ایام البیض چه روزی است و یعنی چه + فلسفه، فضیلت و تاریخ اعتکاف ماه رجب ۱۴۰۲

ایام البیض از جمله روزهای مهم ماه های قمری بوده که از جایگاه ویژه ای در بین شیعیان برخوردار است.

به گزارش ایمنا، به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه‌های قمری ایام البیض گفته می‌شود. روزه گرفتن در این ایام تاکید شده است. شیعیان اهمیت زیادی برای ایام البیض ماه رجب و پس از آن شعبان و رمضان قائل هستند. ایام البیض ماه رجب در ایران به ایام اعتکاف اختصاص داده شده است.

بیشتر بخوانید:  تاریخ اعتکاف ۱۴۰۲

تاریخ ایام البیض ماه رجب (اعتکاف) سال ۱۴۰۲

تاریخ ایام البیض ماه رجب (اعتکاف) تقویم شمسی برابر است با:

  • روز پنجشنبه ۵ بهمن سال ۱۴۰۲
  • روز جمعه ۶ بهمن سال ۱۴۰۲
  • روز شنبه ۷ بهمن سال ۱۴۰۲

تاریخ ایام البیض ماه رجب (اعتکاف) در تقویم قمری برابر است با:

  • روز پنجشنبه ۱۳ رجب سال ۱۴۴۵
  • روز جمعه ۱۴ رجب سال ۱۴۴۵
  • روز شنبه ۱۵ رجب سال ۱۴۴۵

تاریخ ایام البیض ماه رجب (اعتکاف) در تقویم میلادی برابر است با:

  • روز پنجشنبه ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۴
  • روز جمعه ۲۶ ژانویه سال ۲۰۲۴
  • روز شنبه ۲۷ ژانویه سال ۲۰۲۴

معنای ایام البیض

در ایام‌البیض، واژه «ایام» جمع یوم به معنای روز و «بیض» جمع ابیض به معنای سفید و درخشان است. پس ایام البیض را می‌توان (روزهای سفید) نامید که در عمل به روزهای ۱۳ الی ۱۵ هر ماه قمری ایام البیض گفته می‌شود.

علت نام‌گذاری ایام البیض (۱۳/۱۴/۱۵ ماه قمری)

  • اعراب قدیم رسم داشتند که ایام ماه‌ها را بر اساس میزان روشنایی ماه نام‌گذاری کنند و از آنجا که نور ماه در این سه شب از شب‌های دیگر بیشتر است روزهای این سه شب را ایام‌البیض به معنای روزهای سفید نامیده‌اند.
  • در علل الشرایع آمده است: «جبرئیل آدم (ع) را در حالی که سر تا پا سیاه شده بود به زمین فرود آورد. فرشتگان وقتی آدم را با این هیئت دیدند به ضجه در آمده و گریستند و به درگاه حق تعالی عرضه داشتند: پروردگارا مخلوقی را آفریدی و از روح خود در او دمیدی و فرشتگانت را به سجده کردنش وادار نمودی حال با یک گناه رنگ سفیدش را به سیاهی مبدل فرمودی!؟ منادی از آسمان ندا می‌دهد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر، آدم آن روز را که مطابق با روز سیزدهم ماه بود روزه گرفت، پس ثلث سیاهی از او زائل گشت. سپس منادی در روز چهاردهم نداء کرد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر. آدم آن روز را هم روزه گرفت و ثُلث (یک سوم) دیگر از سیاهی زائل گردید. روز پانزدهم باز منادی او را به گرفتن روزه دعوت نمود، وی آن روز را هم روزه گرفت و تمام سیاهی او زائل گردید و به همین خاطر این ایام به ایام البیض موسوم شد.»

نام دیگر ایام البیض چیست؟

از دیگر نام‌های ایام البیض، اَواضح و غُرّ است.

اعمال ایام البیض

مهم‌ترین عمل در این سه روز اعتکاف و روزه است.

روزه گرفتن، مهم‌ترین عمل در این سه روز روزه است. پیامبر (ص) از مردم خواسته است که روزه گرفتن ماهیانه خویش را در ایام بیض قرار دهند (ابن سعد، الطبقات الکبری، ۱۹۶۸ م، ج ۷، ص ۴۳)

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «جبرئیل بر من نازل شد و گفت: به علی بگو: در هر ماه سه روز را روزه بگیر که روز اول فضیلت روزه ده هزار سال، روز دوم فضیلت روزه سی هزار سال و روز سوم فضیلت روزه صد هزار سال را دارد. گفتم: آیا این فضیلت ویژه من است یا برای همه مردم؟ پیامبر فرمود: خداوند این را به تو و هرکس که این سه روز را روزه بدارد لطف می‌کند. گفتم آن سه روز کدام است؟ فرمود: ایام البیض؛ یعنی روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه». (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ‏۱۰، ص ۴۳۷‏. ‏)

پیشینه ایام البیض

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌نویسد: زمانی که حضرت مریم (س) به افتخار دیدار با فرشته الهی نائل آمد از مردم فاصله گرفت، هدف از دوری کردن از مردم روی آوردن به سنت اعتکاف بوده است.

علامه مجلسی در بحارالانوار از اعتکاف حضرت سلیمان (ع) در بیت‌المقدس روایت کرده است و علامه حلی (ره) نیز در کتاب تذکره الفقها به مشروعیت این ایام در ادیان پیش تصریح کرده است که «ایام البیض» دارای پیشینه‌ای به قدمت همه ادیان الهی و آسمانی است.

کد خبر 721759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.