اهمیت حمل‌ونقل عمومی مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترس برای عدالت اجتماعی و آب‌وهوایی

مقرون‌به‌صرفه بودن و دسترسی راحت به حمل‌ونقل عمومی باید اولویت دولت‌هایی باشد که قصد دارند بر بحران‌های آب‌وهوایی و نابرابری‌های اجتماعی غلبه کنند. توانمندسازی افراد برای استفاده بیشتر از حمل‌ونقل عمومی، شهرها را زیست‌پذیرتر می‌کند و این همان هدف نهایی بهینه‌سازی تردد است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، حجم بالایی از ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست شهرها با استفاده از حمل‌ونقل عمومی کاهش می‌یابد. شبکه‌های حمل‌ونقل شهری به مردم اجازه می‌دهند تا در زمانی کوتاه به نقاط مختلف شهر تردد کنند و این امر برای رشد اقتصادی نکته مثبتی است زیرا شهروندان می‌توانند به بازار کار گسترده‌ای دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، حمل‌ونقل یکپارچه و منظم در افزایش کیفیت زندگی مردم نقش مهمی دارد زیرا مردم می‌توانند تمام نیازهای خود نظیر خرید، مراقبت‌های بهداشتی و اوقات فراغت را برآورده کنند.

توانمندسازی افراد برای استفاده بیشتر از حمل‌ونقل عمومی، شهرها را زیست‌پذیرتر می‌کند و این همان هدف نهایی بهینه‌سازی تردد است. دسترسی راحت‌تر به حمل‌ونقل عمومی و مقرون‌به‌صرفه بودن آن تأثیر عمیقی بر زندگی افراد، خانواده‌ها، جوامع و محیط زیست از طریق بهبود تحرک، فرصت‌های اقتصادی، سلامت و کیفیت کلی زندگی دارد که در ادامه پنج دلیل اصلی برای اهمیت این موضوع و تأثیر آن بر عدالت اجتماعی و مقابله با تغییرات آب‌وهوایی ارائه می‌شود.

حمل‌ونقل عمومی، ابزاری قدرتمند در مقابله با بحران آب‌وهوا

حمل‌ونقل حدود ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی و تقریباً یک‌چهارم از انتشار آنها در اروپا را تشکیل می‌دهد. بهبود سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی برای داشتن آب‌وهوای بهتر و همچنین ارتباط مردم با فرصت‌هایی که در حال حاضر از آنها محروم هستند، ضروری است. برابری در سیستم حمل‌ونقل، تضمینی برای برابری اقلیمی است. در بسیاری از شهرها، حمل‌ونقل عمومی راه نجاتی برای جوامع کم‌درآمد است. هزینه‌های حمل‌ونقل و باری که بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد قابل توجه است؛ به‌طور متوسط، برای مثال حمل‌ونقل تقریباً ۱۵ درصد از بودجه یک خانواده در اروپا و به‌طور متوسط ۱۶ درصد در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. بنابراین قیمت بلیت پایین می‌تواند افراد بیشتری را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی ترغیب کند و در نتیجه علاوه بر افزایش بودجه خانوار برای سایر نیازها، منجر به کاهش تعداد خودروهای شخصی در جاده‌ها، کاهش تراکم ترافیک شهری و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر شود.

اهمیت حمل‌ونقل عمومی مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترس برای عدالت اجتماعی و آب‌وهوایی

به تازگی طرح ابتکاری «بلیت‌های آب‌وهوایی» در اتریش و آلمان، برای تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای معرفی شده است. آلمان در تابستان ۲۰۲۲، کرایه حمل‌ونقل را به شدت کاهش داد و بلیت ماهانه به مبلغ تنها ۹ یورو را راهی بازار کرد. طبق نظرسنجی‌ها و تحقیقات انجام شده، با اجرای این طرح، ۱۰ درصد از سفرهای تابستانی که با ماشین انجام می‌شد با قطار جایگزین شد که تأثیر آن بر آلایندگی تقریباً معادل خروج ۱.۵ میلیون خودرو از جاده بود. البته، مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن حمل‌ونقل تنها یکی از اقداماتی است که باید انجام شود، کیفیت و دسترسی به خدمات نیز در این راستا باید بهبود یابد.

اهمیت حمل‌ونقل عمومی مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترس برای عدالت اجتماعی و آب‌وهوایی

حمل‌ونقل عمومی پیش‌نیاز ضروری برای برقراری عدالت اجتماعی

چالش‌های حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه به دلیل افزایش قیمت انرژی و بحران جهانی هزینه‌های زندگی تشدید شده است. افزایش هزینه‌های گازوئیل و بنزین اثری داشته که به آن «آسیب‌پذیری انرژی مضاعف» می‌گویند، به این معنی که علاوه بر افزایش کرایه حمل‌ونقل، تأمین نیازهای اولیه نیز برای خانواده‌ها دشوار می‌شود و این افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل به‌طور نامتناسبی بر جوامع حاشیه‌نشین تأثیر می‌گذارد. تحقیقاتی در برزیل، نشان داد که سیاه‌پوستان و برزیلی‌های کم‌درآمد ضمن اینکه کرایه‌های بالاتری می‌پردازند، از اتوبوس‌ها و قطارهای شلوغ‌تری استفاده می‌کنند و گزینه‌های حمل‌ونقل کمتری برای رسیدن به مقاصد ضروری دارند. به همین دلیل است که گفته می‌شود حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه برای برقراری عدالت اجتماعی در جوامع امری ضروری است.

اهمیت حمل‌ونقل عمومی مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترس برای عدالت اجتماعی و آب‌وهوایی

رسیدگی به نابرابری‌ها و خشونت علیه زنان

زنان به‌طور متوسط بیشتر از مردان از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند و بیشتر به آن وابسته هستند که می‌تواند به این معنی باشد که زنان بیشتر از مردان تحت تأثیر هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی قرار می‌گیرند. در بعضی مناطق زنان ترجیح می‌دهند هزینه بالاتری بپردازند و مثلاً از تاکسی استفاده کنند تا از امنیت کافی برخوردار باشند. مطالعه‌ای در مرکز رودین دانشگاه نیویورک، این هزینه اضافی را «مالیات صورتی» می‌نامد. در این مطالعه زنان مصاحبه شونده به‌طور متوسط ۲۶ تا ۵۰ دلار در ماه بیشتر از مردان برای تردد امن در شهر هزینه می‌کردند. امنیت در حمل‌ونقل عمومی یکی از مسائلی است که از آن با عنوان حمل‌ونقل قابل دسترس برای همگان نام برده می‌شود. سرمایه‌گذاری در بخش تأمین امنیت زنان در وسایل نقلیه عمومی می‌تواند عامل تشویق جامعه زنان به استفاده بیشتر از این سیستم باشد.

به عنوان مثال، هند در مقابله با مسئله برابری جنسیتی پیشرفت‌هایی داشته است. به دنبال کمپین صلح سبز در هند، دولت اتوبوس‌های بدون کرایه را برای زنان در سراسر ایالت با هدف افزایش فرصت‌های شغلی برای زنان معرفی کرده است زیرا مشارکت زنان به‌عنوان نیروی کار در هند پایین است و زنان فقط ۳۲.۸ درصد از نیروی کار را تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارشی از مسئولان شهری، اتوبوس‌های رایگان برای زنان در کارناتاکا منجر به افزایش ۲۳ درصدی مسافران اتوبوس در دو هفته اول شده است. موفقیت این طرح و سایر طرح‌ها در سراسر هند، نشان دهنده مزایای اقتصادی شگرفی است که در صورت توجه به نیازهای حمل‌ونقل زنان حاصل می‌شود.

اهمیت حمل‌ونقل عمومی مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترس برای عدالت اجتماعی و آب‌وهوایی

توجه به حمل‌ونقل عمومی قابل دسترس برای افراد ناتوان جسمی ضروری است

حدود یک نفر از هر شش نفر در سراسر جهان یعنی نزدیک به ۱.۳ میلیارد نفر، از ناتوانی حرکتی رنج می‌برند و این آمار موضوع قابل دسترس بودن حمل‌ونقل عمومی برای این افراد را به یک مسئله مهم جهانی تبدیل کرده است. همه‌گیری کووید آسیب پذیری افراد دارای معلولیت در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را برجسته کرد زیرا اقدامات ایمنی مانند فاصله گذاری اجتماعی، چالش‌های بیشتری را برای آنها به دنبال داشت. بهبود دسترسی به حمل‌ونقل عمومی برای افراد دارای معلولیت، برای برقراری عدالت در جامعه ضروری است زیرا سیستم حمل‌ونقلی که به همه افراد سرویس نمی‌دهد پایدار نخواهد بود.

لندن همیشه به عنوان مدلی برای حمل‌ونقل عمومی قابل دسترس نام برده می‌شود؛ یک سوم ایستگاه‌های متروی لندن بدون پله هستند و سوار شدن با ویلچر در تمام اتوبوس‌های آن امکان پذیر است. با این حال، هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که همه ایستگاه‌ها و وسایل نقلیه عمومی در لندن و شهرهای دیگر کاملاً در دسترس همه هستند.

ژاپن نیز تلاش‌هایی برای بهبود دسترسی حمل‌ونقل عمومی انجام داده است. به عنوان مثال، توکیو دارای ناوگانی از اتوبوس‌های کم ارتفاع است و ایستگاه‌های شهرهای بزرگ آن برای دسترسی افرادی با نیاز ویژه در حال بازسازی هستند. در سال ۲۰۲۰، پارالمپیک توکیو این پیشرفت‌ها را به طور چشمگیری به نمایش گذاشت.

اهمیت حمل‌ونقل عمومی مقرون‌به‌صرفه و قابل دسترس برای عدالت اجتماعی و آب‌وهوایی

نیاز مناطق روستایی به حمل‌ونقل عمومی با کیفیت

در بسیاری از مناطق روستایی در سراسر جهان، مردم به شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی دسترسی ندارند و در بسیاری از مناطق روستایی مردم برای حمل‌ونقل عمومی هزینه بیشتری می‌پردازند و زمان سفر طولانی‌تری دارند. بهبود دسترسی به شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی در مناطق روستایی نه‌تنها از دیدگاه محیط زیست مهم است، بلکه مردم را به خدمات کلیدی مانند مراقبت‌های بهداشتی متصل می‌کند.

روستاهای سوئیس به علت وجود حمل‌ونقل عمومی کاملاً در دسترس به عنوان مناطق گردشگری با بهترین قابلیت دسترسی شناخته می‌شوند به‌طوری که همین ویژگی باعث افزایش گردشگری و رونق توریسم روستایی این کشور شده است زیرا به غیر از تردد درون روستاها، ارتباط بین مناطق حومه‌های آن‌ها نیز به‌ویژه از طریق قطار مهیا است.

بهبود حمل‌ونقل عمومی می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد، شغل ایجاد کند، سطح فعالیت بدنی را افزایش دهد، ارتباطات اجتماعی را بهبود ببخشد و البته با کاهش تنهایی همراه است. دسترسی بیشتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن حمل‌ونقل عمومی می‌تواند تأثیر عمیقی بر افراد، خانواده‌ها، جوامع و محیط زیست از طریق بهبود تحرک، فرصت‌های اقتصادی، سلامت و کیفیت کلی زندگی داشته باشد. مقرون‌به‌صرفه و در دسترس بودن حمل‌ونقل عمومی باید اولویت دولت‌هایی باشد که ادعا می‌کنند می‌خواهند با بحران آب‌وهوایی و مبارزه با نابرابری مقابله کنند.

کد خبر 729981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.