۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
بچه‌ها چطوری کاری می‌شن؟

مسئولیت‌پذیری یکی از ارکان مهم تربیت اقتصادی است که لازم است در کودکان تقویت شود، شما می‌توانید با انجام بازی‌های مختلف مانند نامه‌رسانی، بادکنک باد کردن یا انجام مسابقه کودکان را به انجام کارهایشان تشویق کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا یکی از مسائل مهم در امور تربیتی بخصوص تربیت اقتصادی مسئولیت‌پذیر شدن بچه‌ها است، این موضوع به قدری مهم است که اگر از آن غفلت شود کل خانواده متضرر می‌شوند. امروزه متأسفانه در بسیاری از خانواده‌ها دیده می‌شود که والدین برای اینکه به فرزندشان سخت نگذرد بسیاری از کارها را خودشان انجام می‌دهند و معتقدند که کودک بهتر است کودکی‌اش را بکند، اما همین والدین زمانی که کارهای زیادی دارند و دوست دارند فرزندشان به آنها کمک کند با بی اعتنایی فرزند و شانه خالی کردن او از کار مواجه می‌شوند و اینجاست که بازخورد عمل خود را می‌بینند.

نباید این انتظار وجود داشته باشد که فرزندانتان درس‌خوان، موفق و توانا بشوند، اما به آنها هیچ کاری برای انجام داده نشود و فقط روی کلاس‌های مهارتی و آموزشی تمرکز کنند، حضرت علی (ع) می‌فرمایند: علم با راحتی جسم به دست نمی‌آید، عمل جسم‌پرور است و علم روح‌پرور است و جسم و روح باهم پیوند دارند.

در زمان‌های قدیم و بخصوص در رفتار علما مشاهده می‌شد که به قدری کار در ذهن فرزندان آنها با ارزش بود که اگر روزی کاری به بچه‌ها سپرده نمی‌شد احساس افسردگی می‌کردند، یا حتی اگر آن کودکان کار خطایی انجام می‌دادند توفیق انجام کارهای خانه از آنها گرفته می‌شد در حالی که امروز در برخی خانه‌ها اگر کودک کار خطایی انجام دهد به عنوان تنبیه به او می‌گویند باید ظرف‌ها را بشوری یا پله‌ها را تمیز کنی!

وقتی این نگاه رایج شود کودک از همان سن کودکی از کارهای منزل منزجر می‌شود و آنها را در زمان‌های تنبیه خود به یاد می‌آورد اما تربیت کریمانه همان است که در قدیم پایه گذاری شده بود و کار را در ذهن کودک با ارزش می‌کرد تا برای آن اشتیاق داشته باشد نه اینکه بگوید حالش را ندارم و انجام آن را به تعویق بیندازد یا هرگز انجام ندهد.

بچه‌ها چطوری کاری می‌شن؟

۵ راهکار برای مسئولیت پذیر شدن بچه‌ها

هنوز دیر نشده! حتی اگر فرزندتان از انجام برخی کارها فرار می‌کند می‌توانید توسط راهکارهایی او را تشویق کنید و انجام وظایفش را برایش هیجان‌انگیز کنید. البته قبل از این کار لازم است بگویم اگر از والدینی هستید که راحت بودن همیشگی بچه‌ها برایتان اولویت دارد کمی نگاه خود را تغییر دهید و بدانید گاهی اوقات اینکه آنها سختی بکشند یا در معرض چالش‌های گوناگون قرار بگیرند تأثیر تربیتی بسیار خوبی روی آنها دارد، البته بستگی به نوع کار و شرایط موجود دارد.

راه اندازی سیستم نامه‌رسانی

بچه‌ها از دریافت نامه خوشحال می‌شوند و شما می‌توانید در خانه سیستم نامه‌رسانی راه بیندازید، به این صورت که وظایف فرزند خود را داخل یک نامه بنویسید و آن را در جای مناسبی از خانه یا اتاقش قرار دهید، حتی می‌توانید هر بار روی پاکت نامه را تزئین متفاوتی انجام دهید تا او بیشتر دوست داشته باشد. برای مهیج‌تر شدن می‌توانید نامه را در جاهای مختلف پنهان کنید تا او شبیه یک گنج به دنبالش بگردد.

هدیه دادن

احتمالاً همه شما جعبه‌های هدیه کوچک داخل منزل خود دارید، یکی دیگر از راه‌های جذاب شدن مسئولیت‌ها و انجام آنها این است که آنها را روی کاغذهای کوچک بنویسید و کاغذ را داخل جعبه‌های هدیه قرار دهید و به او بدهید. به جای جعبه می‌توانید از پوست گردو، صدف یا هر چیز دیگری که امکان بسته شدن داشته باشد طوری که کاغذ مشخص نباشد استفاده کنید.

بادکنک باد کردن

این راهکار برای خانواده‌های چند فرزندی هم خیلی کاربردی است، به این صورت که می‌توانید به تعداد کارهای قابل انجام بادکنک باد کنید، سپس کار مورد نظر را با ماژیک روی بادکنک بنویسید و هر سپس باد آن را خالی کنید، از بچه‌ها بخواهید که هر کدام یک بادکنک را بردارند و آن را باد کنند تا بفهمند قرار است چه کاری انجام بدهند؟

کاغذ داخل بادکنک

می‌توانید کاغذهایی که حاوی مسئولیت‌های بچه‌ها است داخل بادکنک قرار دهید، آنها را باد کنید و جایی در خانه آویزان کنید. بچه‌ها ابتدا بادکنک بازی کنند و سپس بادکنک‌ها را بترکانند تا ببینند داخل آن چه چیزی قرار داده شده است.

اجرای مسابقه

مسابقه اجرا کردن در هر کاری جواب می‌دهد، اما نکته مهم این است که دقت کنید بچه‌ها همیشه منتظر دریافت جایزه نباشند و شرطی نشوند، حال برای اجرای مسابقه می‌توان گفت هر کسی سریع‌تر اتاق را مرتب کرد نشان افتخار دریافت می‌کند، کافی است نشان‌های مقوایی از قبل آماده کرده باشید و به هر کسی در مسابقه شرکت می‌کند حتی اگر خودتان هستید این نشان را اعطا کنید، نشان‌ها می‌تواند به صورت امتیازهای جذاب یا مدال باشد و جای مخصوصی در خانه آویزان شود به صورتی که کودک کم یا زیاد بودنش در مقایسه با بقیه را ببیند، در نهایت پس از گذشت چند روز امتیازها را جمع کنید و بابت دریافت این مقدار از امتیاز غذایی که فرزندتان دوست دارد را بپزید.

راهکارهای فوق می‌تواند توسط خلاقیت شما و همچنین موقعیت خانوادگی و امکانات در دسترس تغییر کند اما بدانید که اجرای آنها در کنار اصلاح رفتارهای بزرگسالان نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.

یادداشت از: مائده جلوخانیان، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 722357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.