵۶۱ آموزشگاه را در استان زیر پوشش قرار می‌دهد، افزود: مسابقات دانش‌آموزان نیز بسیار مهم است و از سطح مدارس مسابقات درون مدرسه‌ای را آغاز کردیم تا تیم‌های منتخب که به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند، مشخص شوند.

وی تصریح کرد: طرح «استعدادیابی و هدایت ورزشی» در استان اصفهان از سال گذشته به صورت آزمایشی شروع شد، این طرح توسط همکاران متخصص و مشورت با وزارت آموزش و پرورش با هدف آشنایی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی با تمام رشته‌های ورزشی و شناسایی استعدادهای آنها طراحی و اجرا شد.

امیرپور با اشاره به اینکه امسال ارتقای رتبه سرانه فضاهای ورزشی کشور از رتبه دوازدهم به دوم در قالب طرح شهید سلیمانی محقق شد، گفت: در طرح شهید سلیمانی احداث فضاهای ورزشی به خصوص در مدارس دخترانه مطرح و ۴۱ زمین ورزشی ساحلی برای هر منطقه، یک زمین ساحلی و یک زمین چمن مصنوعی برای مدارس با اختصاص تجهیزات در نظر گرفته شد تا دانش‌آموزان حتی در ساعات بعد از آموزش نیز بتوانند از آنها استفاده کند.

وی درباره برگزاری چهلمین دوره مسابقات ورزشی دانش‌آموزی پسران و سی‌وچهارمین دوره مسابقات ورزشی دانش‌آموزی دختران کشور به میزبانی اصفهان خاطر نشان کرد: در این دوره از مسابقات، یک‌هزار و ۲۵ نفر دانش‌آموز دختر سراسر کشور از روزهای بیست تا بیست‌وهشتم بهمن در رشته‌های شطرنج، هندبال، بسکتبال، بدمینتون، دو و میدانی و تنیس روی میز و نیز یک‌هزار و ۴۲۹ دانش‌آموز پسر از سی‌ام بهمن تا هشتم اسفند، به رقابت می‌پردازند.

المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای گامی موثر در راستای شادابی و سلامت دانش‌آموزان

برگزاری المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای با شناسایی استعدادهای پنهان دانش آموزان ابتدایی

زهرا نیلی احمدآبادی، سرگروه گروه‌های درس تربیت‌بدنی در استان اصفهان و عضو سابق تیم ملی قایقرانی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا امروزه، المپیاد ورزشی به ویژه در رده سنی دبستان می‌تواند گام‌های اثرگذاری در پرورش روحیه قهرمانی و قهرمان‌محوری داشته باشد اظهار کرد: امسال المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای با مشارکت ۱۰۰ درصدی دانش‌آموزان مجموعه مدارس ما، بر اساس استعدادیابی‌ها و مهارت‌های محصلان بر پایه هوش حسی و حرکتی در رشته کاراته با کسب مقام‌های برتر کشوری به پایان رسید.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم با فعالیت‌های جسمانی به سلامت دانش‌آموزان کمک کنیم، زیرا المپیادهای ورزشی کارکردهای اجتماعی دارد و تأثیر بسیاری بر نشاط دانش‌آموزان و اقدامات گروهی آن‌ها می‌گذارد، گفت: با برگزاری المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای در مجموعه دخترانه و پسرانه مدارس مدادهای رنگی، آبرنگ و کاغذ رنگی در اصفهان، از دبستان دخترانه پانته‌آ قانونی، هدیه نوابی، سارینا حاجیان، موفق به کسب مقام سوم کشوری در رشته کاراته، دانیال خرم‌آبادی و طاها صالحی از مدرسه پسرانه دوره دوم با کسب مقاوم سوم اخیر کاراته قهرمان کشوری و دبستان پسرانه دوره اول و دوم بر اساس آموزش‌های کاراته درون مدرسه‌ای مجموعه؛ طاها سجادی مقام دوم کشوری را به خودشان اختصاص دادند.

سرگروه گروه‌های درس تربیت‌بدنی در استان اصفهان با اشاره به تحصیل تعداد ۵۴۰ نفر دانش‌آموز در مجموعه مدارس، افزود: امروزه، المپیاد ورزشی به ویژه در رده سنی دبستان می‌تواند گام‌های اثرگذاری در پرورش روحیه قهرمان و قهرمان محوری داشته باشد و نقش یک باند پرواز را برای دانش‌آموز و نونهالی بازی کند که برای ارتقای قابلیت قهرمانی و اغنای مهارت‌های درونی، خودش را به چالش بکشاند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های بدنی و ورزشی برای سلامت کودکان و نوجوانان تصریح کرد: با توجه به مستندات علمی فراوانی که از سوی متخصصان حوزه علوم ورزشی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است، فعالیت‌ها و المپیاد ورزشی در مدارس به عنوان رویدادی مهم و تأثیرگذار در سلامت و نشاط دانش‌آموزان به‌شمار می‌رود که باید در تمام مدارس به صورت جدی برگزار شود.

نیلی احمدآبادی گفت: یکی از اهداف بزرگ مجموعه مدارس دخترانه و پسرانه مداد رنگی در المپیاد ورزشی پرداختن به شخصیت قهرمان، قهرمان محوری و اخلاق محوری در دانش‌آموزان است، در این مسیر درصدد هستیم؛ چرایی المپیاد ورزشی و احتساب درک مشترک از چنین رویداد عظیم را کسب کنیم و گام‌به گام با یکدیگر پیش برویم.

وی ادامه داد: در مباحث چرایی المپیاد ورزشی به یاد آموزه‌های آن بزرگ مرد تاریخ می‌رسیم که می‌گوید: «مرد؛ زمانه خودت باش»، لذا شناخت موقعیت و فرصت‌های زندگی حائز اهمیت است؛ یعنی در کدام زمان و عصری به سر می‌بریم و چگونه فردی باید باشیم؟ یا کدام منابع انسانی را باید تربیت کنیم.

این دکترای تربیت بدنی و جامعه شناسی، امروزه تربیت انسان‌های مستعد و توانمند در تمام حیطه‌ها به ویژه کار، اقتصاد، کارآفرینی و اشتغال‌زایی هستیم، بنابراین شناخت و آگاهی از ظرفیت‌های عصر فعلی بسیار ارزشمند است، زیرا وقتی بدانیم و آگاه باشیم که ریشه کدام تفکرات و افکار انسانی را باید همانند درختان تنومند در زمینه‌های گوناگون هنری، ورزشی، فرهنگی، مهارت‌های زندگی، مدرسه و هر ظرفیتی پرورش و تعلیم دهیم، در حقیقت، یک گام رو به جلو حرکت کرده‌ایم.

وی المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای موجب نشاط دانش‌آموزان می‌شود اضافه کرد: برای تحقق بخشیدن واقعیت رؤیای تاریخی این مرز و بوم و عبور آن از گردنه‌های تاریخ کهن، نیازمند فرایند آموزش‌های رسانه‌ای و تربیتی هستیم تا بتوانیم افرادی توانا و قدرتمند تربیت کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجموعه مدارس دخترانه و پسرانه مداد رنگی پیرامون اینکه توانمندی‌ها، مهارت و انگیزه‌های هر انسانی نتیجه عوامل درونی یا بیرونی است، گفت: مهارت‌های درونی به شجاعت، اعتماد به نفس، قدرت حل مسئله، تصمیم‌گیری، قدرت، متقاعد کردن دیگران، میزان تاب‌آوری، چگونگی مقابله با شکست و عبور از ترس‌ها، راه‌های کسب موفقیت مرتبط می‌شود.

وی اظهار کرد: محرک‌های بیرونی به علل بیرونی همچون مهارت در یادگیری زبان، کامپیوتر، دست‌ورزی و جوشکاری ربط پیدا می‌کند. گرچه هر دو نوع انگیزه مهم هستند، اما تفاوت اصلی مهارت‌های درونی و بیرونی این است که انگیزه درونی از درون و مهارت بیرونی از بیرون ناشی می‌شود و این دو، از نظر میزان اثربخشی، می‌تواند متفاوت باشد.

نیلی افزود: نکته مهم که باید در این مسئله دقت کنیم؛ مهارت‌های بیرونی تحت تأثیر تغییرات زمان و تکنولوژی و در گذر نسل‌های مختلف، ممکن است که تاریخ انقضا داشته باشد، مانند خیلی از فعالیت‌هایی که در دهه‌های گذشته وجود داشته، اما در عصر حاضر تنها یاد و خاطراتی از آنها باقی مانده و به دوران کهن پیوسته‌اند.

وی ادامه داد: درواقع صحبت اصلی پرداختن به مهارت‌های درونی است، مهارت‌هایی که حتی در اثر گذشت زمان، انتها و انقضایی ندارد و به تدریج و با قرارگیری افراد در موقعیت فرایند مکانی و محیطی، تقویت و پرورش داده می‌شود.

المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای گامی موثر در راستای شادابی و سلامت دانش‌آموزان

تأثیر برگزاری المپیاد ورزشی در پرورش روحیه قهرمان و قهرمان‌محوری

سرگروه گروه‌های درس تربیت بدنی در استان اصفهان با بیان اینکه یک موضوع مهم دیگری که در قرن ۲۱ باید مورد توجه قرار بگیرد و به آن اقتدار اقتصادی که «مرد زمانه خودت باش» دست پیدا کنیم، پرورش شخصیت «قهرمانی» است، تصریح کرد: بدون قابلیت قدرت قهرمانی در جامعه و افراد، درواقع هیچ‌گونه احتساب، پیشرفت و حرکتی اتفاق نخواهد افتاد و به هیچ‌وجه انسانی در سفرهای ناشناخته گام بر نمی‌دارد یا اینکه با منابع اندک، مسائل بزرگ خود را حل کنند و در حقیقت خودشان را به چالش دعوت کنند.

وی افزود: امروزه، المپیاد ورزشی به ویژه در رده سنی دبستان می‌تواند گام‌های اثرگذاری در پرورش روحیه قهرمان و قهرمان محوری داشته باشد و نقش یک باند پرواز را برای دانش‌آموز و نونهالی بازی کند که برای ارتقای قابلیت قهرمانی و اغنای مهارت‌های درونی، خودش را به چالش بکشاند.

نیلی آحمدآبادی، ارتقا شاخص‌های سلامت و تندرستی دانش‌آموزان را از اولویت‌های عملکردی مجموعه تعلیم و تربیت دانست و گفت: برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای گامی مهم در مقاطع سنی ابتدایی فرصت مناسبی برای استعدادیابی و شناسایی دانش‌آموزان در رشته‌های ورزشی است.

وی یکی از چالش‌ها و موانع پیش‌روی برگزاری المپیاد ورزشی وزارت آموزش و پرورش، فقدان ایجاد بستری مناسب و صحیح بر اهمیت و ضرورت برپایی المپیاد وزرشی برای مدیران دانست و اظهار کرد: وقتی به این حقیقت واقف باشیم که دغدغه اصلی کشور تربیت و پرورش انسان توانمند و تولید منابع انسانی اثربخش است و دیدگاه مدیران اجرایی مدارس به انجام این‌گونه رویدادها، همایش‌ها، کسب تجربه‌های زیستی مختلف و اثرگذاری آن برای دانش‌آموزان به ویژه سنین ابتدایی؛ شفاف و توجیح‌گرانه باشد در این مسیر آنها نیز بیش‌از پیش همکاری و همراهی خواهند کرد.

عضو سابق تیم ملی قایقرانی کشور افزود: طی روزهای اخیر با برگزاری المپیاد وزرشی به میزبانی استان اصفهان؛ در مجموع ۵۴۰ دانش‌آموز دختر و پسر به صورت گروهی و انفرادی در رشته‌های مهارت‌های حرکتی، ورزش‌های بومی و محلی (دخترانه)، مسابقات فوتسال و کبدی ویژه دانش‌آموزان دوره دوم و نیز بازی ریاضی و مهارت‌های بنیادی (پسرانه) به رقابت سالم و پرداختن به شخصیت قهرمان، قهرمان محوری و اخلاق محوری خودشان را به چالش دعوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجموعه دخترانه و پسرانه مدارس مدادهای رنگی، آبرنگ و کاغذ رنگی اصفهان از سال ۱۳۹۷ با هدف تربیت انسان عامل و اثرگذار بر روی سه بعد مهارت، شخصیت و استعدادیابی به صورت فرایندی و حرفه‌ای تمرکزمحور شروع به کار کرده است، تصریح کرد: دیدگاه بر این نگاه بود که انسانی تربیت شود که هم از بعد درونی و بیرونی دارای مهارت‌های لازم باشد تا بتواند در عصر آینده فردی باشد که "گلیم خودش را از آب بیرون بکشد" و وابسته به اشتغال‌های امروزی نباشد و با تغییر دنیای امروزی بتواند خودش را هماهنگ کند.

نیلی احمدآبادی پیرامون اینکه کودکان با طی ۲۰ سال آینده شغل‌های را کسب خواهند کرد که اکنون حتی در تخیلات ما نمی‌گنجد، گفت: مجموعه مدارس دخترانه و پسرانه مداد رنگی که شامل پنج شعبه مهدکودک رؤیای رنگی، دو دبستان پسرانه مدادهای رنگی، یک دبستان دخترانه کاغذ رنگی و آبرنگ؛ تمام تلاشش این است که دانش‌آموزان را برای آینده‌ای بهینه، تربیت کند.

وی اشتغالزایی و تفکر کارآفرینی و کارفرمایی را از اهداف مدارس دانست و افزود: این اهداف بر پایه هوش‌های یازده‌گانه هوارد گاردنر؛ موسیقی و ریتم، دیداری_فضای، کلامی_زبانی، منطقی_ریاضی، بدنی_جنبشی، درون فردی، بیرون فردی، طبیعت‌گرایی؛ دانش‌آموزان و در دنیای امروزی هوش معنوی و مالی هم افزوده شده که هوش مالی را با برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی پیگیری می‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجموعه مدارس دخترانه و پسرانه مداد رنگی خاطرنشان کرد: در این مسیر یکی از بزرگترین مهارت‌های درونی یک کارآفرین به دست آوردن قدرت حل مسئله ناشی از تحت تأثیر قرار گرفتن استرس و فشارهای روانی است، زیرا اگر بتوانیم از سنین پایه و بر اساس توانمندی کودکان به سبکی رفتار کنیم که با دعوت به بازی، فشارها و استرس‌ها متأثر از مسائل مختلف را حل کنند، درواقع آن زمان حرفی برای گفتن داریم و می‌توانیم در این حیطه اثرگذار باشیم.

کد خبر 730205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.