افزایش انتقادات به نوسازی اهرام جیزه

نوسازی اهرام جیزه و چگونگی انجام آن انتقادات بحث‌برانگیزی را در زمینه بی‌توجهی به این میراث مصری و عجایب جهانی به راه انداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عملیات بازسازی هرم منکورع در جیزه مصر طی دو روز گذشته، انتقادات بسیاری را در پلت‌فرم‌های آنلاین برانگیخته است. این بازسازی که توسط رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر به‌عنوان پروژه قرن لقب گرفته است، به کمک عملیات بازسازی، لایه گرانیتی هرم را به سبک اصلی بازمی‌گرداند. در ابتدا این هرم با گرانیت پوشانده شد، اما با گذشت زمان بخشی از پوشش خود را از دست داد.

ویدئوها نشان می‌دهد که کارگران در فرآیند جبران این نقصان، صفحات گرانیتی خشن را روی پایه هرم می‌گذارند که این اقدام از نظر متخصصان مصرشناس بیهوده است و به‌طور کامل از دستورالعمل‌های نوسازی جهانی منحرف شده است. در واقع این پروژه سه‌ساله که توسط یک مأموریت مشترک بین مصر و ژاپن محسوب می‌شود، تردیدهای را برانگیخته است که باعث می‌شود کارشناسان آن را به مثابه صاف کردن برج پیزا تلقی کنند.

مناقشه جاری نگرانی‌های مهم‌تری را در مورد حفظ تاریخی مصر نشان می‌دهد، حال آن‌که این کشور به‌طور قابل‌توجهی به گردشگری وابسته است.

افزایش انتقادات درباره نوسازی اهرام جیزه

ویرانی آثار تاریخی مصر

منطقه باستانی قاهره به‌تازگی ویران شده است که این امر به بسیج جامعه مدنی پیرامون برنامه‌ریزی شهری و مسائل تاریخی منجر شد. در وضعیتی مشابه نیز مقامات اسکندریه رنگ‌آمیزی مجدد سقف‌های استادانه مسجد ابوالعباس المرسی را پس از بازسازی در قرن پانزدهم به رنگ سفید بررسی کردند.

طرح فعلی نوسازی هرم جیزه نیز هنوز یک موضوع بحث‌برانگیز است و در کانون انتقادات قرار دارد. منتقدان بر اهمیت حفظ میراث غنی مصر و انطباق آن با هنجارهای بین‌المللی تأکید می‌کنند، در حالی که مقامات تأکید بیشتری بر بازسازی دارند. در مجموع این اختلافات مسئله حفظ میراث باستانی و رابطه آن را با مدرنیزاسیون مطرح می‌کنند.

افزایش انتقادات درباره نوسازی اهرام جیزه

کد خبر 724730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.