حملات سایبری روز به روز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود

رئیس پلیس فتای فراجا گفت: حملات سایبری روز به روز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود، اما این حملات قابل پیشگیری است و پلیس در این خصوص با بخش خصوصی همکاری‌های خوبی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار وحید مجید در دومین همایش کسب و کارهای مجازی که با حضور، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و جمعی از مدیران کسب و کارهای آنلاین در مرکز همایش‌های هتل ارم برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته این همایش برای اولین بار برگزار شد و خروجی جلسه در بعد فنی و مدیریتی و افزایش همکاری‌ها برای امنیت بسیار مؤثر بود، جلسه سال گذشته در پلیس فتا برگزار شد، اما این جمع سال جاری بزرگ‌تر است.

وی با بیان اینکه پلیس فتا با مرکز ملی فضای مجازی نیز همکاری دارد، افزود: ماهیت این جلسه توسعه فعالیت و همکاری پلیس با کسب‌وکارها و استفاده از ظرفیت سایر حوزه‌ها در زمینه امنیت است، ما امیدواریم در این جلسات همکاری‌های بیشتری صورت گیرد.

رئیس پلیس فتای فراجا با بیان اینکه اقدامات پلیس فتا بسیار گسترده است، گفت: در همین راستا مقابله با جرایم سایبری که دارای جهت‌های مختلف بوده و حملات سایبری نیز جزو مهم‌ترین آن‌ها است، بسیار اهمیت دارد، زیرا این مسئله باعث به وجود آمدن مشکل در خدمات مختلف می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه امنیت کسب‌وکارها از سال ۹۰ پرونده‌هایی تشکیل شده است، اما در چند سال اخیر با توجه به مقررات، حوزه عمومی و تخصصی کسب‌وکارها به پلیس فتا واگذار شد، این موضوع بسیار جدید بود و ما اقدامات مناسبی را آغاز کردیم.

سردار مجید با بیان اینکه حملات سایبری روز به روز بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود، گفت: این حملات قابل پیشگیری است و پلیس در این خصوص با بخش خصوصی همکاری‌های خوبی دارد، بعضی اقدامات پیشین و پسین در حوزه حملات سایبری وجود دارد، اقدامات خوبی انجام می‌شود تا در کنار کسب و کارها باشیم و خدمات خوبی به کاربران ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: همراه کسب و کارها هستیم، در زمان کرونا بیش از ۷۰ درصد از فعالیت‌های مردم، به صورت مجازی شد، ظرفیت کسب و کارها باید افزایش پیدا می‌کرد و همچنین امنیت باید بیشتر می‌شد و در این زمینه رمز دوم اینترنتی را با همکاری بانک مرکزی را اجرا و الزامی کردیم.

رئیس پلیس فتای فراجا گفت: تصور می‌کردیم با توجه به افزایش فعالیت‌ها در فضای مجازی، جرایم این حوزه نیز زیاد شود، اما میزان جرایم به نسبت فعالیت‌ها ۲۲ درصد کمتر شد، در صورتی که در سایر کشورها افزایش جرایم دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: در محیط کسب‌وکار، محیطی رقابتی است و باید فعالان و مدیران این حوزه خود را بسنجند و با سایر کشورها نیز مقایسه کنند، مهم‌ترین شاخص کسب‌وکارهای آنلاین امنیت در حوزه سایبری است، این موضوع همواره باید مورد بررسی قرار بگیرد، مسئله امنیت بسیار مهم است و امنیت نیاز به استمرار و ارائه خدمات دارد و ما این نگاه را داریم.

سردار مجید خطاب به صاحبان کسب و کارهای مجازی گفت: خدمات شما در کاهش تردد مردم، اتلاف وقت، صرفه‌جویی در منابع انسانی، تأثیر در اقتصاد دیجیتال و کاهش ترافیک مؤثر است؛ در این حوزه، هر فردی که ایده‌ای دارد ایده خود را ارائه کند تا قوانین بررسی و در صورت امکان عملی شود، امنیت سایبری در دنیا مهم است، زیرا اگر بی امنی ایجاد شود روی همه تأثیر منفی می‌گذارد، این جرایم فرامرزی نیز هستند و با اقدامات پلیسی بین‌المللی ترکیب می‌شود.

وی ادامه داد: عادت مردم به کسب‌وکارهای اینترنتی افزایش یافته است و امنیت نیز باید بیشتر شود، ایجاد نظام کلاس‌بندی، شناسنامه‌دار کردن خدمات، تدوین و ابلاغ دفترچه الزامات انتظامی سایبری، ارزیابی کسب‌وکارها بر اساس بازبینی‌های علمی، تبادل و اشتراک اطلاعات، ارسال پیامک هشدار انبوه، ایجاد صفحه کسب‌وکارها مجازی در سایت پلیس فتا از جمله اقدامات پلیس فتا در این زمینه است.

رئیس پلیس فتای فراجا افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در سطح شهر تهران، ۸۳.۸ درصد خدمات کسب‌وکارهای مجازی انجام می‌شود و سایر استان‌های زیر ۱۰ درصد مشارکت دارند، در زمینه ارسال پیامک، ۸۰۰ هزار پیامک هشداری به ۶۷ هزار صاحب کسب‌وکارها ارسال شده است.

وی ادامه داد: برای صدور ای‌نماد، باید سطح امنیت کسب‌وکارها و تراکنش‌های مالی مبنی بر امنیت بررسی شود، ای‌نماد سطوح‌بندی شود که در این‌باره اقداماتی انجام خواهد شد، در زمینه سند التزامات سایبری، کارشناسان از قوانین سایر کشورها استفاده کردند و با بومی‌سازی، این قوانین ایجاد و به افراد ارسال شد، همچنین از نظرات افراد در این زمینه استفاده می‌کنیم.

سردار مجید تصریح کرد: ۲۳۵ بازدید حضوری از کسب و کارها انجام شده و در مجموع سال جاری ۲۵۰۰ مورد ارزیابی و غربالگری از کسب و کارهای مجازی انجام شده است، انطباق‌پذیری با استاندارها مناسب است، اما کافی نیست و باید نگاه متمرکز به زیرساخت‌های کسب‌وکارها و امنیت سایبری ایجاد شود، اهمیت امنیت سایبری را نباید فراموش کرد و باید هرچه زودتر به نقطه مطلوب برسیم که تأثیر و فایده آن را همه خواهیم دید.

وی خطاب به صاحبان کسب‌وکارهای مجازی ادامه داد: مسئله امنیت را به مسئولان واگذار نکنید و خود نظارت و با پلیس همکاری کنید، تجربیات را انتقال دهید و دقت کنید مسئولیت اصلی با مدیران مجموعه‌ها است.

رئیس پلیس فتای فراجا با بیان اینکه امیدوارم این نشست گامی برای افزایش همکاری‌های ما باشد، خاطرنشان کرد: ما در این سال‌ها یاد گرفتیم دامنه کسب‌وکارهای خصوصی با توجه به افزایش تقاضا در حال رشد بسیار است و پلیس به تنها نمی‌تواند ضامن امنیت باشد و باید از اتحادیه‌ها و سایر مراکز استفاده کنیم، اما تأمین امنیت توسط بخش خصوصی در سایر کشورها توسط خود شرکت‌های خصوصی تأمین شود، بنابراین از شرکت‌های دانش‌بنیان که می‌توانند در این زمینه کمک کنند، استفاده کنید.

کد خبر 729718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.