اعتماد به نفس، شناختی صحیح از توانمندی‌ها است

روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به متفاوت بودن گستره توانمندی‌های افراد گفت: اعتماد به نفس به معنای داشتن شناختی صحیح از توانمندی‌های ظاهری، باطنی، فردی، خانوادگی، علمی، هنری، جسمی و حتی زیبایی‌شناختی است.

احمد پدرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره اعتماد به نفس اظهار کرد: گستره توانایی و علاقه‌مندی افراد می‌تواند متفاوت باشد و فرد در هر آنچه که به آن علاقه دارد نمی‌تواند توانمندی از خود نشان دهند، از همین‌رو توانمندی‌ها باید در هر حیطه به صورت جداگانه سنجیده شود.

وی با تاکید بر لزوم داشتن تعریف صحیح از اعتماد به نفس افزود: بسیاری از افرادی که به یک کودک یا نوجوان برچسب ضعف اعتماد به نفس می‌زنند، خود نیز دارای اعتماد به نفسی پایین در بسیاری از مسائل هستند.

این روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به اینکه اعتماد به نفس به معنای کامل بودن نیست، تصریح کرد: در واقع اعتماد به نفس به معنای داشتن شناختی صحیح از توانمندی‌های ظاهری، باطنی، فردی، خانوادگی، علمی، هنری، جسمی و حتی زیبایی‌شناختی است.

پدرام با بیان اینکه آگاهی افراد نسبت به مشکلات و نقاط ضعف خود نیز از دیگر ابعاد اعتماد به نفس است، ادامه داد: نقاط ضعف هر فرد به دو دسته قابل اصلاح و غیرقابل اصلاح تقسیم می‌شود و در صورتی که افراد زاویه دید صحیحی نسبت به این موضوع داشته باشند، درک درستی از ضعف‌های اعتماد به نفس خود پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قدم بعدی پس از شناخت نقاط ضعف، اصلاح و تلاش برای رفع آن‌ها است، گفت: اعتماد به نفس یکی از مهارت‌های مهم در زندگی هر انسان به‌شمار می‌رود که داشتن آن موجب می‌شود فرد با شجاعت بیشتری به استقبال چالش‌های زندگی برود و در برابر آن‌ها استقامت داشته باشد.

این روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان اینکه اعتماد به نفس موجب فعال‌تر بودن افراد در زندگی خواهد شد، اضافه کرد: نوجوانی یکی از مهم‌ترین مراحل رشد هر فرد به‌شمار می‌رود که در پایان این دوره او باید به درک صحیح و پایداری از هویت خود رسیده باشد، اما در این بین زدن برچسب به نوجوانان می‌تواند گمراهی و سردرگمی آن‌ها را به همراه داشته باشد.

پدرام با بیان اینکه اعتماد به نفس به معنای برتری‌جویی نیست، افزود: دو ویژگی اعتماد به نفس و عزت نفس در تمام طول زندگی، همراه کودک است و به او کمک می‌کند تا بتواند در مسیر موفقیت و انتخاب‌های صحیح گام بردارد.

وی با بیان اینکه کمبود اعتماد به نفس تأثیرات بسیاری بر زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد، افزود: درک تفاوت‌ها، کمک به شناخت نقاط قوت و ضعف و تلاش برای بهبود ضعف‌ها، پرهیز از مقایسه و زدن برچسب به افراد از جمله مواردی است که می‌تواند در بهبود اعتماد به نفس افراد تأثیرگذار باشد.

کد خبر 721659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.