روز جهانی زبان مادری ۲۰۲۴ + تاریخچه و شعار

روز جهانی زبان مادری که هر سال در ۲۱ فوریه گرامی داشته می‌شود، بر نقش زبان‌ها در ترویج فراگیری و دستیابی به اهداف توسعه پایدار تأکید می‌کند. موضوع روز جهانی زبان مادری در سال ۲۰۲۴ «آموزش چندزبانه ستون یادگیری و یادگیری بین نسلی» است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با وجود فقط ۱۹۵ کشور در جهان، ۷۱۳۹ زبان رسمی در جهان وجود دارد، اما این تعداد هم هنوز در حال کاهش است. نبود تطابق بین زبان مادری و زبان مدرسه مدت‌هاست که بر سیستم‌های آموزشی در تمام مناطق جهان تأثیر منفی گذاشته است. برای دهه‌ها، استفاده انحصاری از زبان‌های غالب برای آموزش به عنوان عامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس مورد انتقاد قرار گرفته است. چنین رویکردی اعتبار ارزیابی‌های یادگیری را مختل کرده و به‌طور گسترده‌ای بر فرصت‌های آتی فراگیران برای تحصیل و کار تأثیر گذاشته است.

اختلال در یادگیری در طول تعطیلی مدارس COVID-۱۹ فشار زیادی بر یادگیری وارد کرده است. قبل از همه‌گیری، ۵۷ درصد از کودکان در کشورهای با درآمد پایین و متوسط نمی‌توانستند یک داستان ساده را تا پایان دبستان بخوانند و بفهمند. در سال ۲۰۲۲، این رقم به ۷۰ درصد افزایش یافت. در بعضی کشورها، بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان به زبانی که صحبت می‌کنند و می‌فهمند، آموزش نمی‌بینند و به همین دلیل نتایج ضعیف یادگیری ممکن است بازتابی از سیاست‌های ناکافی زبان آموزشی باشد.

روز جهانی زبان مادری ۲۰۲۴ + تاریخچه و شعار

تاریخچه روز زبان مادری

بیست‌ویکم فوریه ۱۹۵۲، چهار دانشجو هنگام آغاز جنبش برای تبدیل زبان بنگالی به عنوان زبان رسمی در بنگلادش کشته شدند. در نوامبر ۱۹۹۹، کنفرانس عمومی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز جهانی زبان مادری را اعلام کرد که بعداً مورد استقبال مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت.

چرا آموزش چندزبانه اهمیت دارد؟

روز جهانی زبان مادری ۲۰۲۴ فرصتی است برای یادآوری به جامعه بین‌المللی که آموزش چندزبانه زمانی که زبان آموزشی زبان اول زبان‌آموز باشد، یادگیری را تقویت می‌کند. استفاده از زبان‌های خود زبان‌آموزان برای سوادآموزی و یادگیری، ستون محکمی برای آموزش و انتقال مهارت‌ها و دانش به زبان‌های دیگر فراهم می‌کند.

یادگیری به زبان اول درک و تعامل را تسهیل می‌کند و تفکر انتقادی را بیشتر توسعه می‌دهد، اعتماد به نفس و عزت نفس را تقویت می‌کند و مشارکت فعال را تحریک می‌کند. علاوه بر تقویت یادگیری، آموزش چندزبانه به باز کردن راه‌های جدید برای یادگیری بین‌نسلی، حفظ فرهنگ و میراث ناملموس و احیای زبان‌ها کمک می‌کند. آموزش چندزبانه همچنین به کسب مهارت‌های زندگی به‌ویژه در شرایط اضطراری، بحران‌ها و بلایای طبیعی کمک می‌کند.

روز جهانی زبان مادری ۲۰۲۴ + تاریخچه و شعار

شعار روز جهانی زبان مادری ۲۰۲۴

موضوع روز جهانی زبان مادری در سال ۲۰۲۴ «آموزش چندزبانه ستون یادگیری و یادگیری بین نسلی» است. امروزه ۲۵۰ میلیون کودک و جوان هنوز به مدرسه نمی‌روند و ۷۶۳ میلیون بزرگسال به مهارت‌های اولیه سوادآموزی تسلط ندارند.

به‌طور خاص، روز جهانی زبان مادری در سال ۲۰۲۴، نیاز به اجرای یک سیاست آموزشی چندزبانه را برجسته می‌کند تا همه کودکان از آموزش با کیفیت و فراگیر بهره ببرند و مهارت‌های شناختی و غیرشناختی خود را توسعه دهند. هدف این روز اولویت‌بندی آموزش چندزبانه بر اساس زبان مادری در زمینه‌های مختلف است.

روز جهانی زبان مادری ۲۰۲۴ + تاریخچه و شعار

کد خبر 729944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.