تخت فولاد میراثی ملی در تمام ادوار است

رئیس ایکوم ایران با بیان اینکه تخت فولاد میراثی ملی در تمام ادوار است، گفت: تخت فولاد فقط یک گورستان نیست، بلکه مجموعه‌ای از تکیه، کاروانسرا، مدرسه، مسجد چله‌خانه و آب انبار است که بیست‌وششم خرداد ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیداحمد محیط‌طباطبایی در تخصصی با عنوان «نقش و جایگاه آرامستان تخت فولاد در گردشگری معنوی و تعالی بخش» در حاشیه هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران، با اشاره به نقش و جایگاه تخت فولاد در گردشگری به عنوان مقصد گردشگری معنوی اظهار کرد: موزه پدیده‌ایی تاریخی، فرهنگی و هنری است و تخت فولاد نیز موزه‌ای جامع است که تمام مؤلفه‌های یک موزه به صورت زنده را در خود جای داده است.

وی افزود: هیچ شهری از ایران را سراغ نداریم که مجموعه‌ای همچون تخت فولاد را در این حد ابعاد مختلفی داشته باشد که اشاره کردن به این ابعاد زمان زیادی می‌خواهد.

رئیس ایکوم ایران افزود: تخت فولاد فقط یک گورستان نیست، بلکه مجموعه‌ای از تکیه، کاروانسرا، مدرسه، مسجد چله‌خانه و آب انبار است که در تاریخ بیست‌وششم خرداد ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

طباطبایی تاکید کرد: این مزارستان علاوه بر اینکه آرامگاه بیش از هزار نفر از مشاهیر ایران زمین است، به عنوان یک سایت موزه گردشگری شامل زیباترین آثار از سنگ مزار با نقوش بی نظیر انسانی، جانوری، گیاهی و مشاغل است و بناهای آرامگاهی بی‌نظیری در آن وجود دارد که از نظر تاریخی، معماری، زیباشناسی و هنری، این مکان را در زمره مهم‌ترین گورستان‌های جهان جای داده است.

وی با تاکید بر اینکه سال‌ها است نگاه به قبرستان‌ها متفاوت شده و به‌طور اشتباه دفن در این مکان متوقف شده است، در حالی که با رعایت سلسله مراتبی می‌توانیم قبرستان را دوباره پویا نگه داریم تصریح کرد: در گذشته هنرمندان و نام‌آوران در آرامستان از مردم جدا دفن نمی‌شدند و سابقه‌ای نداشته است.

رئیس ایکوم ایران از تخت فولاد به عنوان قبرستانی اصیل یاد کرد و افزود: بزرگان در گذشته در بین مردم عادی دفن می‌شدند و دفن اموات در تخت فولاد نیز از این قائده مستثنی و مکان‌ها طبقاتی نبوده است.

طباطبایی با بیان اینکه نگاه به قبرستان تخت فولاد باید نگاه فرهنگی باشد که امروزه شاهد کارهای بسیار خوبی با نگاه فرهنگی هستیم که باید ادامه پیدا کند، اضافه کرد: تخت فولاد به‌عنوان منبع تاریخ اصفهان معرفی می‌شود که گردشگرانی که می‌خواهند با تاریخ اصفهان آشنا شوند، باید از این مجموعه بازدید داشته باشند و نیاز است مسئولان آن، مجموعه اطلاعات لازم را در اختیار گردشگران قرار دهند.

وی گفت: تخت فولاد میراثی ملی در تمام ادوار است و زاینده‌رود نیز مهم‌ترین جلوه اصفهان است.

سنگ قبرهای موجود در تخت فولاد موزه‌ای گویا است

اصغر منتظرالقائم، استاد تاریخ دانشگاه اصفهان نیز در این نشست با اشاره به وسعت عناصر تخت فولاد اضافه کرد: دانشنامه تخت فولاد از بیست سال قبل با همت ۱۳۰ پژوهشگر تدوین شد که در این کار بزرگ محققان بسیاری از شهرهای گوناگون و خارج از کشور را همراهی کردند و در آن صدها مدخل در معرفی مشاهیر تخت فولاد وجود دارد

وی افزود: تدوین چهار جلد دانشنامه برای یک گورستان امری بی‌نظیر بوده است و تخت فولاد تنها گورستانی است که دانشنامه دارد.

این استاد تاریخ خاطرنشان کرد: سنگ قبرهای موجود در تخت فولاد خود موزه‌ای گویا و اشعار زیبا و خوشنویسی در کنار ماده تاریخ، خود سخنگوی فرهنگ است؛ حجاری سنگ‌ها نیز با نقوشی از فرشتگان، انسان‌ها و گیاهان زیادی، وصفی فراتر دارد.

منتظرالقائم ادامه داد: علاوه بر بزرگان علمی و هنری، تخت فولاد میراث ناملموسی هم دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد و همین امروز نیز آیین‌هایی در این مکان جاری است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برگزاری دعای کمیل اشاره کرد، همچنین در روزهای مختلف به خصوص در شب‌های جمعه مردم به‌صورت گسترده در تکایا حضور دارند.

وی با بیان اینکه تخت فولاد از دوران پیش از اسلام، تاکنون پابرجا است و مکانی برای تعالی‌بخشی است، خاطرنشان کرد: مردم در طول زندگی خود مشکلات روحی و روانی فراوانی دارند که با آمدن به این مکان معنوی به درمان آن می‌پردازند و ارتباطی با عالم معنا برقرار می‌کنند.

به گزارش ایمنا، در این نشست، از نقشه چینی_انگلیسی گردشگری اصفهان نیز رونمایی شد.

کد خبر 728906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.