کارنامه بارش‌های زمستانه در روزهای پایانی بهمن ۱۴۰۲

بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی طی هفت روز منتهی به بیست‌وهفتم بهمن‌، به‌طور میانگین ۱۵.۸ میلی‌متر بارش در کشور ثبت شد و بیشتر کلان‌شهرها افزایش بارش را نسبت به بلندمدت تجربه کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با استناد به نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی اعلام شد؛ در بهمن بین ۲۰ تا ۳۰ توده هوای سرد از اوراسیا وارد کشور می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم دما را به زیر نرمال کاهش دهد و بیشتر نقاط کشور سرما را به‌طور کامل حس کنند، این سرما با بارش برف همراه است، به طوری که براساس داده‌های وزارت راه شهرسازی، پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از نیمه دوم بهمن سال ۱۴۰۲ تا نیمه نخست تیر سال ۱۴۰۳، از احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال طی نیمه بهمن، حکایت دارد.

به این ترتیب، براساس اطلاعات سازمان هواشناسی طی هفت روز منتهی به بیست‌وهفتم بهمن به‌طور میانگین ۱۵.۸ میلی‌متر بارش در کشور ثبت شده این در حالی است که میانگین بلندمدت طی این بازه زمانی ۸.۵ میلی‌متر است بنابراین کشور ۸۵.۶ درصد بارش بیشتر دریافت کرده است. طی ماه جاری منتهی به بیست و هفتم بهمن‌، ۳۲.۳ میلی‌متر میانگین بارش کشور بود، اما این میزان برای بلند مدت ۳۳.۶ میلی‌متر بوده است که کاهش ۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

لازم است بدانیم که از ابتدای فصل جاری تا بیست‌وهفتم بهمن‌ماه، کشور به‌طور میانگین ۴۳.۳ میلی‌متر بارش دریافت کرده است، اما این میزان در بلندمدت ۶۶ درصد است بنابراین بارش ۳۴.۳ درصد از بلندمدت کمتر است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا بیست‌وهفتم بهمن‌، به‌طور میانگین ۷۶.۷ میلی‌متر بارش در ایران به ثبت رسیده است که این میزان برای بلندمدت ۱۲۵ میلی‌متر است بنابراین طی این مدت کشور ۳۸.۷ درصد کمتر بارش دریافت کرده است.

کارنامه بارش‌های زمستانه در روزهای پایانی بهمن ۱۴۰۲

چند استان بارش‌های بیش از نرمال دریافت کرده‌اند؟

طی این مدت تنها چهار استان بارش‌های بیش از نرمال دریافت کرده‌اند. آذربایجان غربی طی آبی سال جاری به‌طور میانگین ۱۵۶.۹ میلی‌متر بارش دریافت کرده که این آمار در بلندمدت ۱۵۱ میلی‌متر است بنابراین این استان افزایش ۵.۹ میلی‌متری بارش را تجربه کرده است.

خراسان شمالی نیز طی سال آبی جاری منتهی به ۲۷ بهمن‌، به‌طور میانگین ۱۰۵ میلی‌متر بارش داشته است که نسبت به میانگین ۱۰۳ میلی‌متری بارش طی بلندمدت، ۱.۹ میلی‌متر بارندگی بیشتری را دریافت کرده است.

کردستان طی این مدت به‌طور میانگین ۲۵۹.۵ میلی‌متر بارش را ثبت کرده این در حالیست که میانگین بلندمدت ۲۳۶ میلی‌متر بوده که نشانگر افزایش ۲۳.۵ میلیمتری است.

گلستان طی سال آبی جاری ۲۲۰.۳ میلی‌متر بارش دریافت کرده است. میانگین بارش ثبت شده برای این استان در بلندمدت ۲۱۷.۵ میلی‌متر است که افزایش ۲.۸ میلی‌متری بارش را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر استانی که کمترین بارش را نسبت به شرایط نرمال ثبت کرده، کهگیلویه و بویراحمد است. این استان در حالی طی سال آبی جاری ۳۱۱ میلی‌متر بارش را ثبت کرده که این میزان در بلند مدت ۴۶۷.۸ میلی‌متر است.

بر اساس داده‌های وزارت راه شهرسازی، پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، میانگین بارش کشور در این ماه به ویژه در بخش‌هایی از استان‌ها در نوار غربی و جنوبی کشور گرایش به بیش از نرمال دارد، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق حدود ۵۰ درصد و در بخش‌های محدودی کمتر از ۳۵ درصد است و انتظار می‌رود این ماه طی چهار ماه آینده، محتمل‌ترین ماه با گرایش به بارش بیش از نرمال باشد.

کارنامه بارش‌های زمستانه در روزهای پایانی بهمن ۱۴۰۲

پیش‌بینی بارش‌های فرانرمال در بهمن ۱۴۰۲

سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به بارش‌های فرانرمال کشور در بهمن امسال، اظهار کرد: در دی ماه شرایط بارش‌ها خیلی نامطلوب بود و پیش‌بینی می‌کنیم در بهمن شرایط بهتر شود.

وی با اعلام این‌که شرایط بارندگی‌ها در بهمن تا امروز بالاتر از نرمال بوده است، اظهار کرد: برای روزهای جمعه و شنبه هفته آینده (۱۴ بهمن) سامانه جدید دیگری در کشور فعال خواهد بود. از اوایل سال تا یازدهم بهمن، بارش‌ها در کشور حدود ۴۵ درصد زیرنرمال بوده است.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان این‌که با ابراز امیدواری برای تأمین منابع آبی در بهمن امسال، افزود: بارش‌های بهمن از منظر اینکه می‌تواند ذخیره برف کشور را تا حدی تأمین کند البته نه به‌طور کامل، بسیار بسیار لازم است.

وی با بیان اینکه در دی، بارش آن‌چنانی برف نداشتیم و بارش‌ها خیلی کم بود، اضافه کرد: ذخایر برف منابع تأمین آب در تابستان است، امیدواریم با فعالیت سامانه کنونی و سامانه‌ای که آخر هفته وارد کشور می‌شود ذخیره برف افزایش یابد و تا فصل سرماست ذخیره برف افزایش یابد تا در تابستان آینده با کمبود آب مواجه نشویم.

کارنامه بارش‌های زمستانه در روزهای پایانی بهمن ۱۴۰۲

بارش در حد نرمال در نیمه دوم زمستان / نبود جبران کم بارشی‌های کشور با بارندگی زمستانه

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: انتظار می‌رود تا پایان پاییز و طی دی‌ماه میزان بارندگی خوب و در حد نرمال تا بیش از نرمال باشد، اما به نظر می‌رسد در نیمه دوم زمستان بارش در حد نرمال باشد.

وی گفت: با رخداد ال‌نینو یا لانینا الگوهای جوی منطقه اقیانوس آرام و مناطق حاشیه آن مانند جنوب‌شرق آسیا یا قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی متناسب با آن تغییر می‌کند، چراکه هوا یک سیال به هم پیوسته است، این تغییرات در مناطق دورتر اتمسفر زمین هم احساس می‌شود و به همین سبب از آن به نام دورپیوند انسو یاد می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور افزود: کشور با محل وقوع ال‌نینو فاصله زیادی دارد، ایران در عرض‌های جنب حاره تا میانی زمین و در طول جغرافیایی دور از محل وقوع ال‌نینو قرار دارد؛ بنابراین فاز گرم و سرد انسو تنها فاکتور مؤثر و تعیین‌کننده مقدار بارش فصلی محسوب نمی‌شود و عوامل تعیین‌کننده دیگری نیز وجود دارند که مانند ال‌نینو از چند ماه قبل قابل پیش‌بینی نیستند.

وی ادامه داد: براساس مطالعات آماری با رخداد ال‌نینو بارش‌های پاییزه و تا حدی نیمه اول زمستان در ایران تقویت می‌شود، اثر فازهای انسو در ایران مانند شمال استرالیا یا جنوب‌شرق آسیا نیست که در فاصله بسیار نزدیک محل وقوع این پدیده است؛ به‌طور مثال هنگامی که لانینا رخ می‌دهد، با احتمال ۹۰ درصد و بیشتر بارش‌های فیلیپین، اندونزی و شمال استرالیا بیش از حد نرمال و این منطقه وارد دوره ترسالی می‌شود، اما این تأثیرات در ایران با این قطعیت قابل پیش‌بینی نیست.

وظیفه گفت: بارندگی در کشور ایران مانند کشورهای اروپایی همبستگی خیلی زیادی با دورپیوند ال‌نینو و لانینا ندارد و نمی‌توان تنها با لحاظ آن نظر قطعی درباره میزان بارش‌های پاییزی و زمستانی ارائه کرد، ال‌نینو بر میزان بارندگی‌های تمام نقاط کشور تأثیر یکسان ندارد و بیشتر بر بارش بخش‌های جنوبی کشور مؤثر است و افزون بر آن چندین عامل دیگر به جز ال‌نینو و لانینا بر شرایط اقلیمی و بارندگی‌های ایران تأثیرگذار هستند؛ بنابراین برای پیش‌بینی وضعیت بارش فصلی تمام این عوامل را باید لحاظ کرد که بسیاری از آن‌ها برای بیش از یک ماه قابل پیش‌بینی نیستند.

وی با بیان اینکه تداوم کم‌بارشی‌ها در سه سال متوالی نیز باعث شده که در بسیاری از مناطق کشور، رطوبت خاک از بین برود، اظهار کرد: اگر در پاییز و زمستان امسال شاهد فصل‌های بسیار پربارشی باشیم، بازهم معضل کم‌آبی در کشورمان برطرف نخواهد شد، زیرا سه سال آبی متوالی است که بیشتر نقاط کشورمان با کم‌بارشی محسوسی مواجه است.

احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال

بر اساس تعداد دفعات (بدون لحاظ مقدار بارش) پیش‌بینی‌های بارش فراتر از نرمال حاصل از ۵۱ بار اجرای مدل موسوم به Glosea۵، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در مقیاس فصلی (سه ماهه)، از نیمه بهمن ۱۴۰۲ تا نیمه فروردین ۱۴۰۳ (FMA) احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در غالب مناطق کشور بین ۳۵ تا ۶۵ درصد و تنها در بخش محدودی از شمال غرب کشور و سواحل غربی خزر بین ۶۵ تا ۱۰۰ درصد و در بخش‌هایی از مرکز، جنوب و غرب کشور کمتر از ۳۵ درصد است. در دوره نیمه فروردین تا نیمه تیر ۱۴۰۳ (AMJ) نواحی با آستانه کمتر از ۳۵ درصد برای احتمال بارش فراتر از نرمال افزایش قابل توجهی یافته است.

شایان ذکر است، درستی گزارش پیش بینی فصلی بارش و دمای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم درستی پیش بینی بارش کمتر از ماه‌های سرد سال است.

کد خبر 729192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.