روز جهانی گورخر + تاریخچه و موضوع

روز جهانی گورخر هر سال در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ۱۴۰۲) برای ایجاد آگاهی در مورد نیاز به حفاظت از گورخرها برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با توجه به کاهش مساحت محیط طبیعی و افزایش رشد انسان‌ها، زیستگاه‌ها در معرض تهدید و حیوانات در معرض انقراض قرار دارند. گورخرها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این حیوانات مهربان، زیبا و منحصربه‌فرد بیشتر در قاره آفریقا، در مناطق نیمه‌بیابانی کنیا و اتیوپی و نواحی تپه‌ای نامیبیا، آنگولا و آفریقای جنوبی یافت می‌شوند و نسل آن‌ها به‌شدت در معرض خطر است.

تاریخ روز جهانی گورخر ۱۴۰۲

روز جهانی گورخر هر ساله سی‌ویکم ژانویه مصادف با ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و در مورد افزایش آگاهی و اقداماتی است که می‌توان برای کمک به حفظ این حیوانات کم‌نظیر انجام داد. این روز ر فرصت مهمی برای برجسته کردن تهدیداتی است که گورخرها در طبیعت با آن روبه‌رو هستند و تلاش‌های حفاظت از آن‌ها را ترویج می‌کند.

روز جهانی گورخر + تاریخچه و موضوع

تاریخچه روز جهانی گورخر

روز جهانی گورخر به احتمال زیاد توسط کنسرسیومی از سازمان‌های حفاظت از محیط زیست و مؤسسات زیست‌شناسی حفاظتی تأسیس شده است. هدف این روز کمک به افزایش آگاهی در مورد شرایط زندگی گورخرها و نحوه محافظت از تعداد آنها در برابر کاهش بیشتر است. ایده پشت روز جهانی گورخر نیز این است که مردم احساس کنند در قبال این حیوانات باشکوه مسئولیت دارند و تشویق شوند در امر محافظت از آن‌ها مشارکت داشته باشند.

گورخرها در معرض خطر انقراض

در حال حاضر سه نوع گورخر شامل گورخر گروی، گورخر دشتی و گورخر کوهستانی در طبیعت یافت می‌شود. این حیوانات در معرض خطر انقراض قرار دارند و احتمالاً تنها حدود ۳۰۰ هزار گورخر در طبیعت باقی مانده است.

گورخر گروی ساکن نواحی شمالی کنیا، بسیار نادر و یک گونه به‌شدت در خطر انقراض است که بیش از ۵۴ درصد از کل جمعیت خود را از دست داده است. این تلفات طی سه دهه گذشته به دلیل شکار شدن گورخرها برای پوست آن‌ها با سرعت بالا اتفاق افتاده است.

روز جهانی گورخر + تاریخچه و موضوع

دو زیرگونه دیگر گورخر نسبت به گورخر گروی کمتر در معرض خطر قرار دارند. گورخرهای دشتی در ساوانای آفریقایی زندگی می‌کنند و زیستگاه طبیعی آن‌ها به‌خوبی حفظ شده است. این نوع گورخر در حال رشد است، اما گورخر کوهی ساکن در آفریقای جنوبی، آنگولا و نامیبیا در کنار خطرات شکار غیرقانونی، از سوی مردم محلی نیز در خطر هستند، چراکه مردم در صورت سخت شدن شرایط، آنها را برای گوشت شکار کنند.

کد خبر 724600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.