وضعیت نارنجی افت بارش در ۷ استان + جدول

کاهش ۵۲ تا ۷۴ درصدی میزان بارش در سال آبی جاری نسبت به شرایط نرمال، هفت استان‌ کشور را در وضعیت هشدار نارنجی کم‌بارشی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران ارتفاع ریزش‌های جوی از یکم مهر تا بیست‌وهفتم بهمن سال آبی ۱۴۰۳ در کشور به ۸۶,۱ میلی‌متر رسیده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۳۴,۹ میلیمتر) ۳۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۲۵,۶ میلیمتر) ۳۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در بین ۳۱ استان کشور، وضعیت افت بارش‌ها در هفت استان بیش از دیگر استان‌ها بحرانی است، به‌طوری که بارش‌های این هفت استان، کاهشی ۵۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند و این استان‌های فارس، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، بوشهر، سیستان و بلوچستان و یزد رکورددار کم‌بارشی سال جاری به‌شمار می‌آیند و در وضعیت نارنجی قرار دارند، همچنین استان‌های قم، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و قزوین با ۴۳ تا ۲۹۶.۲ میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی تاکنون در جایگاه بعدی کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور قرار می‌گیرند.

اصفهان، زنجان، تهران، خوزستان، مرکزی، سمنان، البرز، لرستان، گیلان و خراسان شمالی نیز به طور میانگین بین ۱۴ تا ۲۹ درصد کاهش بارش در سال آبی جاری با متوسط درازمدت (۵۵ ساله) در وضعیت زرد قرار دارند.

بارش‌ها در ایران ۳۵درصد کاهش یافت/کاهش ۱۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور

کد خبر 729087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.