تجارت کربن در دستور کار سازمان محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تجارت کربن در دستور کار این سازمان است و بدین منظور با سازمان‌ بورس وارد مذاکره شده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه امروز _دوشنبه نهم بهمن_ در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم که در کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان محیط زیست در زمینه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه تغییر اقلیم پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار را به عنوان هاب منطقه‌ای در نظر گرفته است.

وی افزود: سامانه جامع خدمات‌رسانی دولت در حال طی کردن مراحل نهایی خود است و راه‌اندازی آن باعث حذف بوروکراسی فیزیکی و کاهش حمل و نقل و مصرف سوخت می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییر اقلیم یک بعد طبیعی و یک بعد انسان‌ساخت دارد، اظهار کرد: میانگین دمای هوا و بارش‌های جهانی در بازه‌های زمانی کاهش چشمگیری داشت و شاهد دوره‌هایی مانند یخبندان بودیم، دیرینه‌شناسی نیز نشان می‌دهد که کره زمین برای ساماندهی خود تغییراتی را می‌پذیرد، با آب شدن یخ‌های قطب جنوب امکان ایجاد تغییرات در پوسته زمین و بروز زلزله وجود دارد.

سلاجقه درباره عوامل انسان‌ساز مؤثر بر تغییر اقلیم اظهار کرد: در حال حاضر محیط زیست دچار بحران‌هایی مانند کمبود آب، ریزگرد و آتش‌سوزی شده است و ما به عنوان تسریع کننده، آن‌ها را تشدید کرده‌ایم، در این شرایط در سطح جهانی باید در زمینه سازگاری با این وضعیت گام برداریم.

وی با اشاره به ابعاد ملی اقدامات ایران برای سازگاری با تغییرات اقلیمی گفت: ایران متنوع‌ترین شرایط اقلیمی در جهان را داشته است و با توجه به تغییرات اقلیمی، تغییراتی هم در اندیشه، مصرف، تولید و بازچرخانی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تبعات بعضی حوادث گفت: طوفان کاترینا در آمریکا موجب شد که حتی با وجود صرف ۱۲۵ میلیارد دلار هزینه از سوی آمریکا شرایط به حال گذشته باز نگردد، سیل سال ۹۸ نیز به کشور ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

سلاجقه با اشاره به نقش تولید در کاهش تأثیرات تغییرات اقلیمی اظهار کرد: وزارتخانه‌های صنعت معدن و تجارت، کشاورزی و نیرو باید گام‌های اساسی در این زمینه بردارند، البته اقداماتی انجام شده است.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه تغییر اقلیم برای اولین بار مطرح شد و سازمان محیط زیست طی یک سال باید برنامه ملی تغییر اقلیم را تدوین کند، پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار نیز به عنوان هاب منطقه‌ای تغییر اقلیم تعیین شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: رویکرد دولت در این زمینه بسیار مناسب است، اما تغییرات شرایط اقلیمی آنقدر حاد است که تأثیر عملکردها چندان ملموس نیست.

سلاجقه با تاکید بر ضرورت تغییر الگوی کشت، مدیریت مصرف آب و نحوه استفاده از سموم اظهار کرد: در زمینه مدیریت دریاچه ارومیه ما به مدیریت نرم اعتقاد داریم و این در حالی است که بعضی از دولت‌ها به مدیریت سخت معتقد بودند، مدیریت نرم مبتنی بر عملکرد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو و لازم است وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تغییر الگوی کشت و ساماندهی چاه‌های غیر مجاز گام بردارد.

وی تصریح کرد: تنوع زیستی در جهان دچار دگردیسی شده است و شاهد جایگزینی گونه‌های گیاهی و جانوری جهان هستیم و به تبع آن دگردیسی فرهنگی اتفاق می‌افتد، بنابراین باید در جهت سازگاری تلاش کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: میانگین استفاده از آب در بخش کشاورزی در دنیا ۶۰ درصد است، اما این عدد در ایران مناسب نیست، در واقع با توجه به تغییرات اقلیمی باید در همه ابعاد تغییراتی را ایجاد کنیم و اسراف‌گرایی را در بین دولت و مردم کاهش دهیم.

سلاجقه گفت: دولت تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی را هدف‌گذاری کرده است و سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های بادی را در دستور کار دارد و سازمان حفاظت محیط زیست به پروژه‌هایی که زیر ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی تولید کند، مجوز می‌دهد.

وی با اشاره به بازچرخانی آب اظهار کرد: بر اساس تاکید سازمان محیط زیست هر کلنگی که به زمین می‌خورد پیش از آن باید ساختمان تصفیه خانه آن به کار افتاده باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات بین‌المللی در زمینه تغییرات اقلیمی گفت: در این زمینه اجلاس «کاپ» برگزار می‌شود و میثاقی وجود دارد که همه کشورها باید به آن پایبند باشند، کشورهای توسعه یافته باید ۱۰۰ میلیارد دلار به به صندوق تغییر اقلیم اختصاص دهند و این در حالی است که تاکنون حدود هفت میلیارد دلار اختصاص داده شده است.

سلاجقه اضافه کرد: در زمینه ابعاد بین‌المللی تغییر اقلیم پرسش‌هایی مطرح است، به عنوان نمونه آیا کشورهای در حال توسعه باید تاوان مسائل کشورهای توسعه یافته را بدهند؟ همه آحاد بشر باید از محیط زیست سالم و پایدار برخوردار باشند و آیا در عمل این اتفاق می‌افتد؟ آیا تحریم‌ها اجازه استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی را به ایران می‌دهند؟ و این در حالی است که سازمان ملل در زمینه تحریم‌های ایران سکوت مطلق کرده است.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه سازگاری با تغییرات اقلیمی گام‌های اساسی برداشته است، تاکید کرد: تغییر سبد سوخت، کیفی‌سازی آن و تلاش برای کاهش گازهای گلخانه‌ای از جمله اقدامات انجام شده از سوی کشور است؛ همچنین تجارت کربن در دستور کار این سازمان است و بدین منظور با سازمان بورس وارد مذاکره شده‌ایم.

کد خبر 723959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.