محاصره پاریس توسط کشاورزان معترض

کشاورزان فرانسوی دولت این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند تا به درخواست‌های آن‌ها برای دستمزد بیشتر برای محصولاتشان، کاهش تشریفات زیست‌محیطی و حمایت در برابر واردات ارزان پاسخ دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دو اتحادیه بزرگ کشاورزان فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کردند که اعضای مستقر آن‌ها در مناطق اطراف پاریس، از بعدازظهر روز دوشنبه تمام جاده‌های اصلی به پایتخت را مسدود می‌کنند تا شهر را در محاصره قرار دهند. آن‌ها برای چندین روز متوالی با ریختن زباله‌های بدبوی کشاورزی در مقابل ادارات دولتی اعتراض خود را به وضع موجود نشان داده‌اند.

دولت فرانسه که مراقب است تا از تشدید تنش جلوگیری کند، به‌تدریج برنامه‌های کاهش یارانه دیزل کشاورزی را کنار گذاشته و قول داده است که مقررات زیست‌محیطی را کاهش دهد. دولت پاریس همچنین اعلام کرده است که همتایان خود در اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار خواهد داد تا با تسهیل مقررات مربوط به زمین‌های کشاورزی موافقت کنند. کشاورزان برای دریافت یارانه‌های اتحادیه اروپا باید شرایط خاصی را داشته باشند، از جمله الزام به اختصاص چهار درصد از زمین‌های کشاورزی به مناطق موسوم به «غیرمولد».

در هفته‌های اخیر، اعتراضات گسترده کشاورزان در سراسر اروپا به وقوع پیوسته است زیرا خشم آن‌ها نسبت به کاهش درآمد، تشریفات اداری و سیاست‌های زیست‌محیطی که آن‌ها می‌گویند تواناییشان را برای رقابت تضعیف می‌کند، افزایش یافته است. در آخرین اقدام، فعالان اقلیمی و کشاورزان پاریس با پرتاب سوپ به سمت شیشه‌ای که از تابلوی مونالیزا در موزه لوور محافظت می‌کند، اعتراضات خود را نشان دادند.

خشم کشاورزان ناشی از ترکیب پیچیده‌ای از سیاست‌های مختلف دولت و کاهش بودجه از جمله حذف پیشنهادی یارانه‌ها برای دیزل کشاورزی، تخصیص هزینه‌های اضافی برای مصرف آب و ممنوعیت استفاده از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها بر اساس قرارداد سبز اتحادیه اروپا است.

معترضان معتقدند که دولت فرانسه تعهدات خود را در زمینه آب‌وهوا زیر پا می‌گذارد و خواستار ایجاد معادل سیستم مراقبت‌های سلامتی دولتی این کشور برای دسترسی بهتر مردم به غذاهای سالم و در عین حال ارائه خدمات و درآمد مناسب به کشاورزان هستند.

اقدامات دولت فرانسه در برخورد با معترضان

ساعاتی پس از پرتاب سوپ توسط فعالان اقلیمی به سمت نقاشی مونالیزا در موزه لوور، وزارت کشور فرانسه طی یک جلسه اضطراری دستور استقرار نیروهای امنیتی را صادر کرد و پس از تهدید کشاورزان به محاصره شهر، ۱۵ هزار افسر پلیس برای استقرار در پاریس و مناطق اطراف آن اعزام شدند. وظیفه آن‌ها محافظت از مواد غذایی تازه و فرودگاه‌های پایتخت فرانسه برای جلوگیری از ورود کاروان کشاورزان خشمگین به شهر و انجام هرگونه اقدامات اقلیمی است. بازار بین‌المللی رونگیس بخش عمده‌ای از مواد غذایی تازه پایتخت و مناطق اطراف آن را تأمین می‌کند. دولت همچنین از رصد کاروان تراکتورها توسط هلیکوپترهای پلیس و احتمال مسدود بودن جاده‌های شهری از ظهر دوشنبه خبر داد.

با این وجود نخست‌وزیر فرانسه در بازدید از مزارع کشاورزی مناطق مرکزی اذعان کرد که کشاورزان در موقعیت دشواری قرار دارند، زیرا دولت از یک‌سو خواهان کیفیت است و از سوی دیگر تمایل دارد قیمت‌ها همیشه پایین بمانند.

وی در پاسخ به سیاست‌های متناقض فعلی که هم‌زمان سعی در کاهش اثرات زیست‌محیطی کشاورزی و افزایش تولید مواد غذایی با رویه‌های فنی خاص و پایان تدریجی مالیات بر سوخت دیزل برای وسایل‌نقلیه کشاورزی در عین پایین نگهداشتن قیمت‌ها دارد، اظهار کرد که یافتن راه‌حل‌هایی مناسب برای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در خطر است، حال آنکه فرانسه به کشاورزان خود نیاز دارد.

به این ترتیب دولت وی در حال بررسی تدابیر بیشتر علیه روندی است که آن را رقابت ناعادلانه از کشورهای دیگر می‌داند که قوانین تولید متفاوتی دارند و مواد غذایی به فرانسه وارد می‌کنند.

محاصره پاریس توسط کشاورزان معترض

کد خبر 724170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.