ریز و درشت بودجه ۱۴۰۳ نصف‌جهان به روایت معاون شهردار اصفهان

بودجه ۱۴۰۳ شهر اصفهان با رقم ۲۸.۹ هزار میلیارد تومان هفته گذشته تقدیم شورای اسلامی شهر شد؛ معاون برنامه‌ریزی شهردار اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا جزئیات لایحه بودجه را تشریح کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان که ممکن است در کمیسیون‌های تلفیق پس از بررسی تغییر کند، با رقم پیشنهادی ۲۸.۹ هزار میلیارد تومان، یکم بهمن سال جاری تقدیم شورای اسلامی شهر اصفهان شد؛ بر اساس بودجه مصوب سال گذشته، بودجه سال آینده ۴۵ درصد رشد داشته و شهرداری اصفهان حدود ۷۰ درصد اعتبارات را به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده است.

از جمله امتیازات بودجه سال ۱۴۰۳ این است که بودجه طبق برنامه ۱۴۱۰ به‌عنوان سند راهبردی تدوین شده است، از این‌رو تدوین بودجه ۱۴۰۳ در نظام بودجه‌ریزی نقطه تحول محسوب می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر در بودجه سال آینده این است که امکان رصد تمام پروژه‌ها به‌صورت مکان‌مند فراهم شده و مختصات و پیشرفت پروژه قابل رصد برای ناظران چه در داخل سیستم اجرایی و چه خارج است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از ریز و درشت بودجه ۱۴۰۳ شهرداری این کلان‌شهر است.

ریز و درشت بودجه ۱۴۰۳ نصف جهان به روایت معاون شهردار اصفهان

مجموع وصولی عملکرد شهرداری در سال جاری معادل ۵۳.۴ درصد بودجه است

ایمنا: ابتدا اشاره‌ای به بودجه و اعتبارات سال جاری شهرداری اصفهان و میزان وصولی آن داشته باشید.

ابراهیمی: بودجه سال جاری شهرداری این کلان‌شهر ۲۰ هزار میلیارد تومان است که از نظر گستره عمل شامل ۱۵ منطقه، ناژوان و شهرداری مرکزی است.

در حال حاضر مجموع وصولی عملکرد شهرداری ۱۰ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان معادل ۵۳.۴ درصد بودجه است. تحقق بودجه در مناطق مختلف متفاوت است؛ به عنوان مثال در منطقه یک ۱۲۸ درصد، منطقه ۲ معادل ۶۸.۹ درصد، منطقه ۳ معادل ۵۹.۳ درصد، منطقه ۴ معادل ۶۷.۵ درصد، منطقه ۵ معادل ۵۵.۴ درصد، منطقه ۶ معادل ۶۴.۵ درصد، منطقه ۷ معادل ۷۰ درصد، منطقه ۸ معادل ۶۶.۳ درصد، منطقه ۹ معادل ۵۶ درصد، منطقه ۱۰ معادل ۶۵.۳ درصد، منطقه ۱۱ معادل ۸۵ درصد، منطقه ۱۲ معادل ۶۴.۵ درصد، منطقه ۱۳ معادل ۵۰.۴ درصد، منطقه ۱۴ معادل ۱۰۲ درصد، منطقه ۱۵ معادل ۴۶.۶ درصد و ناژوان ۵۷.۵ درصد است.

رکورددار تحقق بودجه منطقه یک شهرداری اصفهان با بیش از ۱۲۸ درصد بوده که اضافه‌تر از بودجه جذب کرده است، البته پایان سال مالی که حساب‌ها بسته می‌شود، می‌توانیم ارزیابی کامل از منظر درآمد مناطق داشته باشیم.

ایمنا: در بودجه سال جاری میزان تخصیص اعتبارات به حوزه‌های مختلف چگونه است؟

ابراهیمی: ۴۱ درصد بودجه سال جاری معادل ۸,۱۰۰ میلیارد تومان به موضوعات حمل‌ونقلی اختصاص دارد، ۱۹ درصد معادل ۳,۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه خدمات شهری و محیط زیست، ۲ درصد در حوزه معاونت عمران شهری است .۱۰ درصد بودجه ۱۴۰۲ معادل ۲,۰۶۰ میلیارد تومان به حوزه فرهنگی اجتماعی، ۱۱ درصد معادل ۲,۲۷۸ میلیارد تومان به حوزه مالی و اقتصادی، ۴ درصد معادل ۷۷۶ میلیارد تومان به حوزه شهرسازی و معماری، یک درصد به ادارات کل زیرمجموعه شهرداری اصفهان و ۱۱ درصد معادل ۲,۲۴۸ میلیارد تومان نیز به حوزه برنامه‌ریزی تخصیص یافته که به نوعی تفکیک مصارف حوزه‌ای در بودجه سال جاری است.

به‌طور معمول روال این است که تخصیص ملاک عمل است؛ بر این اساس از ۲۰ هزار میلیارد تومان تاکنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص باز شده است، یعنی الزامات آن، ردیف اعتباری، طراحی، مقدمات، مطالعات و بررسی‌های اولیه فراهم شده است و می‌تواند عملیات اجرایی پروژه‌ها آغاز شود.

از مجموع ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حدود ۱۲ میلیارد تومان به قرارداد مشخص شده که مبنایی برای انجام عملیات اجرایی است، رسیده است.

به لحاظ سال مالی تا پایان اردیبهشت و در حوزه قطار شهری تا پایان خرداد فرصت ارائه اسناد مثبته مالی را داریم تا عملکردها را به‌طور کامل و قطعی گزارش دهیم.

ایمنا: طبق ارقام اعلام شده بودجه سال جاری، فقط ۱۰ درصد بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی سال جاری شهرداری اصفهان معادل ۲,۰۶۰ میلیارد تومان به حوزه فرهنگی و اجتماعی تخصیص یافته است که به نظر می‌رسد عدد کمی باشد!

ابراهیمی: سال‌های گذشته افزایش بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی کمتر از ۳ درصد بوده است، اما سال جاری به ۱۰ درصد رسیده، یعنی دو برابر شده است.

بودجه حوزه فرهنگی اجتماعی دو بار، دو برابر شده است، چراکه یک‌بار سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود دو برابر و باز هم سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود دو برابر شده است.

تدوین بودجه ۱۴۰۳ با ۱۱ رویکرد

ایمنا: بودجه ۱۴۰۳ را هفته قبل تحویل دادید؛ چه خبر از این بودجه؟

ابراهیمی: در بودجه سال آینده ۱۱ سیاست از جمله حرکت به سمت شهر هوشمند، توجه ویژه به محلات کم‌برخوردار و اجرای پروژه‌های محله‌محور، جذب اعتبارات ملی و استانی و استفاده حداکثری از منابع درآمدی جدید، توسعه درآمدهای پایدار و کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار، ارتقای کیفی منابع انسانی برای افزایش بهره‌وری و کارایی، شفافیت عملکرد و پاسخگویی، رعایت عدالت در توزیع امکانات و خدمات به شهروندان (عدالت فضایی و مکانی)، توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مشارکتی، توجه به حفاظت و توسعه نشان (برند شهر اصفهان) در اقدامات، رعایت هویت تاریخی و معنوی شهر اصفهان در توسعه و بهسازی محیط شهری و اهتمام به ارتقای شفافیت و انضباط مالی در مسیر تدوین و اجرای پروژه مبانی کارها بوده است.

ایمنا: سال آینده چه میزان بودجه و اعتبار برای شهرداری اصفهان پیش‌بینی شده است؟

ابراهیمی: بودجه شهرداری اصفهان برای سال آینده ۲۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که ۱۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان مربوط به مناطق پانزده‌گانه و ناژوان و حدود ۱۶ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان مربوط به شهرداری مرکزی است؛ یعنی سهم شهرداری مرکزی در بودجه ۵۶ درصد و سهم مناطق ۴۴ درصد است.

البته بودجه سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان است که در اصلاح به ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید، بنابراین بودجه سال آینده نسبت به بودجه مصوب سال جاری ۴۵ درصد افزایش دارد که معادل رشد تورم اعلامی بانک مرکزی است.

بودجه شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته شهرداری اصفهان (تلفیقی) برابر با ۳۲ هزار و ۴۱۲ میلیارد تومان برای سال آینده است

اگر میزان بودجه را نسبت به اصلاح آن در نظر بگیریم، ۲۴ درصد بودجه سال آینده رشد خواهد داشت که به این عدد بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته شهرداری اصفهان که شهرداری بیش از ۵۰ درصد مالکیت و سهام آن‌ها را دارد، پس از کسر ارقام تکراری ۳,۵۱۲ میلیارد تومان خالص درآمد سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به عدد ۲۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه اضافه و بودجه شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته شهرداری اصفهان (تلفیقی) برابر با ۳۲ هزار و ۴۱۲ میلیارد تومان برای سال آینده می‌شود.

ایمنا: میزان رشد بودجه شهرداری در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟

ابراهیمی: بودجه سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان، بودجه سال گذشته ۱۱ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان و بودجه ۱۴۰۰، ۷,۸۱۹ میلیارد تومان بوده است.

بودجه تلفیقی شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته شهرداری در سال آینده ۳۲ هزار و ۴۱۲ میلیارد تومان، بودجه تلفیقی سال جاری ۲۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان، بودجه تلفیقی سال گذشته ۱۳ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان و بودجه تلفیقی ۱۴۰۰، ۹,۵۷۰ میلیارد تومان است.

میزان رشد بودجه سال آینده نسبت به سال جاری ۴۵ درصد، سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ معادل ۷۱ درصد و سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ معادل ۴۹ درصد بوده است.

از منظر سرانه، یعنی بودجه کل شهرداری اصفهان و مؤسسات وابسته تقسیم بر جمعیت شهر، سرانه بودجه تلفیقی در سال ۱۴۰۰، ۴ میلیون و ۷۳۴ هزار تومان بوده است.

سال ۱۴۰۱ این سرانه به ۶ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان رسید و سال جاری سرانه بودجه تلفیقی شهرداری اصفهان به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و برای سال آینده این سرانه برای هر شهروند ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

تلاش کردیم سرانه معادل رشد تورم باشد و کمتر نباشد؛ با مقایسه میزان رشد سرانه در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ می‌بینیم که رشد ۴۰، ۶۴ و ۴۴ درصدی را در این سال‌ها رعایت کردیم و میزان آن بر اساس تورم بوده است.

از منظر روش‌های پیش‌بینی منابع بودجه، از روش‌های متعددی از جمله روش میانگین ساده، رشد نمایی، تفکیک درآمدها به سیاستی و عملیاتی، آینده‌نگر، هزینه بر درآمد و روش بر مبنای تورم استفاده می‌کنیم.

سال ۱۴۰۳ تلفیقی از روش تفکیک سیاست عملیاتی و روش هزینه بر درآمد را اجرایی کردیم، یعنی ظرفیت منابع را بر حسب منابع موجود از جمله وام و اوراق مشارکت، ارزش افزوده، ساختمانی و سرمایه‌گذاری شناسایی و برآورد کردیم و از سوی دیگر هزینه‌ها را نیز برآورد کردیم.

در این رفت و برگشت، تعادل بین ظرفیت منابع و مصارف و توجه به هزینه‌ها برای اداره و توسعه شهر را مورد توجه قرار دادیم.‌

پیش‌بینی حدود ۶,۶۷۵ میلیارد تومان ارزش‌افزوده در بودجه سال آینده

ایمنا: سبد منابع شهرداری اصفهان برای بودجه ۱۴۰۳ چیست؟

ابراهیمی: از منظر ساختمانی و غیرساختمانی، بودجه سال آینده ۲۷ درصد یعنی حدود ۷ هزار و ۹۱۴ میلیارد تومان ساختمانی و ۲۰ هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان معادل ۷۳ درصد غیرساختمانی است.

برای سال آینده حدود ۶ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان ارزش‌افزوده پیش‌بینی کردیم. حدود ۷ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان کل درآمدهای ساختمانی و حدود ۶ هزار و ۷۲ میلیارد تومان وام و اوراق مشارکت و حدود ۷ هزار و ۲۲ میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری و فروش اموال منقول و غیرمنقول پیش‌بینی شده برای سال آینده است.

از مجموع بودجه ۲۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی سال آینده، ۹ هزار و ۸۳ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای و جاری است و سایر آن در دو گروه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی طبقه‌بندی می‌شود.

در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۷ هزار و ۸۵۲ میلیارد تومان و در بخش تملک دارایی‌های مالی ۱,۹۶۵ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم، یعنی حدود ۳۱ درصد بودجه جاری و ۶۹ درصد عمرانی است.

شهرداری اصفهان از سال ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ حداقل حدود ۷۰ درصد بودجه را به حوزه عمرانی اختصاص داده است، در حالی که از نظر قانونی باید حداقل ۴۰ درصد بودجه عمرانی باشد.

بیشتر سال‌ها میانگین حدود ۷۰ درصد را رعایت و بیشتر اعتبارات شهرداری را در حوزه عمرانی در شهر هزینه کردیم.

در بودجه سال آینده شهرداری اصفهان میزان رشد هر منطقه مشخص است و بیشترین رشد بودجه را منطقه ۱۱ با ۶۷ درصد دارد.

میزان رشد بودجه مناطق پانزده‌گانه به ترتیب منطقه یک ۳۸ درصد، منطقه ۲ شهرداری ۵۹ درصد، منطقه ۳ شهرداری ۱۹ درصد، منطقه ۴ شهرداری ۵۶ درصد، منطقه ۵ شهرداری ۳۸ درصد، منطقه ۶ شهرداری ۳۲ درصد، منطقه ۷ شهرداری ۵۴ درصد، منطقه ۸ شهرداری ۴۱ درصد، منطقه ۹ شهرداری ۲۹ درصد، منطقه ۱۰ شهرداری ۴۰ درصد، منطقه ۱۱ شهرداری ۶۷ درصد، منطقه ۱۲، ۴۵ درصد، منطقه ۱۳ شهرداری ۲۹ درصد، منطقه ۱۴، ۳۳ درصد، منطقه ۱۵ شهرداری ۴۲ درصد و ناژوان ۱۵۴ درصد پیش‌بینی شده است.

رشد بالای بودجه ناژوان به دلیل پروژه آکواریوم است که از سرمایه‌گذار به شهرداری واگذار شده است، از این‌رو هزینه‌های نگهداری و درآمد را افزایش داده است.

سال آینده ۱,۵۷۳ میلیارد تومان یعنی حدود پنج درصد بودجه را به‌صورت متمرکز از مناطق دریافت و برای کمک به بعضی سازمان‌ها و پروژه‌های محرک توسعه هزینه می‌کنیم

البته از میزان بودجه بعضی مناطق برای تعادل‌بخشی ایجاد عدالت بین مناطق، بودجه متمرکز دریافت می‌کنیم که در این راستا مناطقی که محرک توسعه به صورت متمرکز پرداخت می‌کنند شامل مناطق یک، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۳ است که در مجموع برای سال آینده ۱,۵۷۳ میلیارد تومان یعنی حدود ۵ درصد بودجه را به‌صورت متمرکز از مناطق دریافت و برای کمک به بعضی سازمان‌ها و پروژه‌های محرک توسعه هزینه می‌کنیم.

مناطقی که سال آینده برای پروژه‌های محرک توسعه در نظر گرفته‌ایم، شامل مناطق ۲، ۹، ۱۱، ۱۴ و ناژوان است که حدود ۴۷۵ میلیارد تومان به پروژه‌ها و حوزه‌های عمرانی این مناطق کمک می‌کنیم تا تعادل‌بخشی محقق شود.

از منظر اعتبارات بودجه ۲۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی سال آینده ۳۱ درصد معادل ۹ هزار و ۸۳ میلیارد تومان در بخش جاری، ۹ درصد معادل ۲ هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان پروژه‌های مستمر عمرانی، معادل ۵ درصد معادل ۱,۳۱۷ میلیارد تومان اقساط وام است. (شهرداری برای اجرای بعضی پروژه‌ها به‌منظور کمک به عمران و آبادانی شهر از تسهیلات وام استفاده می‌کند که اقدامی مقرون به صرفه است تا پروژه‌ها اجرا شود.)

در بودجه سال آینده ۲ درصد معادل ۶۴۸ میلیارد تومان برای دیون و ۷۹۷ میلیارد تومان معادل سه درصد بودجه ۱۴۰۳ برای پروژه‌های محله‌محور در نظر گرفتیم.

۳ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان معادل ۱۲ درصد پروژه‌های منطقه‌ای، ۱,۳۵۶ میلیارد تومان معادل ۵ درصد پروژه‌های مهم منطقه‌ای و ۹ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان معادل ۳۳ درصد پروژه‌های شاخص شهری در نظر گرفتیم که گستره این پروژه‌ها در سطح شهر است.

ریز و درشت بودجه ۱۴۰۳ نصف جهان به روایت معاون شهردار اصفهان

ایمنا: سال آینده چه پروژه‌های شاخصی در اصفهان داریم؟

ابراهیمی: از مهم‌ترین پروژه‌های شاخص سال آینده شهر اصفهان می‌توان به اجرای خط دو متروی اصفهان اشاره کرد که ۴,۶۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته‌ایم.

برای اجرای رینگ چهارم حدود ۱,۲۷۰ میلیارد تومان، برای خرید اتوبوس و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهر اصفهان ۷۰۰ میلیارد تومان، برای حوزه پساب و انتقال آب ۵۲۰ میلیارد تومان، برای توسعه شبکه فیبرنوری در شهر ۳۰۰ میلیارد تومان، برای سالن اجلاس ۳۰۰ میلیارد تومان، برای خرید ماشین‌آلات جاروب مکانیزه ۲۷۰ میلیارد تومان، برای اجرای پروژه باغ مشاهیر ۲۲۵ میلیارد تومان، تقاطع غیرهمسطح شهید فخری‌زاده ۲۴۰ میلیارد تومان، بازسازی ناوگان اتوبوسرانی ۲۰۰ میلیارد تومان، پردیس فناوری حدود ۱۰۰ میلیارد تومان، خرید ماشین‌آلات و تجهیزات پخش آسفالت ۱۰۰ میلیارد تومان، کارخانه هاضم ۱۰۰ میلیارد تومان، توسعه گردشگری باغ فدک ۸۰ میلیارد تومان و پایانه شهید مهرابی ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

از جمله پروژه‌های مهم منطقه‌ای اصفهان نیز سال آینده می‌توان به تعریض خیابان زرین، خیابان ۲۰ متری باطان، پارک محلی امیرعرب، ساماندهی زیر پل امام خمینی (ره)، پارکینگ مقابل مقابل مرکز بهداشتی حضرت ام‌البنین (س)، ساماندهی خیابان ابوذر، کمپ اضطراری شرق، خیابان‌های متصل به کمربندی شمالی، ورودی دوم گلستان شهدا، باند شمالی کوی شهید موسویان در باغ فردوس و بهسازی کتابخانه مرکزی شهرداری، مراکز فرهنگی و اجتماعی محله‌های قائمه اشاره کرد.

پیش‌بینی ۴۸ محله برای اجرای پروژه‌های محله‌محوری در ۱۴۰۳

ایمنا: سال آینده چند محله شهر اصفهان برای اجرای پروژه‌های محله‌محور انتخاب شده است؟

ابراهیمی: در راستای اجرای پروژه‌های محله‌محور برای سال آینده ۴۸ محله را انتخاب کردیم که شامل محلات جامی، خرم و بیدآبادی در منطقه یک، محله‌های جاوان، دهنو، ولدان در منطقه ۲، محله‌های گلزار، قطعه تیره و ملک در منطقه ۳، محله‌های کردآباد، زون، پینارت در منطقه ۴، محله‌های سیچان و وحید در منطقه ۵، محله‌های فیزادان، دنارت و ردان در منطقه ۶، محله‌های میلاد، ولی عصر و فدک در منطقه ۷ شهرداری، محله‌های بهرام‌آباد، کوجان، گل محمدی و جلالیه در منطقه ۸، محله‌های بهارانچی، جاوان، مهدیه، لادان، جنیران و جروکان در منطقه ۹، محله‌های حصه جنوبی، مصلی، اطشاران، جوهران در منطقه ۱۰، محله‌های بابوکان، لیمجیر و اسلامی در منطقه ۱۰، محله‌های ناصرخسرو، محمودآباد و ملک‌شهر در منطقه ۱۲، محله‌های قائمیه، باغ فردوس، دستگرد و گلزار در منطقه ۱۳، محله‌های شهرک امام خمینی (ره)، باطان، ارزنان در منطقه ۱۴، محله‌های برتیانچی، ارغوانیه، خاتون‌آباد و هیستان در منطقه ۱۵ است.

از مجموع ۴۸ محله مورد نظر، ۱۷ محله تکرار سال‌های گذشته است که از قبل پروژه داشتند و ۳۱ محله جدید است که در این محلات ۷۹۷ میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم.

ایمنا: سهم اوراق مشارکت در بودجه سال آینده چقدر است؟

ابراهیمی: برای سال آینده ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت پیش‌بینی کردیم تا بتوانیم جذب و استفاده کنیم.

اوراق مشارکت سال جاری ۱,۴۵۰ میلیارد تومان داشتیم که در اصلاح به ۲,۹۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم که به لحاظ عملکردی بخش زیادی از آن سال آینده تحقق پیدا می‌کند.

ایمنا: این اوراق در چه بخش‌هایی مصرف می‌شود؟

ابراهیمی: مصرف اوراق مشارکت در قطار شهری، بی‌آرتی و تجهیز و توسعه ناوگان اتوبوسرانی و بعضی پروژه‌های ویژه است.

به‌نوعی اوراق مشارکت برای اجرای بعضی پروژه‌های عمرانی در شهر با اولویت عمرانی‌های حمل‌ونقلی از جمله مترو، اتوبوس و بخشی به بافت فرسوده و بخشی به پروژه‌های سرمایه‌گذاری اختصاص پیدا می‌کند.

ایمنا: به نظر شما میزان اوراق مشارکت برای سال آینده مناسب است؟

ابراهیمی: این رقم بر حسب ظرفیت‌ها در سطح ملی و توان بازپرداخت شهرداری برای تعهدات و بدهی‌ها است که می‌تواند بیش از این باشد.

ما تا پنج هزار میلیارد تومان می‌توانیم اوراق دریافت کنیم، اما ظرفیت منابع در سطح ملی از وزارت کشور برای کلان‌شهرها تعیین می‌شود.

ایمنا: آیا نحوه توزیع این اوراق در سطح شهرهای کشور را عادلانه می‌دانید؟

ابراهیمی: شهرداری اصفهان تلاش کرده است تا بتواند این اعتبارات را دریافت کند، اما توزیع اوراق صددرصد عادلانه نیست و بیشترین اوراق مشارکت را شهرهایی همچون تهران استفاده می‌کنند و کلان‌شهرهای بعدی در رده‌های بعدی هستند، زیرا نگاه تمرکزگرایی در این حوزه وجود دارد.

ارائه تمام پروژه‌های پیشنهادی سال آینده به‌صورت مکان‌مند روی نقشه

ایمنا: با توجه به اینکه یکی از موارد مهم برنامه اصفهان ۱۴۱۰ محیط زیست است، چه پروژه‌هایی با توجه به این مؤلفه در دستور کار سال آینده است؟

ابراهیمی: چند اقدام خوب در سال جاری انجام دادیم؛ یکی از اقدامات این است که هر کدام از موضوعات شهری را با محوریت عدالت فضایی مورد توجه قرار دهیم.

برای نخستین‌بار در سال جاری تمام پروژه‌های پیشنهادی سال آینده و پروژه‌های قبلی را مکان‌مند روی نقشه آوردیم و تمام مجموعه‌های شهری می‌توانند روی داشبورد رصا، پروژه‌های تعریف شده در شهر را مشاهده کنند.

شهرداری سازمانی پروژه‌محور است که در آن مدام پروژه متولد، بهره‌برداری و پروژه‌های بعدی آغاز می‌شود، بنابراین تعداد پروژه‌های شهرداری در زمان‌های مختلف متغیر است و پروژه‌های خرد و محله‌محور و پروژه‌های کلان از جمله قطار شهری در آن‌ها وجود دارد.

ما در مجموع ۱۲۸۳ پروژه فعال داریم که ۵۵۲ پروژه در حوزه خدمات شهری، ۴۳۱ پروژه در حوزه ترافیک، ۱۳۷ پروژه در حوزه شهرسازی، ۱۲۹ پروژه در حوزه فرهنگی اجتماعی و سایر حوزه‌ها ۳۳ پروژه را شامل می‌شود.

اگر به بعضی پروژه‌های حوزه خدمات شهری در سال آینده اشاره کنم، برنامه‌ریزی شده است تا سه ایستگاه جدید آتش‌نشانی احداث و چهار ایستگاه تجهیز شود.

فضای سبز برای سال آینده ۱۳۵ پروژه شامل ۱۷ پروژه احداث فضای سبز و ۱۱۸ پروژه نگهداری و ساماندهی فضای سبز پیش‌بینی شده است.

برای سال آینده هفت پل عابرپیاده جدید و ۹ مورد ارتقا و مکانیزه کردن پل‌های موجود را پیش‌بینی کردیم

برای شبکه آبیاری ۲۲ پروژه شامل تکمیل شبکه کلکتور، تصفیه‌خانه و شبکه توزیع آب و پساب را خواهیم داشت.

برای سال آینده در حوزه شبکه آبیاری ۴۱ پروژه شامل ۲۹ پروژه احداث منبع آب جدید و ۱۲ پروژه شامل نگهداری، ساماندهی و تکمیل است. ۸ پروژه ایجاد سرویس بهداشتی جدید و ۳۴ پروژه نگهداری، ساماندهی و بازطراحی، ۴۲ پروژه برای نگهداری و ساماندهی مادی‌ها، همچنین ۱۷ پروژه شامل جایگزینی تجهیزات قدیمی با بازی‌های نوین و ارتقای کیفی تجهیزات برای حوزه محوطه‌های بازی کودکان پیش‌بینی کردیم.

در حوزه زیباسازی ۱۶۸ پروژه شامل ۵۸ پروژه نورپردازی، ۴۲ دیوارنگاری، ۱۸ پاتوق شهری و ۵۰ سایر پروژه در حوزه زیباسازی، در حوزه شبکه معابر ۱۵۶ پروژه ساماندهی معابر، تکمیل و تعریض، همچنین ۷۶ پروژه پیاده‌روسازی شامل ساماندهی کف‌سازی و بهسازی و احداث برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

برای سامانه‌های هوشمند ۸۹ پروژه نصب دوربین کنترل هوشمند شامل ۵۵ دوربین نظارت تصویری و ۳۴ سامانه پلاک‌خوان و ثبت تخلف، در حوزه پارکینگ ۱۳ پروژه شامل سه پروژه جدید و ۱۰ پروژه ساماندهی تکمیل و توسعه پارکینگ و در حوزه پل عابر پیاده هفت پل عابرپیاده جدید و ۹ مورد ارتقا و مکانیزه کردن پل‌های موجود را برای سال آینده پیش‌بینی کردیم.‌

ایمنا: دیگر پروژه‌های در نظر گرفته شده برای سال آینده کدامند؟

ابراهیمی: برای حوزه بافت فرسوده ۳۳۷ پروژه معادل ۲۶ درصد با شعاع کمتر از ۱۰۰ متر از بافت را اجرا خواهیم کرد و ۶۱ پروژه در بافت شامل ۳۶ پروژه بازگشایی گلوگاه محلات و ۲۵ پروژه مرمت و احیای بافت تاریخی خواهیم داشت، همچنین ۳۴ مرکز فرهنگی شامل ۱۸ مرکز جدید و ۱۶ مرمت و توسعه مراکز موجود را خواهیم داشت.

برای کتابخانه‌های شهرداری پنج پروژه در راستای مرمت و توسعه کتابخانه‌ها خواهیم داشت. در حوزه فضاهای ورزشی ۴۰ پروژه شامل ۱۳ پروژه برای ایجاد فضای جدید و ۲۷ پروژه توسعه و مرمت فضاهای موجود پیش‌بینی شده است.

حرکت به سوی در آمدهای استاندارد، چانه‌زنی‌ها را کم می‌کند

ایمنا: با توجه به تصویب قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها، این موضوع چقدر اثر مثبتی روی درآمد شهرداری در سال جاری داشته است؟

ابراهیمی: هرچه به سوی درآمدهای استاندارد و فرایندهای مشخص و شفاف درآمدی حرکت کنیم، در مجموع کار خوبی است و چانه‌زنی‌ها را کم می‌کند.

درآمدهای پایدار به مجموعه شهرداری از منظر ظرفیت وصول کمک می‌کند، اما اینکه کارایی وصول چقدر است و چقدر می‌توانیم ظرفیت‌ها و منابع را داشته باشیم، موضوع جداگانه‌ای است.

درآمدهای پایدار به مجموعه شهرداری اصفهان کمک کرده است تا تأمین منابع خود را مستمر و با کیفیت کند.

گفت‌وگو از: راضیه کشاورز

کد خبر 722948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.