روز جهانی عدالت اجتماعی ۲۰۲۴ + شعار و تاریخچه

بزرگداشت روز جهانی عدالت اجتماعی هر سال ۲۰ فوریه برگزار می‌شود. میلیون‌ها نفر در بسیاری از کشورهای جهان با مسائلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که آن‌ها را از حق داشتن یک زندگی عادلانه و داشتن امکانات اولیه مانند خانه، شغل، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و تغذیه محروم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جهان با مسائل مهمی از جمله بحران‌های مالی جدی، نرخ بالای بیکاری، فقر، محرومیت، تبعیض و نبود دسترسی به امکاناتی مواجه است که مشارکت کامل کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی را ممنوع می‌کند.

۵ اصل عدالت اجتماعی

پنج اصل عدالت اجتماعی وجود دارد که برای درک بهتر این تعبیر بسیار مهم است؛ دسترسی به منابع، عدالت در برابری، مشارکت، تنوع و حقوق بشر.

دسترسی به منابع

دسترسی به منابع یک اصل مهم عدالت اجتماعی است و به میزان دسترسی یکسان گروه‌های اجتماعی-اقتصادی مختلف برای شروع زندگی برابر برای همه اشاره دارد. بسیاری از جوامع، منابع و خدمات زیادی مانند مراقبت‌های بهداشتی، غذا، سرپناه، آموزش و فرصت‌های تفریحی را برای شهروندان خود ارائه می‌دهند، با این حال دسترسی نابرابر به چنین خدماتی اغلب وجود دارد.

به عنوان مثال، خانواده‌های ثروتمند اغلب توانایی بهتری برای تحصیل در مدارس خوب دارند که منجر به شانس بیشتری برای به دست آوردن شغل با درآمد بالاتر در آینده می‌شود. در مقابل، آن‌هایی که از طبقات پایین‌تر هستند با فرصت‌های کمتری روبه‌رو هستند و به این ترتیب چرخه معیوب ناعدالتی ادامه پیدا می‌کند.

عدالت در برابری

برابری یعنی به هر فرد یا گروهی از مردم منابع یکسانی داده می‌شود، اما عدالت تشخیص می‌دهد که هر فرد شرایط متفاوتی دارد و منابع و فرصت‌های دقیق مورد نیاز برای رسیدن به یک نتیجه برابر را تخصیص می‌دهد. اغلب به دلیل نیازهای پیشرفته‌تر برخی افراد و گروه‌ها، فرصت‌هایی که برابر هستند در واقع عادلانه نیستند.

روز جهانی عدالت اجتماعی ۲۰۲۴ + شعار و تاریخچه

مشارکت

مشارکت به این موضوع اشاره دارد که چگونه به همه افراد جامعه اجازه داده می‌شود تا نظرات و نگرانی‌های خود را به صورت شفاهی بیان کنند و در هر تصمیم‌گیری که بر معیشت و استاندارد زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، نقش داشته باشند. بی‌عدالتی اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که گروه کوچکی از افراد برای یک گروه بزرگ تصمیم می‌گیرند، در حالی که برخی افراد قادر به بیان نظرات خود نیستند.

تنوع

درک تنوع و ارزش تفاوت‌های فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا سیاست‌گذاران اغلب بهتر می‌توانند رویکردهایی ایجاد کنند که تفاوت‌های موجود در میان گروه‌های مختلف اجتماعی را در نظر بگیرند. مهم است که بدانیم برخی از گروه‌ها با موانع بیشتری در جامعه روبرو هستند و با در نظر گرفتن نابرابری‌ها، سیاست‌گذاران و کارمندان دولت در موقعیت قوی‌تری برای گسترش فرصت‌ها برای گروه‌های حاشیه‌نشین یا محروم خواهند بود.

تبعیض در اشتغال بر اساس عواملی مانند نژاد، جنسیت، قومیت، جنس، سن و سایر ویژگی‌ها از موضوعات همیشگی جوامع است و اجرای سیاست‌های مقابله با اعمال تبعیض‌آمیز یکی از راه‌های توجه به تنوع است.

حقوق بشر

حقوق بشر یکی از مهمترین اصول عدالت اجتماعی است و بخش اساسی این مفهوم را تشکیل می‌دهد. حقوق بشر و عدالت اجتماعی به‌طور قطع به هم مرتبط هستند و وجود یکی بدون دیگری غیرممکن است. حقوق بشر برای جوامعی که به حقوق مدنی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و قانونی افراد احترام می‌گذارند، اساسی است و دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد در صورت اطمینان نداشتن از رعایت این حقوق باید مسئول باشند.

تاریخچه روز جهانی عدالت اجتماعی

در سال ۱۹۹۵، کپنهاگ، دانمارک، میزبان اجلاس جهانی برای توسعه اجتماعی بود. این رویداد منجر به اعلام بیانیه کپنهاگ و برنامه اقدام شد. بیش از ۱۰۰ رهبر سیاسی متعهد شدند که فقر را کاهش دهند، برای اشتغال کامل تلاش کنند و جوامعی با ثبات، ایمن و عادلانه ایجاد کنند. آنها همچنین تصمیم گرفتند که باید مردم را در مرکز برنامه‌های توسعه قرار دهند.

در سال ۲۰۰۵ در نیویورک، کشورهای عضو سازمان ملل بیانیه و برنامه اقدام کپنهاگ را در جلسه کمیسیون توسعه اجتماعی بررسی کردند. آن‌ها موافقت کردند که متعهد به پیشبرد توسعه اجتماعی شوند. دو سال بعد در بیست‌وششم نوامبر ۲۰۰۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که از شصت و سومین نشست مجمع عمومی، بیستم فوریه هر سال به عنوان روز جهانی عدالت اجتماعی جشن گرفته می‌شود. در ۱۰ ژوئن ۲۰۰۸، سازمان بین‌المللی کار I.L.O اعلامیه عدالت اجتماعی برای جهانی شدن عادلانه را تصویب کرد.

هر سال، این مناسبت توجه را به بی عدالتی اجتماعی جهانی جلب می‌کند و راه حل‌ها و پیشرفت‌های ممکن را بررسی می‌کند. این روز برای شنیدن صدای همه، افشای بی‌عدالتی‌های ساختاری و فشار برای تغییر اساسی است. در این روز، مردم، گروه‌ها و دولت‌ها می‌توانند میزان پیشرفت در تحقق عدالت اجتماعی را ارزیابی کنند و زمینه‌های بهبود را شناسایی کنند.

شعار روز جهانی عدالت اجتماعی ۲۰۲۴

شعار امسال روز جهانی عدالت اجتماعی «پر کردن شکاف‌ها، ایجاد اتحاد» است. این موضوع بر اهمیت همکاری و مشارکت برای پرداختن به چالش‌های پیش‌روی دنیای امروز تأکید می‌کند. این شعار همچنین بر لزوم ارتقای شمول اجتماعی و انسجام و مبارزه با تبعیض و نابرابری تاکید می‌کند. به گفته سازمان ملل، روز جهانی عدالت اجتماعی برای برقراری و حفظ صلح و امنیت در داخل و بین ملت‌ها ضروری است.

روز جهانی عدالت اجتماعی ۲۰۲۴ + شعار و تاریخچه

کد خبر 729712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    احسنت بسیار عالی اما به خودتون دروغ بدین نه مردم تخت ظلم و ناعدالتی در جهان به خصوص ظلم و بی عدالتی اسرایییل به مردم مظلوم غزه🇰🇼