آغاز به کار پانزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه در شیراز

رئیس پانزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه از برگزاری پانزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه و هشتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، محمدجواد زیبایی نژاد امروز_ سه شنبه سوم بهمن_ در جمع خبرنگاران حوزه سلامت شیراز با اشاره به برگزاری این رویداد علمی در مجتمع ولایت دانشگاه و با حضور مسؤلان ارشد وزارت بهداشت، اظهار کرد: این کنگره با محوریت «از پیشگیری تا مداخلات قلبی» از فردا، چهارم بهمن آغاز می‌شود و به مدت سه روز ادامه دارد.

وی با اشاره به ارسال ۱۱۵ مقاله به دبیرخانه پانزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه و هشتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی، از پذیرش ۹۳ مقاله و ارائه به صورت پوستر در این رویداد علمی خبر داد و افزود: ۱۰ مقاله نیز از سوی گروه داوری کنگره، به عنوان مقالات برتر انتخاب و معرفی می‌شود.

رئیس پانزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه و هشتمین همایش مداخلات پیچیده قلبی اضافه کرد: در این کنگره ۱۵۰ سخنران از مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها و مراکز مرتبط با علوم پزشکی سراسر کشور حضور دارند و ۱۵۰ سخنرانی با موضوعاتی شامل بررسی مسائل پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و مسائل مربوط به کاهش سکته‌های قلبی و مغزی و آخرین روش‌های درمانی و تهاجمی به حاضران ارائه و پیرامون تجربیات تمامی مراکز درمانی و تحقیقاتی کشور تبادل نظر می‌شود.

زیبایی نژاد، یکی از ویژگی‌های کنگره امسال را بررسی غربالگری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد که گام مهمی در شناسایی موارد ابتلاء به دیابت و فشار خون بالا بوده است.

وی با اشاره به نقش اساسی پیشگیری‌های اولیه کاهش روند بروز سکته‌های قلبی و مغزی، توجه به این امر را مانع از صرف هزینه‌های فراوان برای تأمین تجهیزات درمانی دانست و با برشمردن عوامل خطرزا در بروز سکته‌های قلبی و مغزی به بیماری دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا، عدم تحرک، عادت‌های بد غذایی و مصرف سیگار؛ بر اهمیت کنترل این عوامل خطرزا در پیشگیری از ایجاد سکته‌های قلبی و مغزی تاکید کرد.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، پس از انقلاب اسلامی، تحقیقات فراوانی در کشور به همت اندیشمندان و پژوهشگران حوزه سلامت، در حوزه بیماری‌های قلب و عروق و سکته‌های قلبی و مغزی انجام شد که با افزایش طول عمر در مردان به میزان حدود ۱۵ سال و در زنان به میزان حدود ۲۰ سال در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی همراه بوده است.

زیبایی نژاد افزود: حدود یک سوم مرگ و میرهای کشور بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی اتفاق می‌افتد که در همین زمینه یک کار تحقیقاتی در مرکز تحقیقات قلب و عروق شیراز انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای این پروژه تحقیقاتی برای جمعیت ۴۰ تا ۷۰ سال شیراز و یکی از روستاهای شهرستان فسا با مقایسه عوامل خطرزا و خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی، اضافه کرد: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که سبک زندگی در کلان شهر شیراز، خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی، چاقی، عدم تحرک، چربی خون، فشار خون بالا و قند خون بالا را نسبت به ساکنان روستای مورد بررسی بیشتر می‌کند و همین امر نیاز به تغییر شیوه زندگی، تغییر در رژیم غذایی و همچنین لزوم تحرک، ورزش و پیاده روی را یادآور می‌شود.

رئیس پانزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ارائه طرحی به عنوان «شیراز، شهر سالم» خبر داد و اظهار کرد: این طرح بر اساس استراتژی کاهش سکته‌های قلبی و مغزی ارائه شده و نیازمند همراهی و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف است.

زیبایی نژاد ادامه داد: خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی در ۱۰ سال آینده بین افراد ۴۰ تا ۷۰ ساله حدود ۲۲ درصد است که می‌توانیم با مداخله‌های لازم و به موقع، این میزان را کاهش دهیم.

کد خبر 722541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.