پیوند نهادهای تربیتی در رویداد ملی «رشدآوند»

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: در رویداد ملی «رشدآوند» در صدد بازیابی هویت و مرجعیت سه نهاد اصلی و سالم تربیتی یعنی خانواده به عنوان اولین نهاد، مدرسه به عنوان گسترده‌ترین مرجع و مسجد به عنوان متعالی‌ترین نهاد تربیتی هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، نشست خبری رویداد ملی «رشدآوند» امروز_ دوشنبه دوم بهمن_ در محل دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: هیچ کسی نیست که از آسیب‌ها و هجمه‌های فرهنگی و تربیتی به وجود آمده برای جوانان و نوجوانان آگاهی نداشته باشد و نگران این موضوع مهم و چالشی نباشد. متولیان تربیتی و فرهنگی نیز در سطوح مختلف در صدد هستند تا راه حلی جدی و اساسی برای این موضوع پیدا کنند.

حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل این آسیب، از دست رفتن و ضعیف شدن جایگاه مراجع تربیتی سالم جوانان است. در واقع مهم‌ترین نهادهای تربیتی سالم به مرور، مرجعیت و جایگاه خود را از دست داده و کمرنگ شده‌اند و جای خود را به منابع غیر قابل اطمینان همچون سلبریتی‌ها و فضای مجازی داده‌اند. یکی از استراتژی‌های دشمن در هجمه و شبیخون فرهنگی هم تغییر این سرچشمه‌های تربیتی بوده است.

بازیابی هویت و مرجعیت نهادهای تربیتی در این رویداد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به سه نهاد مهم تربیتی شامل خانه، مدرسه و مسجد تأکید کرد: خانواده به عنوان اولین، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نهاد تربیتی برای نوجوانان مورد هجمه قرار گرفته و جایگاه آن در تربیت افراد به نوعی کمرنگ شده و در بعضی مواقع نیز از دست رفته است. مدرسه نیز بزرگترین و گسترده‌ترین نهاد تربیتی و آموزشی کشور است که طی سال‌های گذشته در حوزه تربیت و پرورش دچار ضعف شده و احتیاج به کمک دارد. مسجد هم به عنوان متعالی‌ترین و سالم‌ترین مرجع تربیتی جوانان و نوجوانان به شمار می‌رود که حضور این قشر امروزه در مساجد کمرنگ‌تر شده است.

وی یادآور شد: نخبگان، دغدغه‌مندان و فرهیختگان زیادی هستند که حتی در این سال‌های پرتلاطم در حال تلاش برای بازیابی هویت و مرجعیت این سه نهاد مهم و سالم تربیتی هستند. ما در رویداد ایده‌پردازی «رشدآوند» در سدد بازیابی مرجعیت نهادهای اصلی و سالم تربیتی یعنی خانواده به عنوان اولین نهاد، مدرسه به عنوان گسترده‌ترین مرجع و مسجد به عنوان متعالی‌ترین نهاد تربیتی هستیم.

رشد آوندهای سالم تربیتی و پیدا کردن ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه از جمله اهداف این رویداد است

حجت‌الاسلام احمدیان در خصوص ابعاد مختلف این رویداد توضیح داد: ما در رویداد ملی «رشدآوند» در پی رشد آوندهای سالم تربیتی و پیدا کردن ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه‌ای هستیم که سه نهاد مهم تربیتی خانه، مسجد و مدرسه را به یکدیگر وصل می‌کنند؛ تا با شناسایی، پرورش و اشتراک گذاری این ایده‌های تربیتی به ارتقای این سه نهاد مهم کمک کنیم. ایده‌هایی که در هر گوشه از ایران اسلامی توسط نخبگان، متخصصان و دغدغه‌مندان این عرصه طراحی شده‌اند و بعضی سابقه اجرا دارند و بعضی دیگر نیز بستر مناسبی برای اجرا پیدا نکرده‌اند. هم ایده‌ها و طرح‌های اجرا شده و هم ایده‌ها و طرح‌هایی که هنوز بستری برای اجرا پیدا نکرده‌اند در این رویداد مورد توجه هستند.

قابلیت اشتراک پذیری و اشتراک گذاری ایده‌ها با دیگران

وی درباره ایده‌های تأثیرگذار در پیوند سه نهاد مهم تربیتی خانه‌، مدرسه و مسجد تأکید کرد: ما در پی شناسایی ایده‌هایی هستیم که به بهترین نحو پیوند این نهادها را محقق کرده و به بازیابی مرجعیت این سه نهاد تربیتی سالم و تأثیرگذار کمک می‌کنند. این ایده‌ها می‌بایست قابلیت اشتراک پذیری و اشتراک گذاری با دیگران را داشته باشند. ممکن است ایده‌ای در یک منطقه جغرافیایی خاص و یا همجواری با یک نهاد مالی یا علمی خاص قرار داشته باشد و همچنین وابسته به فرد یا مجموعه‌ای خاص باشد؛ در این صورت اگرچه ایده موفقی به شمار می‌رود؛ اما قابلیت تکثیر و اشتراک گذاری در سایر نقاط کشور را ندارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: چنین ایده‌هایی رتبه و امتیاز کمتری نیز دریافت می‌کنند. پس ایده‌هایی حائز اهمیت هستند که قابل تکثیر باشند و وابستگی و پشتیبانی مالی توسط نهادهای دولتی و خصوصی و همچنین احتیاج به پشتوانه علمی نداشته باشند. البته دارا بودن پشتوانه علمی برای طرح‌ها و ایده‌ها حائز اهمیت است اما این پشتوانه علمی می‌بایست قابلیت ارائه و انتقال به دیگران را داشته باشند.

وی مطرح کرد: ما سعی داریم طرح‌ها و ایده‌های دریافتی را در وهله اول ثبت کرده تا مالکیت معنوی افراد و مجموعه‌ها حفظ شود و سپس در صورت اجازه آن‌ها، طرح‌های موفق، مستندسازی خواهند شد و برای استفاده سایر مجموعه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند. خروجی این رویداد نیز در قالب سایت ایده، کتاب و مستند تلویزیونی و نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

امکان استفاده از مشاوره رایگان برای ارتقا ایده‌ها

حجت‌الاسلام احمدیان یادآور شد: ما سعی داریم در فرایند رویداد ملی «رشدآوند» ضمن معین کردن ایده‌های برتر در فرایند پرورش ایده‌ها نیز کمک کنیم. در همین راستا افراد می‌توانند از مشاوره رایگان متخصصان ما در حوزه‌های مختلفی همچون آموزش و پرورش، خانواده، تربیت و… برای ارتقای ایده‌های خود استفاده کنند.

وی توجه به همه ایده‌های دریافتی را یکی از خصوصیات این رویداد ایده‌پردازی برشمرد و گفت: سعی ما این است که به تمامی ایده‌ها توجه داشته باشیم و با رتبه بندی ایده‌ها جایگاه هرکدام را مشخص می‌کنیم. همچنین بنا داریم در قالب شبکه‌سازی و هم‌افزایی و معرفی افراد ایده‌پرداز به یکدیگر در راستای تعامل و ارتقای ایده‌های متنوع نیز کمک کنیم.

همکاری نهادهای گوناگون در برگزاری این رویداد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به همکاری نهادهای گوناگون در این رویداد ملی اظهار کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، مهم‌ترین نهادی است که ما را در این رویداد یاری می‌دهد. همچنین متولیان مسجد از جمله ستاد اقامه نماز نیز تاکنون همکاری خوبی با این رویداد داشته‌اند. ستاد امور مساجد و متولیان فرهنگی شهری از جمله شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و مجموعه‌های متنوعی که در حوزه مسجد، مدرسه و منزل فعالیت دارند نیز در این رویداد به ما کمک خواهند کرد.

وی در خصوص ایده‌های دریافتی توضیح داد: بیش از ۳۲۰ ایده تاکنون در سایت kariznegar.ir به ثبت رسیده است. نیمی از این ایده‌ها تاکنون سابقه اجرایی دارند و نیمی دیگر صرفاً ایده‌پردازی هستند. از تمام استان‌های کشور و حتی از جزیره کیش نیز در رویداد ملی «رشدآوند» شرکت کرده‌اند. البته یک سوم از ایده‌های دریافتی متعلق به استان اصفهان است که نشان از خلاقیت بالای این استان در حوزه خلاقیت است. ما بنا داریم این رویداد هرساله به صورت تخصصی در سایر موضوعات نیز برگزار شود.

تمدید مهلت ارسال ایده‌ها به رویداد ملی «رشدآوند»

حجت‌الاسلام احمدیان در خاتمه سخنان خود یادآور شد: به دلیل استقبال خوب و بی‌نظیر افراد و تقاضای فراوانی که از جانب نهادهای مختلف وجود داشت، این رویداد تا پایان بهمن ماه تمدید شد و امکان ارسال ایده تا پایان این ماه در سایت kariznegar.ir امکان پذیر است.

در ادامه نشست رئیس خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان مطرح کرد: خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان، اولین شتاب‌دهنده تخصصی در حوزه کارآفرینی فرهنگی در حوزه علمیه اصفهان است که به عنوان دبیرخانه رویداد ملی «رشدآوند» فعالیت دارد. پایگاه ثبت ایده‌ها در رویداد ملی رشدآوند سایت kariznegar.ir است اما به منظور اطلاع رسانی بیشتر و سهولت استفاده مخاطبان، در سایت morsalat.ir نیز صفحه‌ای برای این منظور اختصاص پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام صادق امینی در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص این رویداد تبیین کرد: حضور حدود ۱۰ نفر از استان اصفهان و سایر استان‌ها که ایده‌های موفقی در حوزه ارتباط خانه، مسجد و مدرسه داشتند در استودیوی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، یکی از اقداماتی که بود که در راستای این رویداد انجام گرفت. ضبط تصویری از نمونه و الگوی اقدامات این افراد نیز صورت گرفت و هم اکنون بر روی سایت kariznegar.ir برای الگوگیری مخاطبین قابل مشاهده است.

رئیس خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان با اشاره به نوآوری‌های این رویداد ملی توضیح داد: این رویداد نسبت به رویدادهای مشابه نوآوری‌هایی دارد که در جای خود حائز اهمیت است. ما بنا داریم همه ایده‌ها در صورت اجازه ایده‌پرداز و با قید نام آن‌ها بازنشر شوند. ایده‌پردازان می‌توانند پس از رویداد با یکدیگر تشکیل شبکه داده و از خلاقیت‌های یکدیگر مطلع شوند. همچنین تمامی ایده‌پردازان این رویداد می‌توانند از مشاوره رایگان بهره‌مند شده و از نتیجه نهایی داوری ایده خود نیز آگاهی اطلاع حاصل کنند.

وی افزود: جوانان و نوجوان، مخاطب اصلی و هدف این رویداد هستند و همخوانی ایده‌ها با فرهنگ اسلامی و ایرانی نیز ضرورت دارد.

شفافیت در داوری

حجت‌الاسلام امینی درباره امکان ویرایش ایده‌ها بیان کرد: تمامی مؤلفه‌های داوری در جلسه برخط برای همه ایده‌پردازان اعلام رسمی می‌شود و شرکت کنندگان در جریان داوری و رتبه‌دهی قرار می‌گیرند. افراد پس از اطلاع افراد از این مؤلفه‌ها یک هفته برای ویرایش ایده ارسالی خود فرصت دارند. ممکن است ایده‌پردازان به بعضی از مؤلفه‌ها توجه نکرده باشند که در این فرصت می‌توانند ایده خود را اصلاح، تکمیل و بازنویسی کنند.

وی با اشاره به محدودیت در ارسال ایده به رویداد ملی «رشدآوند» تأکید کرد: در این رویداد، محدودیت ارسال ایده وجود دارد تا افراد بتوانند بهترین ایده خود را به ثبت برسانند و هر شخص با هر شماره همراه می‌تواند تنها یک ایده به ثبت برساند.

رئیس خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان در پایان این نشست یادآور شد: این رویداد در نوع خود اولین رویدادی است که به سه نهاد خانه، مسجد و مدرسه توجه دارد. اگرچه نمونه‌های کوچک و استانی نیز قبلاً اجرا شده‌اند؛ اما در سطح ملی این اولین رویدادی است که به منظور تعالی و تقویت ارتباط خانواده‌ها با مسجد و مدرسه به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در حال برگزاری است.

کد خبر 722253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.