خانه‌های تاریخی و پویای محله جویباره باید به سمت تأسیسات گردشگری برود

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: خانه‌های تاریخی محله جویباره که پویا و زنده است، با مشارکت مردم باید به سمت تأسیسات گردشگری برود و دراین زمینه میراث فرهنگی همکاری خواهد کرد.

علیرضا حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در حاشیه برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: حفاظت از بافت تاریخی نیاز به یک سری ضوابطی دارد که برای برخی محدود کننده است و تفسیر این ضوابط و قوانین حفاظت از فرهنگ، میراث تاریخی و شناسنامه هویتی گذشتگان از داشته‌ها، اتفاقات گذشته و تجربیات برای زندگی بهتر در آینده و انتقال به نسل آینده است.

وی افزود: سیاست‌های میراث فرهنگی و شهرداری مجزا از هم نیست و یک سری ضوابط برای حفاظت از این بافت تدوین کردند که تلاش در زمینه حفظ ارزش‌های اسلامی است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درباره تکلیف خانه‌های نیمه فرسوده در بافت تاریخی که ارزش ثبت ملی ندارند، تصریح کرد: ۱۸۸۰ اثر تاریخی ثبتی در اصفهان داریم که ۲۲۰ مورد آن شامل خانه‌های تاریخی است که یک سری دیگر از خانه‌های تاریخی ارزشمند در بافت تاریخی وجود دارند که هنوز ثبت میراث فرهنگی نشده‌اند.

حبیبی ادامه داد: برنامه اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری این است که ارزش‌های بافت تاریخی این آثار به‌عنوان نماد شهرسازی و معماری اصیل ایرانی حفظ و به آیندگان منتقل شود که در این راستا بعضی از خانه‌های بافت تاریخی دارای هویت که ارزش ثبت دارند به مرور ثبت ملی می‌شوند.

وی گفت: تعداد کمی خانه در بافت تاریخی وجود دارد که ارزش حفاظت و نگهداری ندارند و با هماهنگی شهرداری از حیث خانه‌های ارزشمند جدا و به نحوی که به ضوابط بافت تاریخی آسیب نرسد، اجازه ساخت‌وساز دارند.

حبیبی در مورد خانه‌های خالی در محله جویباره اصفهان و تعیین تکلیف خانه‌های تاریخی این گذر گفت: محله جویباره از آن دسته بافت تاریخی ارزشمند اصفهان است که در آن گذر، معابر، میانگاه، خانه‌های قدیمی، گذرگاه و ساباط ارزشمندی دارد که حفاظت از آن‌ها در دستور کار میراث فرهنگی است.

وی یادآور شد: برای حفظ این نقطه تاریخی باید فرهنگ‌سازی و مشارکت مردمی بیشتر شود و کاربری خانه‌هایی که پویایی و جریان دارد، به سمت تأسیسات گردشگری برود.

آماری از تعداد واقعی گردشگران توریست به اصفهان نداریم

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان بیان داشت: سبک زندگی و ذائقه مردم متفاوت شده است و تجربه زندگی گذشته برای آن‌ها جذابیت دارد و باید به سمت توسعه تجربه زندگی در گذشته پیش رفت.

حبیبی اضافه کرد: گردشگری یک پیام‌آور صلح و یک ابزار پیونددهنده فرهنگ‌ها و ارتباط میان فرهنگی است که به دلیل جایگاه ویژه آن با مدیریت شهری به رشد گردشگر اضافه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه گردشگری بسیار متنوع و متفاوت است و در واقع هر حوزه‌ای بر گردشگری تأثیر می‌گذارد.

حبیبی اضافه کرد: آماری از تعداد واقعی گردشگران به اصفهان نداریم، تعداد گردشگران واقعی در اصفهان مشخص نیست، زیرا معاونت گردشگری اصفهان تنها دسترسی به آمار گردشگرانی که در محل‌های مجوزدار اقامت دارند را دارد؛ در صورتی که بسیاری از گردشگران، خارج از این ضوابط در اصفهان اقامت دارند که آمار آن‌ها را بعضی نهادهای دیگر دارند.

وی در مورد برنامه اصفهان من گفت: این برنامه تلویزیونی از جمله برنامه‌هایی است که ارتباط خوبی بین شهروندان و صداوسیما ایجاد کرده است و به نوعی ارتباط دهنده سوالات مردم به مسئولان و پاسخگویی مسئولان به مردم است که بسیار ارزشمند و در توسعه پایدار زندگی شهری اثرگذار است.

کد خبر 722347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.