تداوم مشکلات خرید مسکن در بریتانیا

قیمت مسکن بریتانیا در ماه ژانویه با سریع‌ترین رشد نرخ از اکتبر، ۰.۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش و تنها ۰.۲ درصد کاهش سالانه داشت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، قیمت مسکن در بریتانیا پس از در نظر گرفتن اثرات فصلی، در ژانویه ۰.۷ درصد افزایش یافت. این رقم منجر به بهبود نرخ سالانه رشد قیمت مسکن از منفی ۱.۸ درصد در دسامبر به منفی ۰.۲ درصد در ژانویه شد که قوی‌ترین رشد از آن زمان محسوب می‌شود، اما مسیر نرخ وام مسکن که برای بازار این بخش بسیار مهم است، برای خریداران خانه همچنان چالش‌برانگیز به‌شمار می‌رود. به‌عنوان مثال اگر متوسط نرخ وام مسکن به چهار درصد کاهش پیدا کند، بار پرداخت وام مسکن با فرض تغییر قیمت مسکن و درآمد تا ۳۴ درصد از پرداخت‌های فعلی را کاهش می‌دهد. با این حال نرخ وام مسکن سه درصدی هنوز بسیار بالاتر از پایین‌ترین سطحی است که سال ۲۰۲۰ در پی همه‌گیری کووید -۱۹ مشاهده شد و هنوز لازم است این معیار مقرون‌به‌صرفه به میانگین بلندمدت خود بازگردد.

قیمت مسکن در بریتانیا

میانگین فعلی قیمت مسکن در بریتانیا ۱۶ هزار پوند کمتر از مبلغ اوج ۲۷۳ هزار و ۷۵۰ پوندی ثبت شده در آگوست ۲۰۲۲ است، یعنی دوره‌ای که با تأثیر افزایش نرخ بهره بر بازار ملک مشخص می‌شود. با این حال قیمت‌ها همچنان ۴۲ هزار پوند بالاتر از قیمت‌های مشاهده شده در ژانویه ۲۰۲۰ باقی مانده است که بازتابی از گسترش سریع در طول همه‌گیری محسوب می‌شود که نرخ‌های بهره کم‌سابقه افزایش تقاضا را نشان می‌داد.

تداوم مشکلات خرید مسکن در بریتانیا

پس‌انداز برای سپرده نیز همچنان یک چالش مهم برای خریداران مسکن است. تخمین زده می‌شود که سپرده ۲۰ درصدی برای یک خانه معمولی برای اولین بار در حال حاضر برابر با ۱۰۵ درصد از متوسط درآمد ناخالص سالانه است. افرادی که به دنبال املاک اجاره‌ای هستند نیز به‌طور مشابه به دلیل سطح بالای رقابت با قیمت‌های بالاتری روبه‌رو می‌شوند.

متوسط اجاره‌بها در خارج از لندن بریتانیا در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ به ۱۲۸۰ پوند در ماه رسید که نسبت به سال قبل ۹.۲ درصد افزایش داشته است و پایین‌ترین نرخ رشد سالانه مشاهده شده از سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

به این ترتیب در انگلستان کسانی که از درآمد متوسط خانوار برخوردارند، حدود ۲۶ درصد از آن را برای خانه‌های اجاره‌ای با قیمت متوسط هزینه می‌کنند که این مبلغ در ولز ۲۳ درصد و در ایرلند شمالی ۲۵ درصد است. با این حال پیش‌بینی‌ها برای سال آینده حاکی از افزایش پنج درصدی متوسط اجاره‌بها در خارج از لندن و افزایش سه درصدی در داخل پایتخت است.

تداوم مشکلات خرید مسکن در بریتانیا

کد خبر 724765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.