روز جهانی «نه» به نی‌های پلاستیکی

روز جهانی «بدون نی» یا «نه به نی‌های پلاستیکی» هر سال با هدف کاهش مصرف پلاستیک در سراسر جهان، در ۳ فوریه مصادف با ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، زیرا نی‌های پلاستیکی در فهرست اقلام یک‌بار مصرفی قرار دارد که به‌واسطه ضررهای بالا باید از آن اجتناب کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی بدون نی یک رویداد سالانه است که در سوم فوریه برگزار می‌شود و هدف آن افزایش آگاهی در مورد اثرات زیست‌محیطی نی‌های پلاستیکی است. این روز به‌عنوان یادآوری برای افراد، کسب‌وکارها و سازمان‌ها عمل می‌کند تا استفاده از نی‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف را کاهش دهند.

تاریخ روز جهانی بدون نی ۱۴۰۲

روز جهانی بدون نی به‌منظور نه گفتن به نی‌های پلاستیکی و افزایش آگاهی از اهمیت این امر در سوم فوریه مصادف با چهاردهم بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. هدف این روز افزایش آگاهی عمومی در مورد آلودگی پلاستیکی است.

روز جهانی «نه» به نی‌های پلاستیکی

مضرات نی‌های پلاستیکی

در مأموریت نجات سیاره از شر پلاستیک‌ها، اولین قدم استفاده از آخرین نی است. نی‌های پلاستیکی، این لوله‌های رنگارنگ به ظاهر بی‌گناه، بی‌خطر و حتی سرگرم‌کننده از جمله زباله‌های فراوانی هستند که در دریا، سواحل و تمام طبیعت یافت می‌شوند و از عوامل نابودی سیاره زیبای زمین هستند، بنابراین کالایی که کمتر از ۱۰ دقیقه از آن استفاده می‌شود، در پارک‌ها، آبراه‌ها و اقیانوس‌ها قرار می‌گیرد و در میان ۱۰ آیتم اول بیشترین زباله‌های جمع‌آوری‌شده از سواحل قرار دارند. تنها در ایالات متحده، مصرف‌کنندگان روزانه ۵۰۰ میلیون نی استفاده می‌کنند، حال آنکه مانند همه پلاستیک‌ها، مواد مورد استفاده در نی حاوی مواد افزودنی مضر برای محیط زیست و سلامت انسان است. نی‌ها در حالی که سال‌ها روی آب شناور یا زیر زمین مدفون می‌مانند، سموم خود را آزاد و در نتیجه محیط اطراف را آلوده می‌کند. این محصولات از نظر طراحی بسیار نازک و سبک هستند، بنابراین تهدیدی خطرناک برای حیوانات به‌ویژه آبزیان به‌شمار می‌روند.

روز جهانی «نه» به نی‌های پلاستیکی

نی‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف نشان‌دهنده فرهنگ دور ریختن و اعتیاد بشر به پلاستیک و محصولاتی با بازیافت دشوار هستند و بیشتر اوقات راهی محل‌های دفن زباله می‌شوند. رها شدن این اقلام در دریا و اقیانوس با اشتباه گرفته‌شدن آن‌ها با غذا و بلعیده شدنشان توسط موجودات دریایی همراه است. این امر ضرورت تعیین روز جهانی بدون نی را در جهان نشان می‌دهد.

روز جهانی بدون نی

روز جهانی بدون نی در مورد ترویج استفاده از جایگزین‌های پایدار برای نی‌های پلاستیکی، روز تشویق مردم به نه گفتن به این نی‌ها و فرصتی عالی برای خداحافظی با آن‌ها برای همیشه است. این مشکل را باید دوطرفه و با تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده کمتر از نی‌های پلاستیکی و تشویق کسب‌وکارها به ارائه نی کمتر از طریق آموزش و بهبود اطلاعات کارکنان برطرف کرد.

این اقدام بیش از یک روند و در اصل یک حرکت دائمی و عمدی برای بهبود سبک زندگی با تغییر بعضی باورهای بشری است، زیرا استفاده از نی‌های پلاستیکی در حجم فعلی منطقی نیست و می‌توان با اقدامات کوچک روزمره هم‌چون صرف‌نظر از نی‌ها یا استفاده از انواع کاغذی، شیشه‌ای، فلزی و هر نوع قابل استفاده مجدد، تغییرات بزرگی ایجاد کرد، زیرا با کاهش استفاده از نی‌های پلاستیکی می‌توان تأثیرات قابل‌توجهی بر محیط زیست گذاشت و در جهت آینده‌ای پایدارتر تلاش کرد. در اصل با ایجاد تغییرات کوچک در زندگی روزمره، می‌توان تغییرات بزرگی برای کره زمین ایجاد کرد.

روز جهانی «نه» به نی‌های پلاستیکی

کد خبر 725127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.