«پیرولیز پسماند» یک پالایشگاه کوچک است/ ممنوعیت صادرات سوخت پیرولیزی توسط بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از اقدامات شهرداری برای جلوگیری از دفن پسماندها، اجرای روش پیرولیز است، گفت: در این روش، پسماندها در مجاورت گرمای بالا و نبود اکسیژن قرار می‌گیرد و به سوخت مایع تبدیل می‌شود و در واقع یک پالایشگاه با مقیاس کوچک است.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری اصفهان برای کاهش دفن پسماندهای غیرقابل بازیافت با پایه نفتی موسوم به «ریجکت‌ها» و حفظ محیط زیست، مدل «پیرولیز» یا تجزیه حرارتی را با ایجاد یک واحد با ظرفیت ۱۰ تن در روز کلید زده است و در گام بعد قصد دارد این روش بازیافت را با ایجاد یک واحد دیگر به ظرفیت روزانه ۱۰۰ تن افزایش دهد تا ضمن جلوگیری از دفن پسماندهای غیرقابل بازیافت، از آن‌ها سوخت پیرولیزی استحصال کند.

وی با بیان اینکه روزانه حدود ۱۰۰۰ تن پسماند وارد کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی شهرداری اصفهان می‌شود، گفت: از این میزان حدود ۳۵۰ تن مواد غیرقابل بازیافت با پایه کربنی موسوم به «ریجکت» است که این پسماندها یک منبع تولید انرژی است و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پسماند ریجکتی بیش از ۱۰ سال است در سایت دفن پسماند در شرق اصفهان دفن می‌شود، افزود: یکی از اقدامات شهرداری برای جلوگیری از دفن این حجم پسماند با پایه کربنی، اجرای روش پیرولیز یا تجزیه حرارتی است.

ساکتی ادامه داد: در روش پیرولیز، این دسته از پسماندها در مجاورت گرمای بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد و نبود اکسیژن، تجزیه و به سوخت مایع یا روغن پیرولیزی تبدیل و با تصفیه دوباره آن‌ها در برج جداساز، هیدروکربن و مواد با ارزش‌تر تولید می‌شود که قابلیت صادرات دارد و در واقع روش پیرولیز یک پالایشگاه با مقیاس کوچک است.

وی با اشاره به اینکه طرح اولیه پیرولیز با ظرفیت ۱۰ تن در روز در محل کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی شهرداری اصفهان با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی که خرداد ۱۴۰۱ ساخته و راه‌اندازی شد، نتایج خوبی داشته است، گفت: اگر خط دوم آن راه‌اندازی شود، می‌توان محصولات با ارزش‌تری از سوخت پیرولیزی استحصال کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از اجرای طرح تبدیل لاستیک فرسوده خودروها به روغن پیرولیزی با ظرفیت روزانه ۱۰ تن لاستیک در ابتدای سال جاری توسط بخش خصوصی خبر داد و افزود: طی ۱۰ سال گذشته لاستیک‌های فرسوده خودروها در محل کارخانه پردازش پسماند شهرداری اصفهان دپو می‌شد که با اجرای خط تبدیل لاستیک خودروها به روغن پیرولیزی، تاکنون ۷۰ هزار لیتر روغن پیرولیزی استحصال شده است.

اجرای روش پیرولیز برای ریجکت‌ها و لاستیک فرسوده خودروها موفقیت‌آمیز بوده است

ساکتی گفت: سوخت و روغن پیرولیزی در صنایع مختلف کشور کاربرد دارد و حتی می‌توان آن را صادر کرد، اما صادرات آن توسط بخش خصوصی ممنوع است و این ممنوعیت مانع بزرگی برای ادامه فعالیت زیست‌محیطی پیمانکار شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، صادرات سوخت توسط بخش خصوصی ممنوع است و سوخت و روغن پیرولیزی نیز که محصول جدیدی است، مشمول این قانون می‌شود، افزود: پیمانکار در حال حاضر نمی‌تواند سوخت و روغن پیرولیزی را صادر کند و اگر امکان آن فراهم نشود، کم‌کم از این کار کنار می‌رود و باید فرایندهای گذشته را برای مدیریت این دسته از پسماندها ادامه دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: فعالیت‌های زیست‌محیطی بخش خصوصی همچون اجرای روش پیرولیز از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر نیست و درآمدها نسبت با هزینه‌های انجام شده بسیار ناچیز است، اما کار ارزشمندی است و فواید زیادی برای حفظ محیط زیست دارد که دولت باید با رفع موانع و تسهیل در صدور مجوزهای مربوطه، از این کار ارزشمند حمایت کند.

ساکتی با بیان اینکه اجرای روش پیرولیز برای ریجکت‌ها و لاستیک فرسوده خودروها موفقیت‌آمیز بوده است، افزود: شهرداری اصفهان در گام بعد، اجرای طرح تبدیل ریجکت‌ها به سوخت پیرولیزی با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز را برنامه‌ریزی کرده است تا از دفن این میزان پسماند غیرقابل بازیافت جلوگیری شود و در این رابطه نیز فراخوان داده شده است، اما پیمانکار برای اجرای آن به دلیل ممنوعیت صادرات سوخت پیرولیزی رغبت کمی دارد و اگر این امکان فراهم شود، به‌طور قطع بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وی گفت: متناسب با وضعیت موجود و مدل تولید زباله در هر منطقه‌ای باید تصمیم‌گیری شود که در این راستا شهرداری اصفهان سبدی از فناوری‌های مختلف را برای مدیریت پسماندهای اصفهان برنامه‌ریزی کرده است تا از دفن پسماندها جلوگیری شود.

کد خبر 723678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.