آیا روانشناسی بالینی جزو رشته های پیراپزشکی است؟
آیا روانشناسی بالینی جزو رشته های پیراپزشکی است؟

آیا روانشناسی بالینی جزو رشته های پیراپزشکی است؟ روانشناسی بالینی جزو رشته‌های پیراپزشکی محسوب نمی‌شود. روانشناسی بالینی یک زمینه درون حوزه روانشناسی است که به مطالعه و درمان مسائل روانی و اختلالات روانی افراد می‌پردازد. این حوزه شامل ارائه خدمات مشاوره و درمان به افراد با مشکلات روانی مختلف می‌شود.

در مقابل، پیراپزشکی به ترکیب علوم پزشکی با رشته‌هایی مانند پرستاری، زبان‌شناسی پزشکی، تغذیه‌شناسی، علوم بهداشت و... می‌پردازد.

آیا روانشناسی بالینی جزو رشته های پیراپزشکی است؟ روانشناسی بالینی جزو رشته‌های پیراپزشکی محسوب نمی‌شود. روانشناسی بالینی یک زمینه درون حوزه روانشناسی است که به مطالعه و درمان مسائل روانی و اختلالات روانی افراد می‌پردازد. این حوزه شامل ارائه خدمات مشاوره و درمان به افراد با مشکلات روانی مختلف می‌شود. در مقابل، پیراپزشکی به ترکیب علوم پزشکی با رشته‌هایی مانند پرستاری، زبان‌شناسی پزشکی، تغذیه‌شناسی، علوم بهداشت و... می‌پردازد.

پیراپزشکی به عنوان یک حوزه گسترده‌تر، علوم مختلف را در حوزه بهداشت فراهم می‌کند و نهایتاً به توازن سلامت فردی و جمعی کمک می‌کند. در حالی که روانشناسی بالینی بر روی جنبه‌های روانی و روحی تمرکز دارد و به بررسی و درمان اختلالات روانی افراد می‌پردازد.

رشته روانشناسی بالینی شاخه ای از علم روانشناسی است که به آموزش، تحقیق، تشخیص و روان درمانی (به غیر از دارودرمانی) اختلالات روانشناختی در علوم پزشکی می پردازد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند با همکاری و نظارت اساتید روانپزشکی و روانشناسی بالینی علاوه بر تشخیص و روان درمانی اختلالات روانی به آموزش و پژوهش در زمینه های فوق بپردازند. حال که دانستید روانشناسی چیست اگر به دنبال یک دکتر روانشناس حرفه ای هستید که بتواند شما را در زمینه مشاوره و روانشناسی و زندگی بهتر هدایت کند پیشنهاد سایت پزشک کرج، این است که به صفحه بهترین دکتر روانشناس در کرج مراجعه کنید.

مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی بالینی به دوره ای اطلاق می شود که شامل تحصیل بالاتر از مدرک لیسانس است و اولین سطح تحصیلی پس از لیسانس است. این رشته مجموعه ای از دوره ها و مطالعات هماهنگ، منسجم و وابسته به هم است که می تواند افراد شایسته، متعهد و ماهر را تولید کند. از فارغ التحصیلان این رشته انتظار می رود با آشنایی با بسیاری از روش های تشخیصی، درمانی و تحقیقاتی در زمینه روانشناسی بالینی و کسب مهارت های علمی و عملی لازم، به تدریس و ارائه خدمات روان درمانی در جامعه بپردازند.

روانشناسی چیست؟

روانشناسی مطالعه ذهن و رفتار است که شامل تأثیرات بیولوژیکی، فشارهای اجتماعی و عوامل محیطی است که بر نحوه تفکر، عمل و احساس افراد تأثیر می گذارد. روانپزشکان (عصب روانشناسان) و روانشناسان با استفاده از علم روانشناسی به درمان اختلالات روانی می پردازند و روان انسان را درک می کنند.

به دست آوردن درک عمیق تر و عمیق تر از روانشناسی می تواند به افراد کمک کند تا بینش خود را نسبت به اعمال خود و همچنین درک بهتری از دیگران به دست آورند.

انواع روانشناسی:

انواع روانشناسی

روانشناسی یک حوزه علمی گسترده و متنوع است که شامل مطالعه تفکر، رفتار، رشد، شخصیت، عواطف، انگیزه و غیره است. در نتیجه برخی از زیربخش ها و صنایع تخصصی پدید آمده اند. در زیر برخی از زمینه های اصلی مطالعه و کاربرد در روانشناسی آورده شده است:

روانشناسی غیرطبیعی: به مطالعه رفتارهای غیرعادی و اختلالات روانی می پردازد. این شاخه تخصصی با تمرکز بر مطالعه و درمان انواع اختلالات روانی و مرتبط با روان درمانی و روانشناسی بالینی است.

روانشناسی زیستی: مطالعه می کند که چگونه فرآیندهای بیولوژیکی بر ذهن و رفتار تأثیر می گذارد. این شاخه ارتباط نزدیکی با مغز و اعصاب دارد و از ابزارهایی مانند MRI و PET اسکن برای مطالعه آسیب های مغزی یا ناهنجاری های مغزی استفاده می کند.

روانشناسی بالینی: بر ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات روانی تمرکز دارد.

روانشناسی شناختی: مطالعه فرآیندهای فکری انسان از جمله توجه، حافظه، ادراک، تصمیم گیری، حل مسئله و فراگیری زبان است.

روانشناسی قیاسی یا تطبیقی: شاخه ای از روانشناسی است که به مطالعه رفتار حیوانات می پردازد.

روانشناسی رشدی: شاخه ای است که رشد و تکامل انسان را در طول عمر مطالعه می کند و شامل توانایی های شناختی، اخلاق، عملکرد اجتماعی، هویت و سایر زمینه های زندگی می شود.

روانشناسی جنایی: یک رشته کاربردی است که با استفاده از تحقیقات روانشناختی و قوانین موجود بر روی سیستم قضایی و عدالت کیفری تمرکز دارد.

روانشناسی صنعتی – سازمانی: رشته ای است که از تحقیقات روانشناختی برای بهبود عملکرد و انتخاب کارکنان استفاده می کند.

روانشناسی شخصیتی: بر درک چگونگی رشد شخصیت و همچنین الگوهای فکری، رفتارها و ویژگی هایی که فرد را منحصر به فرد می کند، تمرکز دارد.

روانشناسی اجتماعی: بر رفتار گروهی، تأثیرات جامعه بر رفتار فردی، نگرش، تعصب، سازگاری در جامعه، پرخاشگری و سایر موضوعات مرتبط تمرکز دارد.

خلاصه:

همانطور که می بینید، اگرچه علم روانشناسی نسبتاً جوان اما پیچیده اما گسترده است، عمق و همچنین وسعت زیادی دارد. اگرچه ارزیابی، تشخیص و درمان بیماری روانی از اهداف اولیه روانشناسی است، روانشناسی بسیار فراتر از سلامت روان است.

منبع: پزشک کرج

کد خبر 724519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.