به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گروه کمپین محیط زیستی "حملونقل و محیطزیست" (T&E) به تازگی بررسیهایی انجام داده است که نشان میدهد خودروهای جدید در اروپا هر دو سال یک بار به طور متوسط یک سانتیمتر عریضتر میشوند و ممکن است مشکلاتی برای عابران پیاده یا دوچرخهسواران ایجاد کنند؛ عرض خودروهای جدید در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۸۰.۳ سانتیمتر رسیده است که نسبت به ۱۷۷.۸ سانتیمتر در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.
نتایج تحقیقات جدید حاکی از این است که اتومبیلهای جدید در اتحادیه اروپا (EU) مانند اتوبوسها و کامیونها دارای حداکثر عرض ۲۵۵ سانتیمتر هستند، چندین دهه است که خودروها عریضتر شدهاند و این روند تا زمانی که محدودیت سختتری تعیین نشود ادامه خواهد داشت؛ در حال حاضر، قانون اجازه میدهد تا اتومبیلهای جدید به اندازه کامیونها عریض باشند؛ هنگامی که عرض خودروها افزایش پیدا کند، رانندگان شاسیبلندها و وانتهای سبک آمریکایی در مسیرهای پیادهروی پارک میکنند و عابران پیاده، دوچرخهسواران و دیگر افراد در جاده با مشکل رفتوآمد مواجه میشوند.
با توجه به دادههای ارائه شده، از میان ۱۰۰ مدل خودروی برتر سال ۲۰۲۳ میلادی، ۵۲ درصد آنها برای حداقل فضای پارک مشخص شده در خیابان (۱۸۰ سانتیمتر) در شهرهای بزرگ مانند لندن، پاریس و رم بیش از حد عریض بودند؛ عریضتر شدن وسایل نقلیه فضای جاده را برای دیگر وسایل نقلیه و دوچرخهسواران کاهش میدهد و مسیر پیادهروی را نیز اشغال میکنند؛ دادههای به دست آمده از تصادفات نیز نشان میدهد که افزایش ۱۰ سانتیمتری ارتفاع جلوی خودرو، خطر مرگومیر در اثر برخورد با عابران پیاده و دوچرخهسواران را تا ۳۰ درصد افزایش میدهد.
نظر شما