ثبت ۷ اثر گیلان در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس کشور  

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان از ثبت ملی هفت اثر از استان گیلان در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز _سه‌شنبه سوم بهمن_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با برگزاری جلسه ثبت آثار ملی، بررسی‌های انجام شده و رأی داوران هفت اثر میراث ناملموس استان گیلان شامل مهارت ساخت و نواخت نی تالشی، مهارت ساخت پنیر جلدی یا خیکی پنیر، مهارت ساخت صابون زیتون، مهارت مروار بافی، مهارت پخت شیرینی قاتوق (خورشت آلو قیصی)، مراسم مجمع‌بران روستای نوده پسیخان، مهارت پخت آش سنتی اباتری (کهنه سال و تازه سال) صومعه‌سرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه پاسداشت و صیانت از مواریث ارزشمند فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس لازم ضروری است، افزود: شناخت، حفظ و اشاعه میراث ناملموس در قالب آئین‌ها، سنن، آداب و رسوم و مهارت‌های مختلف زندگی و انتقال آن به نسل‌های آینده از جمله مواردی مهمی است که سرلوحه برنامه‌ها قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان خاطرنشان کرد: پاسداشت آداب و رسوم وظیفه آحاد مردم است و امیدواریم با مستندسازی و ثبت آثار گامی مؤثر در راستای صیانت از میراث فرهنگی ارزشمند کشور برداشته شود.

کد خبر 722460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.