کارت‌های هوشمند ملی تا سال ۱۴۰۵ تمدید شد / ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در صف انتظار دریافت

با توجه به اهمیت الکترونیکی شدن خدمات شهروندی، هوشمند و الکترونیکی شدن کارت ملی تمام افراد در دستور کار مسئولان کشوری قرار گرفته و تمام تلاش‌ها در راستای صدور هر چه سریع‌تر کارت‌های ملی هوشمند است؛ بر اساس اظهارات مسئولان مربوطه، سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در صف انتظار دریافت کارت ملی هوشمند هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کارت ملی هوشمند با ارائه سه کاربرد اصلی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان از کارت به عنوان یک ابزار چند کاره استفاده کرد، به کمک کارت ملی و این امکان فراهم می‌شود که کاربردهای مختلف در کنار هم و روی یک کارت قرار گیرند.

از جمله مهم‌ترین این مزایا کارت ملی هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شناسایی در حوزه دیجیتال، امکان تصدیق هویت بر اساس رمز عبور، رمزنگاری و بیومتریک به صورتی که کارت، صاحب کارت و سیستم بهره‌برداری بتوانند دو به دو یکدیگر را تصدیق هویت کنند.

داشتن یک بدنه با دوام، با ویژگی‌های امنیتی بیش‌تر و بالاتر نسبت به کارت ملی کاغذی

امکان امضای دیجیتال

امکان پردازش اطلاعات

امکان تغییر اطلاعات پس از صدور

امکان افزودن کاربرد جدید پس از صدور

امکان دسترسی به اطلاعات بر حسب مجوزهای دسترسی مختلف و به صورت امن

امکان استفاده کارآمدتر از خدمات دولت الکترونیک

تمدید اعتبار کارت‌های هوشمند ملی تا سال ۱۴۰۵

هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: با شروع دولت سیزدهم، ۱۰ میلیون نفر از هموطنان درخواست کارت هوشمند ملی داده بودند و در صف انتظار بودند که بیش از دو سال بود که صادر نشده بود، اما به‌رغم تمام مشکلات، توانستیم این صف را کوتاه کنیم و به ۱۰ میلیون کارت در صف انتظار، رسیدگی شد و امید است با هماهنگی‌های انجام شده، کارت‌های در انتظار هموطنان را نیز در کمترین زمان ممکن را در اختیار افراد قرار دهیم.

وی افزود: حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در صف انتظار هستند و در مجموع از ابتدای صدور کارت هوشمند ملی تاکنون بیش از ۶۳ میلیون نفر کارت خود را دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: یکی از اتفاقاتی خوبی که در زمینه صدور کارت هوشمند ملی داشتیم این بود که در یک سال و نیم اخیر با هماهنگی وزارت امور خارجه توانستیم برای هموطنان خارج از کشور امکانی فراهم کنیم که در نمایندگی‌های ایران در مناطق خارج از کشور کارت صادر شود و آنها کارت خود را دریافت کنند.

کارگر افزود: هموطنان در خارج از کشور به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند و درخواست به صورت الکترونیک به وزارت خارجه ارسال و کارت برای آنها صادر می‌شود و کارت از این طریق در اختیار ایرانیان خارج از کشور قرار می‌گیرد.

وی گفت: در حال حاضر در ۲۸ نمایندگی خارج از کشور افراد برای صدور کارت هوشمند ملی به ما معرفی می‌شوند، اما حدود ۸۰ نمایندگی هم وجود دارد که اگر به ما افرادی را معرفی کنند می‌توانیم کارت ملی را بر آنها صادر کنیم.

صدور کارت هوشمند ملی برای افراد زیر ۱۵ سال

رئیس سازمان ثبت احوال تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵ هزار درخواست ایرانیان خارج از کشور برای ما آمده بود که اقدامات لازم برای صدور کارت برای همه آنها انجام شد و کارت به آنها تحویل داده شده است.

کارگر تاکید کرد: برای اینکه هموطنان به راحتی از کارت‌های هوشمند ملی استفاده کنند و هزینه‌های مربوط صدور دوباره کارت را نداشته باشند، قرار شد که تاریخ اعتبار تمام افرادی کارت آنها تا سال ۱۴۰۳ و قبل از آن است تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شود.

وی اضافه کرد: یکی از کارهایی که در این چند سال قبل توفیقی بر آن انجام نشد، کاربردی شدن و استفاده از قابلیت‌های مختلف این کارت است که بسیار مهم و همواره مدنظر سازمان ثبت احوال بوده است و توفیقی در این خصوص انجام نشد.

رئیس سازمان ثبت احوال ادامه داد: در مورد استفاده از قابلیت‌های کارت هوشمند در یک سال اخیر با چند دستگاه این اقدام را شروع کردیم، از جمله با سازمان ثبت اسناد که اثر انگشتی که از مردم برای کارهای حقوقی گرفته و با اثر انگشت در کارت تطبیق داده می‌شود و قابل استفاده است.

کارگر در مورد دادن کارت ملی به افراد زیر ۱۵ سال گفت: برای صدور کارت به این گروه منع قانونی نداریم، مطالعات آن انجام شده و تصمیماتی هم در کنار مجوزهای قانونی گرفته شده است؛ اعتقاد داریم که برای افراد زیر ۱۵ سال هم کارت هوشمند ملی صادر شود.

وی درباره چگونگی صدور کارت هوشمند ملی برای افراد زیر ۱۵ سال افزود: کارت هوشمند ملی این افراد را می‌توان از بدو تولد صادر کرد که تا چند سال برای وی قابل استفاده باشد و با توجه به اینکه پس از چند سال و تا سن ۱۵ سالگی چهره فرد تغییر می‌کند، می‌توان کارت جدید صادر کرد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: کارت هوشمند ملی افراد زیر ۱۵ سال از نظر اطلاعات گنجانده شده در آن نسبت به افراد بالای ۱۵ سال تفاوت خواهد داشت، اما از نظر امنیت همچون سایر کارت‌های هوشمند ملی خواهد بود.

کارت‌های هوشمند ملی تا سال ۱۴۰۵ تمدید شد / ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در صف انتظار دریافت

رفع عقب افتادگی صدور ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند

احمد وحیدی، وزیر کشور اظهار کرد: سازمان ثبت احوال یکی از سازمان‌های مهم و زیرساختی کشور است که آمارهای حیاتی را برای انواع تجزیه و تحلیل‌ها تهیه می‌کند، بی‌تردید تحلیل‌هایی که روی این آمارها انجام می‌شود نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های کشور دارد.

وی افزود: ثبت احوال به عنوان سازمان پیشرو در دولت سیزدهم اقدامات و تحولات خوبی را انجام داده است که امیدواریم این مسیر دنبال شود، چراکه اقدامات بسیاری باقی‌مانده که باید محقق شود، سازمان ثبت احوال در زمینه آمارگیری ثبتی مبنا که از سال گذشته آغاز شد به عنوان یک اقدام بسیار مهم گام‌های مؤثری را برداشت، پیش‌تر آخرین آمارگیری در سال ۱۳۹۵ انجام شده است و اگر آمارگیری ثبتی مبنا را دنبال کنیم، به لحاظ آماری وضعیت بسیار بهتری را خواهیم داشت.

وزیر کشور با اشاره به موضوع قانون جوانی جمعیت گفت: تکالیف مهمی برای سازمان ثبت احوال تعیین شده که ایجاد دفتر مناسب در این سازمان آماده شده است تا اجرای دقیق این قانون محقق شود، بر همین اساس در اتاق جمعیتی که در سازمان ثبت احوال ایجاد شده است، تلاش خواهد شد که تحقق قانون جوانی جمعیت به صورت تأثیرگذار دنبال شود.

وی ادامه داد: خدمات این سازمان می‌تواند با به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند نیازهای مردم را به صورت بسیار سریع‌تر پاسخ دهد، پیش‌تر ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند از سال‌های گذشته به عنوان عقب افتادگی وجود داشت که با کار خوبی که صورت گرفت این ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند نیز صادر شد، هر چند که جریان صدور کارت ملی دائمی است و صدور کارت برای متقاضیان انجام می‌شود.

الزام تعویض شناسنامه‌ها

وحیدی در پاسخ به سوالی در خصوص صدور کارت ملی برای افراد زیر ۱۵ سال تصریح کرد: این موضوع یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته، چراکه می‌تواند در حوزه اخذ خدمات برای این افراد تسهیل‌گری را فراهم کند، لذا در ماه‌های آینده این اقدام آغاز خواهد شد، درباره تجمیع کارت‌های ملی و کارت‌های بانکی نیز سازمان ثبت احوال و بانک ملی ایران تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند که فرآیند تجمیع این کارت‌ها نیز در حال دنبال شدن است.

وی درباره تکالیف دستگاه‌های مختلف و تحقق این تکالیف درباره قانون جوانی جمعیت اضافه کرد: در حوزه وزارت کشور تمام تکالیفی که بر عهده وزارت بوده انجام شده و در سطح هر شهری اقدام در حال پیگیری است و در نهایت اطلاعات بر اساس هر روستا جمع‌آوری خواهد شد.

وزیر کشور افزود: خدماتی که سازمان ارائه می‌دهد هر چه به سمت هوشمند شدن حرکت کند مردم در مراجعات راحت‌تر خواهند بود، خدمتی برای ایرانیان خارج از کشور که کارت ملی می‌خواستند ارائه شده به شکلی که در گذشته باید برای اخذ کارت ملی به داخل کشور می‌آمدند، اما با هماهنگی وزارت امور خارجه ایرانیان خارج از کشور می‌توانند کارت ملی هوشمند خود را خارج از کشور دریافت کنند.

وی در خصوص احتمال اعمال الزام برای تعویض شناسنامه‌ها گفت: شناسنامه‌ها تعداد زیادی کیفیت خود را از نظر مقررات ایمنی یا از دست داده‌اند یا به اندازه شناسنامه‌های جدید نیست، بر همین اساس سازمان ثبت احوال در مقاطع زمانی فرآیند جمع‌آوری و تعویض این شناسنامه‌ها را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وحیدی در مورد سامانه ثبت نشانی ایرانیان نیز گفت: این موضوع جزو آمارهای لازمی است که احراز هویت افراد را تکمیل می‌کند و به عنوان وظایف ذاتی سازمان ثبت احوال در مقررات پیش‌بینی شده و دستگاه‌های مختلف نیز در این حوزه باید از ثبت احوال خدمات دریافت و شهروندان نیز باید تغییر نشانی خود را در این سامانه ثبت کنند، اما سازمان‌ها زمانی که نیاز به نشانی دارند باید از این سامانه بهره بگیرند تا به عنوان یک مشوق باعث شود شهروندان نشانی جدید خود را در سامانه به‌روز کنند، در این حوزه بر اساس چارچوب‌های قانونی ضعف‌هایی وجود دارد که باید حل و فصل شود.

از جزئیات الزام تعویض شناسنامه‌ تا حذف آن

دریافت کپی‌های کاغذی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های مختلف نیاز نیست

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دریافت کپی‌های کاغذی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های مختلف به‌رغم اعلام ممنوعیت این موضوع تأکید کرد: دریافت کپی‌های کاغذی از نظر ما ضرورتی ندارد.

وزیر کشور ادامه داد: وقتی دستگاه‌ها می‌توانند به سامانه‌های ثبت احوال متصل شوند و به صورت برخط این مدارک هویتی را دریافت کنند، این مسیر، مسیر امن‌تری نیز خواهد بود و رفاه مردم را نیز به همراه دارد و نباید نسبت به دریافت کپی‌های کاغذی اقدام کنند، امیدواریم دستگاه‌هایی که به این مدارک نیاز دارند از سامانه‌های ثبت احوال کشور استفاده کنند.

وی افزود: سازمان ثبت احوال ارائه‌کننده خدمات است و آمادگی خود را برای ارائه این خدمات اعلام کرده است، ما هم از همه دستگاه‌ها درخواست می‌کنیم که به تکالیف قانونی خود عمل کنند، بی‌تردید وقتی قانون ابلاغ می‌شود نیازی به بخشنامه نیست، البته این خدمات جدید است، بنابراین دستگاه‌ها باید به متن قانون مراجعه کنند و از امکانات و ظرفیت‌های ایجاد شده بهره بگیرند، باید رویه‌های قبلی تغییر کند که البته شاید زمان‌بر باشد.

بررسی حذف شناسنامه‌ها

وحیدی با اشاره به ایجاد پایگاه اطلاعات سببی و نسبی افزود: با توجه به کاری که در خصوص ایجاد این سامانه انجام شده است و درصد قابل قبولی پیشرفت داشته، امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام نهایی برسد.

وی درباره حذف شناسنامه‌ها نیز گفت: اینکه شناسنامه‌ها با چیز دیگری جایگزین شود در دست بررسی است، اما الزامات و مقتضیاتی دارد. آمادگی از سمت سازمان ثبت احوال وجود دارد، اما باید الزامات متقاضیان آن نیز لحاظ شود، باید این موضوع در مقررات نیز دیده شود، بنابراین همه موضوعات در اختیار سازمان ثبت احوال نیست، ظرفیت فنی ایجاد شده، اما باید مقررات نیز متناسب‌سازی شود.

کد خبر 725467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 0
    باسلام بنده یک ساله درخواست صدور مجدد دادم هنوز کارتم صادر نشده همش وعده وعید میدن