مسیرهای دوچرخه اصفهان مصوبه شورای ترافیک را دارد/ سال آینده مشکل کمبود اتوبوس نداریم

شهردار اصفهان گفت: مسیرهای ویژه دوچرخه مصوبه شورای ترافیک شهر و استان اصفهان را دارد و مطالعات مقدماتی و نهایی داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه چهارم بهمن_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» ضمن تبریک به مناسبت روز پدر و ولادت حضرت علی (ع) اظهار کرد: این برنامه فرصتی است که شهر را از نگاه مردم ببینیم، زیرا گاهی مسئولان شهر را از زاویه دیگری می‌بینند که در کنار حضور در محافل، مساجد و مردم، این برنامه نیز غنیمتی است.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

مسیرهای دوچرخه اصفهان مصوبه شورای ترافیک را دارد/ سال آینده مشکل کمبود اتوبوس نداریم

تعداد دوچرخه‌های عبوری ملاک کارابودن مسیرهای ویژه نیست

شهروند: در خیابان نوبهار و گلخانه یک مسیر ویژه دوچرخه احداث شده است که خودروها کنار آن پارک می‌کنند و مسیر رفت و آمد را دچار مشکل کرده‌اند؛ این در حالی است که حتی دوچرخه‌ای از این مسیر عبور می‌کند.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: فرض بر این است که مسیرهای ویژه دوچرخه که در دوره قبل مدیریت شهری ایجاد شده، همراه با انجام مطالعات بوده است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

پس از شکایت شهروندان تیم فنی این موضوع را ارزیابی و تأیید کنند که یک مسیر، برای دوچرخه‌سوار امن نیست یا موجب افزایش ترافیک شده است.

به‌طور معمول این تیم فنی متشکل از حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و پلیس راهور است که معاون حمل‌ونقل و مدیر منطقه ۸ می‌توانند در این زمینه نکاتی را مطرح کنند.

گاهی شهروندان تعداد دوچرخه عبوری را شاخص قرار می‌دهند و می‌گویند در این مسیر به‌صورت پیوسته دوچرخه‌سواری عبور می‌کند، در حالی که قرار نیست همچون محور خودرویی، به‌صورت دائم دوچرخه‌ها از آن مسیر عبور کند.

آن افرادی که می‌خواهند از دوچرخه استفاده کنند، باید مسیر امن برای استفاده از آن را داشته باشند، بنابراین تعداد ملاک نیست و اگر حتی یک نفر می‌خواهد با دوچرخه به مقصد برسد، باید سعی کنیم این شرایط را برای آن فراهم کنیم.

مسیرهای ویژه دوچرخه مصوبه شورای ترافیک شهر و استان اصفهان را دارد و مطالعات مقدماتی و نهایی داشته است، اما در مجموع درخواست می‌کنیم این مسیرهای ویژه در خیابان‌های گلخانه و نوبهار دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

علی باقری، مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان: هر طرحی که در شهر اجرا می‌شود، قبل از اجرا مطالعات آن انجام شده است و خیابان‌های گلخانه و نوبهار از جمله خیابان‌های با عرض مناسب شهر است که حتی مسیر کندرو دارد.

البته موضوع پارک خودروها و کاربری تجاری موجود در این مسیر وجود دارد که اگر بتوانیم سایر سیستم‌های حمل‌ونقلی از جمله دوچرخه را فرهنگ‌سازی کنیم، ظرفیتی همچون ایستگاه مترو نیز در منطقه ۸ وجود دارد که می‌تواند موجب کاهش ترافیک شود.

ناگزیر هستیم تمام سیستم‌های حمل‌ونقل که خواسته شهروندان است را در شهر پیاده‌سازی کنیم، به‌ویژه موضوع دوچرخه‌سواری که بر کاهش ترافیک و سلامت شهروندان تأثیرگذار است.

بر اساس ضابطه طرح تفصیلی و نیازی که شهر و شهروندان دارند، باید کاربری تجاری در حاشیه خیابان داشته باشیم که البته موضوع پارکینگ این کاربری‌ها کمتر مورد توجه بوده است.

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان: برای مسیرهای ویژه دوچرخه در اصفهان، یک مرتبه قبل از احداث آن بر اساس شاخص‌های مختلف همچون کاربری‌های موجود در اطراف مسیرهای ویژه و تقاضای سفر مطالعاتی انجام شد.

خیابان‌های گلخانه و نوبهار از نظر عرضی شرایط مناسبی دارد و تقاضای محلی برای استفاده از دوچرخه از سوی شهروندان و مدارس متعددی در این محدوده وجود دارد نیز موجب شده است که دانش‌آموزان از دوچرخه استفاده کنند.

البته مشکلات ترافیکی در محدوده خیابان‌های نوبهار و گلخانه وجود دارد که از میدان پنج طبقه به‌دلیل وجود ساختمان‌های بلند مرتبه آغاز می‌شود و چند طرح برای ساماندهی پارک اطراف این میدان مد نظر بوده که در حال بررسی است.

در دوره ششم برای مسیرهای ویژه دوچرخه در مناطق مرکزی ارزیابی‌هایی داشتیم و با کمک پلیس راهور تمام مسیرها را بررسی کردیم و نقاطی که ایمن نبود یا پس از اجرا مشکلاتی ایجاد کرده بود را اصلاح کردیم.

برای مسیرهای ویژه دوچرخه در منطقه ۸ شهرداری هیچ مورد شکایتی وجود نداشته است، اما درباره تماس این شهروند، بررسی‌های لازم انجام خواهد شد.

۳ مرحله برای توافق بین مالک و شهرداری وجود دارد

شهروند: یک ملکی سال ۱۳۸۶ خریدم که در طرح خیابان شهید دوران منطقه ۸ افتاد که پس از پیگیری‌های زیادی گفته شد متری هشت میلیون تومان شهرداری آن را می‌خرد، در حالی که نرخ املاک این محله بسیار بیشتر است.

شهردار اصفهان: سیاست شهرداری این است که ملک را با قیمت عادله روز خریداری کند؛ مرجع تشخیص این قیمت عادله در مرحله نخست ارزیابان املاک شهرداری هستند که اگر مالک بپذیرد توافق و تملک انجام می‌شود، اما در صورتی که پذیرفته نشود، کارشناس رسمی دادگستری به‌عنوان یک مرجع بی‌طرف ذی‌صلاح این قیمت‌گذاری را انجام خواهد داد.

حتی اگر قیمت این کارشناس رسمی پذیرفته نشود، مالک می‌تواند درخواست کند دوباره یک تیم کارشناسی شامل یک کارشناس از هر طرف و یک کارشناس مرضی‌الطرفین قیمت‌گذاری می‌کند، بنابراین این موضوع بن‌بستی ندارد و در نهایت از سوی مرجع ذی‌صلاح قانونی قیمت‌گذاری ملک انجام می‌شود.

علی باقری، مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان: برخی شهروندان قیمت‌گذاری انجام شده از سوی کارشناس یا اداره ارزیابی املاک را با املاک خارج از طرح با کاربری تجاری یا مسکونی که تفکیک شده و هزینه ملک یعنی گذربندی و خدمات عمومی را پرداخت کرده یا تحویل داده است و در حال حاضر ملکی است که می‌تواند پروانه بگیرد و ساختمان کند مقایسه‌ای می‌کنند، در حالی که پلاک بدون کاربری یا واقع در طرح یا خدمات قیمت کمتری دارد.

طبق ماده ۱۰۱ قانون سهم تفکیکی شهرداری از پلاک‌ها، ۴۳.۷۵ درصد است که البته از این شهروند درخواست می‌کنم با مراجعه به منطقه ۸ برای بررسی دوباره این ملک اقدام کنیم.

از این پس، گل‌میخ فلزی در معابر شهر نصب نمی‌شود

شهروند: در رابطه با گل‌میخ‌های نصب شده در خیابان‌ها و مسیرهای ویژه اتوبوس تندرو که در خیابان‌هایی همچون هشت بهشت احداث شده است، سوال داشتم؛ با احداث این مسیر ویژه بخشی از مسیر عبور خودروها کم و موجب شده است شهروندان با مشکلات ترافیکی رو به‌شوند و گل میخ‌ها نیز موجب آسیب‌دیدگی خودروها می‌شود که تقاضا دارم پیگیری شود.

شهردار اصفهان: یکی از مشکلات امروز اصفهان، آلودگی هوا است و بخشی که به شهرداری مربوط می‌شود و می‌تواند برای کاهش این مشکل تلاش کند، توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

هر روز حدود دو میلیون لیتر بنزین در اصفهان مصرف می‌شود و زمانی می‌توان به شهروندان گفت از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند که بتوانیم خدمات حمل‌ونقل عمومی را به‌روز و سرفاصله زمانی حرکت این ناوگان را کاهش دهیم تا زمان توقف شهروندان در ایستگاه‌ها کم‌تر شود.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده سال آینده مشکل کمبود اتوبوس در شهر اصفهان نخواهیم داشت و از هم‌اکنون باید زیرساخت‌های آن فراهم شود تا بتوانیم از شهروندان بخواهیم کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند.

یکی از خطوطی که حدود یک ماه روی آن متمرکز شدیم تا سرفاصله آن را کاهش دهیم، خط اتوبوس تندروی خیابان هشت‌بهشت است که در حال حاضر با افزودن پنج دستگاه اتوبوس جدید، از حدود ۱۱ دقیقه به هفت دقیقه رسید.

تغییرات هندسی که از سوی این شهروند مطرح شد، مربوط به خط چهار اتوبوس تندرو است؛ البته باید با این توجه داشت که نباید بگوییم دو خط عبور برای توقف خودروها است، زیرا خط یا لاین دوم پارک خلاف و دوبل است، بنابراین باید روی این موضوع تمرکز کنیم که راهکارهایی برای کاهش پارک دوبل مرکز شهر پیش‌بینی شده است.

با توجه به اینکه شکایات زیادی در رابطه با گل میخ‌ها وجود داشت، قرار شد دیگر از انواع فلزی آن استفاده نشود، بنابراین نوید می‌دهم که از این پس از گل میخ‌ها استفاده نمی‌کنیم.

حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان: سیاست توسعه حمل‌ونقل همگانی در تمام شهرهای دنیا، یکی از روش‌های اصلی برای بهبود آلودگی هوا و ترافیک است.

در اصفهان سیاست توسعه خطوط قطار شهری را داریم که البته به‌عنوان سیاست نخست هزینه‌بر و زمان‌بر است و در بلند مدت اجرا می‌شود، اما در کوتاه مدت و اینکه نسل فعلی بتوانند از آن استفاده کنند و دسترسی در تمام شهر داشته باشند، سیاست احداث خطوط اتوبوس تندرو مد نظر مدیریت شهری است.

خط یک اتوبوس تندرو سال ۱۳۹۰ احداث شده و به مرور توسعه پیدا کرده است و تجربه خیلی خوبی بوده است؛ در خطوط اتوبوس تندرو به ازای هر اتوبوس روزانه حدود ۱۱۰۰ مسافر جابه‌جا می‌شود، در حالی که این آمار در سایر خطوط حدود ۴۰۰ نفر است و بیش از دو برابر بهره‌وری دارد.

سرفاصله خط یک اتوبوس تندرو دو دقیقه، خطوط دو و سه پنج دقیقه است و خط چهار با رفع نقاط گلوگاهی و افزایش ناوگان از ۱۱ دقیقه به هفت دقیقه رسیده است که تلاش می‌کنیم آن را به پنج دقیقه برسانیم.

یکی از مشکلات ترافیک خیابان‌های اصفهان پارک دوبل است که برای این موضوع مشکلات ترافیکی محورهای منطقه چهار شناسایی شده است؛ پارکینگی در ابتدای خیابان هشت بهشت غربی وجود دارد که در نزدیکی بیمارستان صدوقی است و در نظر داریم برای شب عید نوروز بازگشایی شود تا پارک دوبل حذف و شهروندان خودروی خود را به این پارکینگ منتقل کنند.

ثبت تخلف با دوربین‌های هوشمند در برنامه‌ها است و در نهایت چیزی که به این طرح‌ها کمک می‌کند، شهروندان هستند؛ آن‌ها باید توجه داشته باشند که اگر از حمل‌ونقل عمومی برای تردد در مرکز شهر استفاده کنند برای آن‌ها بهتر است و به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می‌کند.

گل میخ‌ها برای هشدار است تا راننده متوجه شود که از خط عبور کرده است.

برای صدور پروانه ساختمانی در علی‌آباد کلنگان مشکلی نداریم

شهروند: حدود ۳۰ سال است که یک قطعه زمین در علی‌آباد کلنگان خریداری کردم و پیرو دستور رئیس جمهور قرار بود این شهرک راه‌اندازی شود که اقدامی انجام نشده است و منطقه ۱۲ شهرداری نیز هیچ‌گونه همکاری با مالکان ندارد.

شهردار اصفهان: لایحه‌ای از سوی مدیریت منطقه ۱۲ تهیه و به شورای اسلامی شهر اصفهان تقدیم شد، بنابراین نباید مشکلی در اجرا و صدور پروانه ساختمانی داشته باشد.

علی‌اکبر رسالت، مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان: پس از پیگیری‌های انجام شده، شورای اسلامی شهر طی چند مرحله لایحه شهرک شهید علی‌وردی (علی‌آباد کلنگان) را مصوب کرد و به فرمانداری اصفهان ارسال شد.

سپس جلساتی در فرمانداری برگزار و مواردی مطرح و این لایحه مصوب شد؛ همچنین صبح امروز (چهارشنبه) جلساتی با ادارات آب، برق، گاز با تعاونی‌های ارتش و شرکت واحد اتوبوسرانی در این منطقه در رابطه با موضوعات خدماتی برگزار کردیم.

شهروندانی که با تعاونی‌های ارتش و شرکت واحد اتوبوسرانی درگیر هستند می‌توانند با مراجعه به منطقه ۱۲، نامه را دریافت کنند و برای صدور پروانه اقدام کنند؛ البته قیدهایی وجود دارد که سعی می‌کنیم آن را رفع کنیم.

مشکل خاصی وجود ندارد و این قیدها نیز ارتباطی با شهروندان ندارد و مالکان می‌توانند به این منطقه مراجعه کنند.

شهروندان قبل از خرید ملک از شهرداری استعلام بگیرند

شهروند: چند سال قبل در خیابان آزادی روبه‌روی خیابان شهید قربانی محدوده منطقه ۱۴ زمینی خریداری کردیم که تعیین تکلیف نشده است؛ شهرداری باید آن را تفکیک کند، زیرا چندین نفر دیگر نیز شرایط من را دارند.

شهردار اصفهان: مالکان قبل از تفکیک ملک را نفروشند، زیرا آن ملک برای تفکیک مشکل خواهد داشت؛ معابر جداسازی و سرانه خدمات آن نقطه باید مشخص شود، زیرا در حال حاضر اگر تفکیک انجام شود، ممکن است ملک کاربری مدرسه، خانه‌بهداشت یا معبر داشته باشد.

شهروندان نیز قبل از خرید ملک از شهرداری استعلام بگیرند که چه شرایطی دارد؛ این نقطه که شهروند اشاره کرد، از نقاطی است که هیچ‌کدام از تشریفات قانونی آن طی نشده و در قطعات ۵۰ متری و ۱۰۰ متری خریداری شده است و دارای نقشه شهرسازی و هندسه تعریف شده در یک پلن بزرگ شهرسازی نیست و این ابتدای دردسرهای آن است.

شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ نیز با اینکه برای این پهنه چه کاری انجام دهند درگیر می‌شوند، زیرا هر کاری انجام دهند شهروندان معترض خواهند بود.

محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان: این موضوع مربوط به یک قطعه زمین به مساحت ۷۲۰۰ متر است که تفکیک انجام شده آن، مورد قبول شهرداری نیست و عرض گذر بر اساس ضوابط شهرسازی، سرانه‌های شهری، کمتر از حدنصاب بودن بر حسب ضابطه از جمله مشکلات آن است.

نکته دوم این است که طبق قانون زمین‌های بیش از ۷۰۰۰ متر مربع، علاوه بر تأیید در شهرداری، نیازمند تأیید در کمیسیون ماده ۵ استانداری است؛ این قطعه زمین در قطعات ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ متری بدون در نظر گرفتن عرض گذر و سرانه‌های خدماتی تفکیک شده و این مدل تفکیک مورد قبول شهرداری نیست.

از طرفی شهروندان نیز این قطعات زمین را خریداری کردند و به شهرداری مراجعه می‌کنند؛ پس از اطلاع از این موضوع پیگیری‌هایی در این رابطه انجام شد و نوزدهم مرداد سال جاری نامه‌ای به معاونت شهرسازی ارسال شد تا با توجه به اینکه این زمین مشکلات را دارد، برای تعیین تکلیف در کمیسیون ماده ۵ مطرح شود.

معاونت شهرسازی شهرداری نیز شهریور سال جاری نامه‌ای به اداره کل راه و شهرسازی ارسال کرد و این اداره کل طبق دفترچه ضوابط شهرسازی نامه را عودت داد که سرانه‌های آن کم است.

این مشکل شهروندان باید در کمیسیون ماده ۵ مطرح و پیگیری شود.

کد خبر 722803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.