داستان دنباله‌دار تکدی‌گری/  متولیان ساماندهی متکدیان در کرمان چه کرده‌اند؟

معضل تکدی‌گری قصه امروز و دیروز نیست و رفع آن همراهی مردم و همت تمام دستگاه‌های اجرایی و متولی را می‌طلبد که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، شب از راه می‌رسد و ستاره‌ها یکی‌یکی در آسمان کویر خودنمایی می‌کنند، در حالی که هوا سردتر و پیاده‌روها خلوت‌تر شده‌اند، اما هنوز در چهارراه‌های اصلی شهر زنان و کودکان پیاده کمین کرده‌اند تا چراغ راهنمایی قرمز شود.

متکدیانی که در میان آن‌ها مردانی نیز پیدا می‌شود و می‌توان در هر خیابان اصلی تعدادی از آنها را مشاهده کرد، همه یک وجه اشتراک دارند، چهره خود را پوشانده‌اند و شیشه خودروهای کوچک و بزرگ را به امید دریافت پولی اندک می‌زنند.

گروهی از آن‌ها نیز که به نظر می‌رسد سابقه طولانی‌تری در تکدی‌گری دارند، به استعمال موادمخدر روی آورده‌اند و بدون هیچ ابایی به دست‌درازی برای رفع نیاز مالی و تأمین موادمخدر مشغول هستند و در میان آن‌ها کودکان نیز مشغول کار هستند.

داستان دنباله‌دار تکدی‌گری/  متولیان ساماندهی متکدیان در کرمان چه کرده‌اند؟

جمع‌آوری متکدیان و کودکان کار روزانه توسط شهرداری انجام می‌شود

امیر هاشمی، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایمنا در کرمان اظهار می‌کند: در شهرداری به صورت شبانه‌روز پیگیر جمع‌آوری متکدیان هستیم، اما چرخه کامل نیست و باید سایر دستگاه‌ها نیز پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه شهرداری یکی از ارکان اصلی کارگروه ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان در کرمان است، می‌گوید: جمع‌آوری متکدیان و کودکان کار روزانه توسط شهرداری انجام می‌شود اما با توجه به اینکه پس از جمع‌آوری مجموعه‌ای برای ساماندهی آن‌ها وجود ندارد، به حال خود رها می‌شوند و فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

یک‌چهارم جمعیت متکدیان را کودکان کار تشکیل می‌دهند

در حالی که موضوع متکدیان به نوبه خود مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است و باید به صورت جدی به این مسئله ورود کرد، آمارها خبر از تعداد قابل توجه کودکان کار در میان جمعیت متکدیان را می‌دهد که نگران‌کننده است.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان اضافه می‌کند: کودکان کار پس از جمع‌آوری به منظور غربالگری به یکی از مؤسسات خیریه منتقل می‌شوند و عده‌ای دیگر از متکدیان هم به بهزیستی تحویل داده می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای سال تاکنون ۱۲۱۷ نفر از متکدیان در کرمان جمع‌آوری شده است که در میان آن‌ها ۳۲۷ کودک کار حضور داشته‌اند.

۱۰ سوله برای نگهداری متکدیان احداث می‌شود

آثار ناخوشایند پرسه متکدیان در شهر و گسترش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن، به‌قدری زیاد است که دستگاه‌های متولی را به فکر راهکارهای دائمی انداخته است تا به جای اسکان موقت و کوتاه‌مدت، به رفع اساسی این معضل در کلان‌شهر کرمان منجر شود.

ایوب فلاحی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایمنا در کرمان، از احداث ۱۰ سوله برای نگهداری متکدیان خبر می‌دهد و می‌گوید: برای مدیریت، ساماندهی و اشتغال متکدیان، محلی در کیلومتر ۴ بزرگراه امام رضا (ع) در نظر گرفته شده است که توسط معادن استان و با همکاری شهرداری ساخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این اقدام طبق قانون ۶ ماده نگهداری برای این افراد انجام می‌شود و پس از دیوارکشی و تکمیل اقدامات اولیه، از سال آینده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

داستان دنباله‌دار تکدی‌گری/  متولیان ساماندهی متکدیان در کرمان چه کرده‌اند؟

ارائه خدمات روان‌درمانی و سم‌زدایی به متکدیان

از آنجا که عمده متکدیان را افرادی بی‌خانمان یا بی‌سرپرست تشکیل می‌دهند، مدیران دستگاه‌های اجتماعی را بر آن داشته است تا با برگزاری جلسات متعدد برای بهبود وضعیت جسمانی و روانی آنان چاره‌اندیشی کنند که در همین راستا اقدامات کیفی برای آنان در حال انجام است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان با بیان اینکه مجتمع «شوق زندگی» با محوریت دادگستری برای متکدیان راه‌اندازی می‌شود، اضافه می‌کند: با استقرار معاونت پیشگیری از جرم دادگستری در این مرکز، متکدیان از تمامی خدمات مربوطه بهره‌مند خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر متکدیان بزرگسال آقا در کمپ‌های ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند و بعد از سم‌زدایی و روان‌درمانی طی مدت دو ماه، بستر اشتغال آن‌ها را فراهم می‌کنیم.

فلاحی با اشاره به اینکه مراکز ویژه نگهداری بانوان طی هفته‌های آتی آماده می‌شود، اضافه می‌کند: کمپ ماده ۱۶ بانوان به محل جدید واقع در بلوار شهدای خانوک منتقل شده است که پس از تجهیز و انجام تعمیرات لازم، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

ایجاد فرصت سوادآموزی و تحصیل برای کودکان کار

کودکان کار یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های متکدیان را تشکیل می‌دهند که با وجود آرزوی تجربه زندگی مطلوب و بدون دغدغه به دلیل مشکلاتی که پیش روی آن‌ها قرار دارد، با وجود سنِ کم تن به تکدی‌گری می‌دهند و به جای نشستن در کلاس درس و مدرسه روانه خیابان می‌شوند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان ادامه می‌دهد: در بحث کودکان کار ضمن اجرای طرح جذب آنان و ایجاد اشتغال برای گروه سنی خاص، مراکز موقت وجود دارد که به مدت یک هفته یا بیشتر کودکان را پناه می‌دهد تا پس از آن به خانواده‌ها تحویل داده شوند.

وی از برگزاری جلسات مشاوره برای کودکان کار خبر می‌دهد و می‌گوید: طی تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش و اداره کل اتباع برای آن دسته از کودکان کار که مشکل تحصیل داشته‌اند، فرصت سوادآموزی و تحصیل ایجاد شده است.

ساماندهی متکدیان در کرمان گستره استانی دارد

فلاحی از راه‌اندازی سه مرکز ماده ۱۶ در شهرستان‌های کهنوج، جیرفت و زرند خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: به منظور بررسی نحوه اجرای طرح متکدیان و ساماندهی آنان در سراسر استان، جلسات شورای اجتماعی در شهرستان‌های سیرجان، زرند، بم، جیرفت و منوجان نیز برگزار شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان ادامه می‌دهد: متکدیان در سایر شهرستان‌هایی که کمپ ماده ۱۶ ندارند، به مراکز موجود در استان و شهرستان‌های مجاور منتقل می‌شوند.

به گزارش ایمنا، با اینکه اقدامات متعدد برای رفع معضل تکدی‌گری در کرمان با صرف هزینه‌های گزاف ادامه دارد، اما باید برای جلوگیری از بروز آن مردم نیز از کمک‌های بی‌رویه به این افراد که موجب گسترش فرهنگ تکدی‌گری می‌شود، جلوگیری کنند.

کد خبر 723169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.