کرمانشاه میزبان مسابقات بین المللی شطرنج می‌شود

رئیس هیئت شطرنج استان کرمانشاه گفت: دومین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام تاق بستان طی روزهای پنجم تا دوازدهم بهمن در سالن شهید بهشتی مجموعه ورزشی آزادی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، داریوش کرمی _سه‌شنبه سوم بهمن_ در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دومین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام طاق بستان به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) و در آستانه دهه مبارکه فجر طی روزهای پنجم تا دوازدهم بهمن در کرمانشاه برگزار می‌شود.

وی گفت: شطرنج بازانی از ۱۱ کشور انگلیس، آذربایجان، دانمارک، بلژیک، ترکمنستان، ارمنستان، هند، فیلیپین، عراق، افغانستان و پاکستان تا اکنون برای شرکت در این مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس هیئت شطرنج استان کرمانشاه گفت: احتمال افزایش تعداد کشورهای شرکت کننده در این مسابقات وجود دارد و احتمال دارد با توجه به ویزاهای صادر شده، ورزشکارانی نیز از کشورهای بلاروس، لبنان، سوریه و گرجستان تا ساعات آینده برای شرکت در این رویداد بین المللی اضافه شوند.

وی در ادامه گفت: حدوداً سیصد شطرنج باز در مسابقات بین المللی جام طاق بستان در کرمانشاه حضور خواهند داشت و از این تعداد ۲۹ ورزشکار از کشورهای مختلف و مابقی از سراسر ایران و شهر کرمانشاه هستند.

کرمی گفت: کشورهای حاشیه دریاچه خزر در رشته شطرنج صاحب نام و عنوان هستند و برای این مسابقات هم ورزشکارانی از این کشورها حضور دارند و به همین جهت سطح کیفی رقابت‌ها بسیار بالا خواهد بود و به عنوان مثال شطرنج بازی از کشور آذربایجان حضور دارد که دارای ریتینگ بالای ۲۵۰۰ است که تاکنون در هیچکدام از مسابقات بین المللی شطرنج کشورمان ورزشکاری با این ریتینگ حضور پیدا نکرده است.

وی در ادامه گفت: این مسابقات به شکل اوپن برگزار می‌شود و شاهد حضور ورزشکارانی از همه رده‌های سنی در این مسابقات هستیم و مسابقات هم به روش سوئیسی در یازده دور برگزار خواهد شد.

رئیس هیئت شطرنج استان کرمانشاه گفت: برای برگزاری این مسابقات حدود یک میلیارد تومان برآورد هزینه شده است که از این رقم حدود ۳۶۰ میلیون تومان آن مربوط به جوایز نقدی است.

وی اظهار کرد: افتتاحیه مسابقات بین المللی شطرنج جام طاق بستان ساعت ۱۵:۳۰ روز پنجشنبه (پنجم بهمن) در سالن شهید بهشتی مجموعه ورزشی آزادی شهر کرمانشاه برگزار خواهد شد.

کرمی گفت: مسابقات جام بین المللی طاق بستان در تقویم فدراسیون ایران ثبت شده است و برای ثبت در تقویم فدراسیون جهانی ملزم به برگزاری چندین دوره منظم، دقیق و بدون اشکال می‌باشیم که امیدواریم با حمایت مدیران استان و استقبال عمومی این اتفاق مهم را شاهد باشیم.

وی در ادامه گزارشی از عملکرد هیأت شطرنج استان کرمانشاه در دو سال تصدی خود ارائه کرد و گفت: زمانی که مسئولیت هیئت را تحویل گرفتم، متأسفانه شرایط هیئت مناسب نبود و درگیر مشکلات زیادی بود و برای ساماندهی و رفع مشکلات هیئت و شطرنج استان تلاش کردیم تا با برنامه‌ ریزی و برگزاری مسابقات مختلف جانی تازه و دوباره به این رشته در استان بدهیم و در قدم نخست نیازهای هیئت را در بحث تجهیزات رفع کردیم تا زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری مسابقات فراهم کنیم.

رئیس هیئت شطرنج استان کرمانشاه گفت: در ادامه مسابقات هفتگی شطرنج را در سطح استان برگزار کردیم و برای اینکه کیفیت ورزشکاران ارتقا پیدا کنند، تلاش شد تا میزبانی رقابت‌های کشوری را هم کسب کنیم و توانستیم میزبانی مسابقات فینال شطرنج قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی در بخش بانوان، مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی رده‌های سنی در بخش دختران، برگزاری اولین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام طاق بستان با حضور ۴۵۰ شرکت کننده و اساتید بزرگ این رشته و مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی رده‌های سنی پایه پسران را کسب و برگزار کنیم و خروجی میزبانی این مسابقات منجر به این شد که ورزشکاران کرمانشاهی در کنار بزرگان این رشته تجربه کسب کنند.

وی گفت: برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری درجه سه و حضور در رقابت‌های لیگی شطرنج از دیگر فعالیت‌های هیئت در دو سال گذشته می‌باشد و سال گذشته تیم کرمانشاه در مسابقات لیگ دسته اول شطرنج به میزبانی خوزستان شرکت کرد و عنوان نایب قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورد.

کرمی همچنین گفت: سال گذشته تیم شطرنج شهرداری کرمانشاه در رقابت‌های لیگ برتر شطرنج شرکت کرد و علیرغم حضور تیم‌های قدرتمند که دارای اسپانسرهای قوی مالی بودند، تیم شهرداری کرمانشاه موفق به کسب جایگاه سوم گردید که تاکنون سابقه نداشته است.

وی گفت: نتیجه فعالیت‌های دو سال گذشته منجر به این شد که در رده‌های سنی جوانان و پایه هفت نفر از ورزشکاران کرمانشاه به اردوی تیم‌های ملی دعوت شوند و این در حالی محقق شد که پیش از آن ملی‌پوشی نداشتیم و تا اکنون کرمانشاه استاد بزرگ شطرنج در کشور نداشته است ولی با توجه به استعدادهایی جدید امیدواریم در سال‌های آینده یک استاد بزرگ در این رشته داشته باشیم.

رئیس هیئت شطرنج استان کرمانشاه گفت: تا چند سال گذشته به دلیل شرایط نامناسب، شطرنج کرمانشاه در جایگاه سی‌ام کشور قرار داشت اما با فعالیت‌های صورت گرفته در دو سال اخیر، اکنون جزو پنج استان اول هستیم و اکنون در تمامی شهرستان‌ها هیئت شطرنج فعال است ولی کماکان فضای مناسبی برای برگزاری مسابقات در شهرستان‌ها نداریم که به دنبال رفع این موضوع نیز هستیم

وی گفت: شهرستان‌های جوانرود، اسلام آباد غرب و روانسر فعلاً مسابقات خود را به صورت منظم برگزار می‌کنند و تلاش می‌کنیم مابقی شهرستان‌های استان نیز دارای مسابقات منظم شوند و همکاران با دقت به دنبال استعدادیابی‌های جدید خصوصاً با کمک کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش هستند و شطرنج کرمانشاه در حال حاضر حدود ۴۰۰ ورزشکار بیمه شده ورزشی و قریب هزار ورزشکار دارد که بیمه نیستند.

کد خبر 722570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.