۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
فروکش تب قیمت با گوشت وارداتی

شتاب‌گیری واردات از ابتدای فصل زمستان گرچه نتوانست روند رو به رشد قیمت گوشت داخلی را متوقف کند اما با جلوگیری از کشتار دام‌های مولد، رشد زایش دام در پرواربندی‌های داخلی و تامین نیاز بازار از طریق گوشت‌های منجمد و گرم وارداتی، تب قیمت محصولی که رکورددار گرانی در ماه‌های گذشته بوده فروکش کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از شروع فصل خزان تاکنون گوشت قرمز رکورددار تورم بوده است، داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در دی‌ماه نیز قیمت گوشت ۲.۶ درصد افزایش یافته و تورم نقطه‌ای گوشت قرمز با ۹۸/۳ درصد، صدرنشین اقلام دیگر بوده است.

مقایسه قیمت گوشت با بهمن سال گذشته حکایت از تورم قابل توجه گوشت قرمز دارد زیرا قیمت گوشت گوسفندی در بهمن ماه سال گذشته حدود ۲۰۶ هزار تومان بود که امسال به ۴۸۰ هزار تومان رسیده و هر کیلو گوشت گوساله نیز در بهمن پارسال حدود ۲۵۰ هزار تومان بود که این روزها به نرخ حدود ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

خشکسالی‌های سه چهار سال گذشته ضربه‌ای برای کاهش قابل توجه دام مولد بود و کاهش تعداد بره‌ها در نتیجه تولید گوشت و گرانی این محصول در بازار را به دنبال داشت. فعالان صنعت دامپروری بر این باورند که خشکسالی، کاهش بارندگی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی در سال‌های گذشته دامداران را ناگزیر به فروش بخشی از دام مولد خود کرد به همین دلیل اکنون جمعیت دام مولد و در نتیجه دام ورودی به بازار به شدت کاهش پیدا کرده است.

توزیع گوشت منجمد ۲۸۵ هزار تومانی

علیرضا پیمان‌پاک؛ قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز خشکسالی‌های دو سال اخیر و افزایش هزینه دامداران به دلیل حذف ارز ترجیحی را آسیبی به پشتوانه دامی کشور با عرضه دام‌های مولد می‌داند و می‌گوید: برای رفع این مشکل، واردات گوشت گرم و منجمد در دستور کار دولت است و روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم وارداتی به بازار عرضه خواهد شد که از هشت کشور در حال واردات است و در روزهای اخیر قرار است واردات گوشت قرمز گرم تا ۳۰۰ تن افزایش یابد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای توزیع گسترده گوشت منجمد وارداتی با قیمت تعادلی افزود: عرضه گوشت منجمد برزیلی با قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان هم افزایش خواهد یافت که مجموعه‌های بزرگ پرمصرف از جمله رستوران‌ها و اصناف از این نوع گوشت استفاده می‌کنند همچنین قرار است تا ماه رمضان ۳۵ هزار تن گوشت منجمد وارد شود.

به گفته پیمان پاک تا اواسط آذرماه با واردات گسترده، بازار کنترل شد اما در یک ماه اخیر تعطیلات ژانویه بود و به دلیل سرمای هوا از حوزه اوراسیا واردات دام متوقف شده و عرضه از روزی ۲۰۰ تن به روزی ۳۰ تا ۴۰ تن رسید اما در یک هفته اخیر اما واردات افزایش یافته و به ۲۰۰ تن رسیده است که سبب شد قیمت دام زنده در بازار پایین بیاید.

وی پیش‌بینی می‌کند از نیمه دوم اسفند با عرضه داخلی، قیمت پایین‌تر بیاید و یادآور می‌شود: در فصل بهار آینده عرضه دام داخلی ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

بلاتکلیفی مشکلات تولید و گله‌های مولد

انتظار می‌رود که با فرارسیدن فصل زایش بره‌ها و ادامه واردات، بازار گوشت برای ایام نوروز و ماه رمضان تنشی در زمینه کمبود عرضه یا جهش قیمت را پیش رو نداشته باشد با این حال افشین صدر دادرس؛ مدیرعامل اتحادیه دام سبک، واردات گوشت با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را به معنای پرداخت ۵۰ درصد یارانه به دامداران خارجی می‌داند و اظهار می‌کند: مسئولان وزارت جهاد بارها وعده کاهش قیمت گوشت را در ماه‌های قبل داده‌اند و به تازگی اعلام کرده‌اند که قیمت گوشت تا پایان سال متعادل می‌شود، دلیل نوسانات قیمت گوشت در دی ماه فصل زایش دام و تعطیلات ژانویه مطرح شد، اما این سوال مطرح است که عرضه بره‌های نر چه ارتباطی به ماده دارد که به دلیل فصل زایش قیمت باید افزایش یابد؟

وی بر این باور است که قیمت دام را مصنوعی در بازار از ۲۲۰ و ۲۳۰ هزار تومان به ۲۶۰ هزار تومان رساندند و یادآور می‌شود: پس از مجوز مرکز توسعه صادرات برای پیله‌ورها، قیمت دوباره به ۲۲۰ هزار تومان کاهش یافت.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه آینده روشنی پیش روی صنعت دام نیست، ادامه می‌دهد: با توجه به آنکه برنامه دولت مبتنی بر واردات دام زنده و گوشت قرمز است، از این رو روند تولید اصلاح نمی‌شود یا تعداد گله‌های مولد افزایش نمی‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه واردات گوشت کار زیربنایی نیست، می‌گوید: احیای تولید کار زیربنایی است، از این رو انتظار می‌رود مسئولان سیاستی در راستای احیای گله‌های مولد به کار گیرند تا همین میزان محدود سرانه مصرف گوشت قرمز دچار چالش نشود و از آن طرف فشار بر تولیدکننده وارد شود.

وعده محقق نشده

صدر دادرس درباره قیمت و تقاضای انواع گوشت قرمز در روزهای پایانی سال و با توجه به همزمانی عید نوروز و ماه رمضان تصریح می‌کند: به صورت عادی در نیمه دوم سال و با نزدیکی به شب عید تقاضا سیر افزایشی به خود می‌گیرد و امسال که ماه رمضان با عید نوروز همزمان شده این جریان تشدید می‌شود، از سوی دیگر قیمت گوشت در بازار بالاست و این امر به کاهش توان خرید مردم انجامیده است، بنابراین نمی‌توان به راحتی اظهار کرد که تقاضا در پایان سال جاری شدت داشته باشد.

وی با بیان این‌که تولید در وضعیت چندان مطلوبی به سر نمی‌برد، ادامه می‌دهد: امیدواریم بارش‌های موجود وضعیت مراتع را بهتر کند تا بره‌هایی که در اواخر زمستان و اوایل بهار به دنیا می‌آیند بتوانند تولید را تقویت کنند، البته این اتفاق عاملی بر کاهش قیمت گوشت قرمز نیست و تنها می‌توان امیدوار بود به ثبات قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش دوباره نرخ‌ها کمک کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور قیمت هر کیلو دام زنده گوسفندی را حدود ۲۳۰ هزار تومان برشمرده و توضیح می‌دهد: قیمت گوشت لاشه گوسفندی درب کشتارگاه و به صورت عمده ۵۱۵ هزار تا ۵۲۰ هزار تومان است، از مهر ماه تاکنون وعده کاهش قیمت گوشت قرمز داده می‌شود اما این اظهارنظرها درباره قیمت گوشت مبتنی بر حدس و گمان است و مبنای کارشناسی ندارد.

واردات ۵۰۰ میلیون دلار گوشت در ۱۰ ماه

تازه‌ترین آمارهای گمرک نشان می‌دهد از ابتدای سال تا کنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار گوشت قرمز وارد کشور شده که این رقم رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است.

بر اساس این آمار در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال حدود ۲۵ هزار تن گوشت قرمز سبک به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجهی داشته است همچنین تا پایان دی ماه گوشت قرمز سرد سنگین نیز به میزان ۶۷ هزار تن و با ارزش ۳۰۰ میلیون دلار از گمرکات ترخیص شده است.

رشد ۲۲ درصدی زایش‌های پاییزه دام

از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران، اطلاعات حاصل از آمارگیری اندازه‌گیری فصلی تعداد و تولیدات فصلی دام سنگین (گاو و گوساله) که توسط مرکز آمار ایران در آذر ماه ١۴٠٢ اجرا شد نشان می‌دهد تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور در آذر ماه ۵.۴۸ میلیون رأس شامل ۱.۵۰ میلیون رأس دام اصیل، ٢.٣٢ میلیون رأس دام آمیخته و ۱‌.۶۶ میلیون رأس دام بومی بوده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل ١١٩ هزار رأس افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در پاییز امسال ٣۴٩ هزار رأس گوساله در دامداری‌های کشور متولد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٢ درصد افزایش داشته است همچنین تعداد گاو و گوساله پروار شده در پاییز امسال ۴۶۲ هزار رأس برآورد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش یافته است.

با وجود این واردات دام زنده و فرآورده‌های دامی با درخواست متقاضیان، ضوابط و مقررات ملی و همچنین ضوابط و مقررات بین‌المللی در جریان است. به گفته محسن مشکات؛ معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۶۰ هزار رأس گوسفند کشتاری از ارمنستان وارد ایران شده و زیر نظر بازرسان کشتار شده است.

وی ادامه می‌دهد: دام‌های وارداتی از مرز ورودی تا کشتار تحت نظارت‌های قرنطینه‌ای اداره کل دامپزشکی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل قرار دارد و با توجه به علامت‌گذاری (پلاک کوبی) انجام شده در قرنطینه‌های مبدا و ثبت آنها در سیستم یکپارچه قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور، امکان خروج دام‌ها از سیستم نظارتی وجود ندارد.

تأثیر مثبت واردات دام زنده در بازار

منصور پوریان؛ رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره واردات دام زنده از ارمنستان اظهار می‌کند: در زمینه واردات دام زنده برای کشتار و تنظیم بازار در بخش گوسفند مشکلی وجود ندارد و با ادامه این روند طبق روال چند ماه پیش دام وارد و کشتار می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر مثبت گوشت‌های با نرخ دولتی در تنظیم بازار می‌گوید: دام از مرز جلفا و کشور ارمنستان وارد می‌شد و پس از کشتار گوشت آن وارد چرخه بازار به صورت تنظیم بازاری می‌شد در کنار آن پالایش و ارزش افزوده ذبح دام نیز در داخل کشور انجام می‌شد و این روند در مرزهای شرقی کشور یعنی سیستان و بلوچستان نیز برای واردات گوساله و گوسفند انجام می‌شود.

رئیس شورای تأمین دام کشور روند واردات را خوب و قابل تقدیر می‌داند و می‌افزاید: در زمینه تولید دام سنگین در داخل کشور مشکلی وجود ندارد، کمبود در زمینه دام پرواری بود که در زمینه گوساله پرواری نیاز به واردات داشتیم و بخش کوچکی از نیاز بازار این طریق تأمین شد و تأثیر خوبی تاکنون به جا گذاشته است.

وی یادآور می‌شود: انتظار داریم که در آخر بهمن اسفند و بهار شاهد کشتار دام گوساله پروار شده داخلی باشیم.

رشد تقاضا برای پرواربندی دام سبک

پوریان درباره تأثیر واردات بر قیمت گوشت می‌گوید: این ادعا که قیمت دام زنده از واردات تأثیر نپذیرفت، درست نیست، اتفاقاً تأثیر قیمتی خوبی ایجاد کرد اما دلیل افزایش قیمتی که ابتدای فصل زمستان و دی‌ماه در دام سبک اتفاق افتاد این بود که بخش زیادی دام زنده را پرواربندها برای پروار بندی خرید کردند و به این ترتیب تقاضا برای پرواربندی دام سبک زیاد بوده است.

وی ادامه می‌دهد: دامداران بیشترین دام را از طریق مرزهای غربی خرید کردند که سبب افزایش قیمت در آن بخش شد بنابراین آن قیمت دستکاری شده بود اما قیمت واقعی دام و پایه پرواری دام زنده‌ای که خرید شد با افزایش سه هزار تومانی روبه‌رو شد با این حال، پروارهای خوبی در دامداری‌ها صورت گرفت.

رئیس شورای تأمین دام کشور از بازگشت قیمت دام زنده سبک به آن قیمت قبل از گرانی خبر می‌دهد و می‌گوید: اکنون عرضه زیاد است اما تقاضا به اندازه کافی نیست در کنار آن پس از تعطیلات ژانویه دوباره مسیر واردات گوشت گرم باز شده و با گسترش توزیع گوشت‌های منجمد با قیمت مناسب در بازار، شاهد کاهش قیمت هستیم تا جایی که در روزهای گذشته مرتب با کاهش قیمت دام زنده روبه‌رو بوده‌ایم.

فصل زایش و افزایش تولید

وی تعدیل بازار دام زنده را به دلیل عرضه مناسب و زایش‌های خوب در جنوب غربی و مرکز کشور می‌داند و تصریح می‌کند: با اینکه در فصل زمستان هستیم، آب و هوا معتدل است و این شرایط زایش را بسیار هموار می‌کند بنابراین اکنون زایش دام‌ها در مراکز تولیدی مرکز کشور اتفاق می‌افتد و در کنار این افزایش تولید یا رشد زایش، بازار تهران نیز از طریق واردات تقریباً کنترل شد در نتیجه بخش زیادی از دام‌های مولد کشتار نشده و شاهد فصل زادآوری مناسب دام‌ها هستیم.

پوریان درباره احتمالی کاهش قیمت گوشت اظهار می‌کند: با وجود فراز و فرودهای اخیر، قیمت ثابت دام مشخص است و با توجه به شرایط کنونی و گزارش مرکز آمار در فصل پاییز شاهد رشد ۲۰ درصدی تولید گوسفند و ۲۳ درصدی تولید گوساله بودیم که به طور قطع این روند در زمستان نیز ادامه خواهد داشت.

وی پیش‌بینی می‌کند دام تولیدی استان‌های غربی تقریباً از اواخر بهمن و ابتدای اسفندماه در بازار عرضه شده و در کنار گوشت‌های وارداتی به چرخه مصرف اضافه خواهد شد در این میان موضوع مهم، قیمت در کف بازار است که در صورت مناسب بودن قیمت، تقاضا برای دام داخلی افزایش می‌یابد.

رئیس شورای تأمین دام کشور تقاضا برای دام داخلی در بازار را پایین عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: قیمت این محصولات به نسبت واقعیت‌ها و منطق بازار بالا است به همین دلیل می‌بینیم که رکود خاصی در میادین و دام وجود دارد، در گذشته خریداران زیادی دامداری‌های داخلی به میادین مراجعه می‌کردند اما اکنون کم و بیش خریدار دیده می‌شود زیرا بالا بودن قیمت مشتریان را فراری می‌دهد.

نبض بازار در دست گوشت منجمد وارداتی

وی با اشاره به عرضه دو نوع گوشت گرم و منجمد وارداتی در بازار تاکید می‌کند: بیشترین گوشت‌های منجمد که با قیمت ۲۳۰ هزار تومان در حال عرضه هستند و از مغولستان وارد شده، کل تقاضای بازار را پوشش می‌دهد، در کنار آن گوشت گوساله گرم با قیمت ۳۶۵ تومان و گوشت منجمد گوساله ۲۸۰ تومانی نیز عرضه می‌شود، بنابراین تقاضا برای گوشت گرم در بخش داخل بسیار پایین آمده است.

پوریان از رشد تقاضا برای گوشت منجمد وارداتی خبر می‌دهد و می‌گوید: در گذشته ما از نظر گوشت گرم و دام داخلی هشت استان را پوشش می‌دادیم اما اکنون تمام این استان‌ها گوشت منجمد تقاضا می‌کنند این نشان می‌دهد سیاست دولت برای واردات باعث شد جمعیت رو به کاهش دام در دامداری‌ها دوباره زیاد شود.

وی ادامه می‌دهد: در صورتی که دام داخلی نیز با قیمت منطقی به فروش رسد، اطمینان داشته باشید که رقابت با محصولات وارداتی همسان شده و تقاضا به سمت گوشت داخلی تغییر می‌یابد ولی بیشتر متقاضیانی که در گذشته خواستار گوشت گرم بودند اکنون مصرف‌کننده گوشت منجمد مغولی و یا برزیلی با قیمت‌های هر کیلو ۲۳۰ تا ۲۸۰ هزار تومان شدند.

قیمت واقعی گوشت ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان

رئیس شورای تأمین دام کشور خاطرنشان می‌کند: گوشت گرم گوساله وارداتی به قیمت کیلویی ۳۶۵ هزار تومان در بازار موجود است در مجموع این گوشت‌های وارداتی توانست اثرگذاری خوبی در تنظیم بازار داشته باشد، می‌توان گفت که قیمت واقعی گوشت بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان است.

وی قیمت واقعی دام زنده را با آنچه در بازار یا در فضای مجازی دیده می‌شود، متفاوت بیان می‌کند و می‌افزاید: قیمت واقعی و نقد دام زنده در بخش گوشت بره درجه یک کشتاری امروز ۱۹۵ تا ۲۰۵ تومان است و بقیه دام‌ها همه زیر ۱۹۵ تومان عرضه می‌شود.

پوریان با تاکید بر نقش مثبت واردات به بهبود وضعیت تولید داخلی می‌گوید: هنگامی که بازار تهران به عنوان یک بازار عمده و مهم از طریق واردات تأمین شود، کشتار روزانه‌ای که از سراسر کشور به پایتخت فرستاده می‌شد، متوقف شده و دام در استان‌ها باقی می‌ماند تا در همان منطقه مصرف شود در حالی که قبل از آن بیشتر دام‌های کشتاری فصل پاییز و زمستان دام مولد بود که این موضوع نیز نشان دهنده کمک واردات به تولید کمک کند در جهت رشد تولید و زایش است.

فعالان تولید و عرضه دام زنده در کشور بر این باورند که با توجه به افزایش حجم واردات گوشت و دام همچنین زایش مناسب دام‌ها در دامپروری‌های داخلی، رشد قیمت گوشت قرمز در بازار منطقی نیست با این حال هر سال از دی‌ماه شاهد موج‌سازی‌های قیمتی توسط برخی افراد سودجو هستیم که انتظار می‌رود این موج‌سازی قیمتی با مدیریت بازار از سوی جهاد کشاورزی کنترل شود.

کد خبر 724639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 0
    دولت باید با واردات گسترده گوشت سوداگران گوشت را به خاک سیاه بنشاند