هنگام وقوع جرم، صحنه را دست نخورده نگه دارید

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان، دست نخورده باقی ماندن صحنه جرم را حائز اهمیت بالایی دانست و گفت: مال باختگان تا زمان رسیدن تیم بررسی صحنه جرم این پلیس، به هیچ چیزی دست نزنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، حسین ترکیان اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در پلیس آگاهی استان اصفهان صورت گرفته، راه‌اندازی تیم‌های بررسی صحنه جرم در تمام کلانتری‌های استان است که در صورت وقوع هرگونه سرقت، قتل یا هر جرم دیگری، این تیم‌ها در صحنه حضور می‌یابند و مدارک و سرنخ‌هایی از مجرمان با استفاده از روش‌های علمی به دست می‌آورند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد شاهد آلوده شدن صحنه جرم توسط خانواده مال باخته، بزه‌دیده یا همسایگان این افراد هستیم، افزود: دست نخورده باقی ماندن صحنه جرم برای پلیس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسبی صورت گیرد، آموزش‌های ویژه‌ای ارائه و از ورود افراد متفرقه به محل وقوع جرم تا رسیدن اکیپ بررسی صحنه جرم جلوگیری شود.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان تصریح کرد: مالباختگان، بزه‌دیدگان و افرادی که با جرم سرقت یا قتل مواجه می‌شوند به هیچ عنوان صحنه جرم بهم نزنند و جای چیزی را تغییر ندهند تا تیم‌های بررسی صحنه جرم پلیس آگاهی بتوانند کار تخصصی خود را به بهترین شکل انجام دهند.

ترکیان عنوان کرد: به افراد که هنگام ورود به منزل متوجه وقوع جرم سرقت در آن شدند توصیه می‌کنیم ابتدا خونسردی خود را حفظ کنند و از طریق تماس با شماره تلفن ۱۱۰ موضوع را به پلیس اطلاع دهند و تا زمان حضور تیم بررسی صحنه جرم به هیچیک از وسایل منزل دست نزنند و به افراد غیرمسئول نیز اجازه دست زدن به صحنه سرقت را ندهند، همچنین از تجمع افراد در محل وقوع سرقت جلوگیری کنند و مراحل پیگیری سرقت توسط کارآگاهان پلیس را برای هیچ فردی بازگو نکنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر جرم واقع شده در زمره جرایمی که رسیدگی به آنها در حیطه وظایف کلانتری‌ها نباشد، پرونده به پلیس آگاهی ارجاع داده می‌شود و این روند نیز توسط شاکی باید انجام شود و انتقال هرچه سریع‌تر پرونده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفت: در مدتی که تحقیقات روی جرم انجام شده در جریان است و کاراگاهان پلیس آگاهی در حال شناسایی و دستگیری مجرم یا مجرمان هستند ممکن است به دفعات از شاکی دعوت شود که برای تکمیل اطلاعات، تعیین هویت مجرم به ویژه در مواردی که فرد قربانی مجرم را دیده مانند سرقت به عنف یا تشخیص اموال سرقتی خود به پلیس آگاهی مراجعه کند.

ترکیان تاکید کرد: همکاری با افسر مسئول پرونده در مرحله رسیدگی به شکایت از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت نداشتن همکاری، تبعات ناشی از تأخیر یا نقص در رسیدگی، بیش از همه متوجه شاکیان پرونده خواهد بود، بنابراین توصیه می‌شود در این مرحله با مأموران در اجرای وظایف خود حداکثر همراهی و مساعدت را داشته باشند تا هرچه زودتر پرونده با کسب نتیجه مطلوب به سرانجام برسد.

کد خبر 725655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.